Aktindsigt ved møder
Fra : Peter eller Line

Dato : 13-11-06 17:38

Hej

Hvis nu et værnepligtskompagni skal have briefing fra deres fagforening
(skal ske indenfor den første uge fra mødedagen), kan de så sige til eks.
kompagnichefen eller andre befalingsmænd/kvinder at han eller de ikke må
være til stede under briefingen da de har ret til at være alene med deres
måske kommende medlemmer? Her tænker jeg på aktindsigt og ren og skær
forståelse for hvad de siger. Det er jo trods alt de regler og lover de
dikterer for hans soldater befalingsmændende og chefen vil blive holdt op på
hele deres tid.

Og mest ønskeligt: Findes der en lov paragraf man kan henføre det til?

Venlig hilsen
Peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-11-06 18:12

Peter eller Line wrote:
> [...]
> hele deres tid.
>
> Og mest ønskeligt: Findes der en lov paragraf man kan henføre det til?

Aktindsigt hidrører sager og information indenfor det offentlige og
borgeres adgang til disse. Altså en relation mellem borgere og
myndighederne.
Dermed har aktindsigt altså ikke relevans om en tredje mand kan blande
sig i hvad to andre parter har i fortrolighed.
Heldigvis - Jeg kan heller ikke se hvorfor man skulle finde et sådant
ønske berettiget.

Fra : Peter eller Line

Dato : 13-11-06 18:21

Okay måske er aktindsigt et forkert udtryk, men lad os så kalde det: " Lov
til at være til stede under møder"

Venligst
Peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-11-06 18:38

Peter eller Line wrote:
> Okay måske er aktindsigt et forkert udtryk, men lad os så kalde det: " Lov
> til at være til stede under møder"

Hvem der har lov til at være tilstede under private parters møder
bestemmes alene af de indbyrdes parter.
Så der findes ikke en sådan lov. Og jeg må igen tilføje, heldigvis.

Fra : alexbo

Dato : 13-11-06 18:39

"Peter eller Line" skrev

> [...]
> være til stede under briefingen da de har ret til at være alene med deres

Jeg tvivler, hvis det skal foregå på forsvarets område tror jeg ikke man kan
udelukke de overordnede.
Det er heller ikke normalt at fagforeninger holder møder på arbejdsgiverens
område.
Det er ikke noget tilfælde at alle soldaterhjem ligger uden for kasernen.
Det vil nok være et bedre sted at holde møde.

På nedenstående link, eller i deres forum kan du måske få svar.
http://www.vaernepligtsraadet.dk

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-11-06 19:04

alexbo wrote:
> "Peter eller Line" skrev

> Jeg tvivler, hvis det skal foregå på forsvarets område tror jeg ikke man kan
> udelukke de overordnede.

Det følger naturligvis ejendomsretten

> Det er heller ikke normalt at fagforeninger holder møder på arbejdsgiverens
> område.

Det er heller ikke unormalt.
Både blandt arbejdsgivere og i Forsvaret kan man godt se at i og med
selskabet bare kan rykke "ud i byen" så er der ikke nogen grund til at
være besværlig, men derimod finder man frem til den mest praktiske
løsning i samarbejdets interesse.

> Det er ikke noget tilfælde at alle soldaterhjem ligger uden for kasernen.

Mon ikke de ligger der af andre mere oplagte grunde end fagforeningsmøder?
Øvrigt ligger soldaterhjemmet i Oksbøl indenfor kasernen.

> Det vil nok være et bedre sted at holde møde.

Jeg har aldrig hørt om noget regiment der havde problemer med at stille
lokaler til rådighed. Men det er selvfølgelig nemmere med en burger
bagefter og mon ikke kuffefar er frisk med en salme til maden. Men
ellers kan jeg ikke se den store idé med det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-06 19:14

alexbo skrev:

> Det er heller ikke normalt at fagforeninger holder møder på arbejdsgiverens
> område.

Jo, i høj grad. Alle (som jeg kender til, hvilket vil sige hele
Horsens og omegn samt enkelte andre) læreres faglige møder
foregår på skolerne.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 13-11-06 21:56

"Bertel Lund Hansen" skrev i en

> Jo, i høj grad. Alle (som jeg kender til, hvilket vil sige hele
> Horsens og omegn samt enkelte andre) læreres faglige møder
> foregår på skolerne.

Det er heller ikke helt det samme som en fagforenings hvervekampagne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-11-06 00:19

alexbo skrev:

> Det er heller ikke helt det samme som en fagforenings hvervekampagne.

Lige før var der ikke tale om hvervekampagner, men om
fagforeningsmøder. Og jo, DLF's hvervekampagner blev også afholdt
på en skole.

--
Bertel

Fra : erectus

Dato : 14-11-06 09:52

Bertel Lund Hansen wrote:

> Lige før var der ikke tale om hvervekampagner, men om
> fagforeningsmøder. Og jo, DLF's hvervekampagner blev også afholdt
> på en skole.

OT: Hvornår holder DLF ikke hvervekampagne på skolen ;)

Mvh Jarl

Fra : alexbo

Dato : 14-11-06 18:41

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Lige før var der ikke tale om hvervekampagner, men om
> fagforeningsmøder.

Ja, det var egentlig også almindelige fagforeningmøder møder jeg mente, men
første indlæg gik på hvervekampagne.
Der er en forskel det skulle jeg have taget hensyn til.

mvh
Alex Christensen