Befordringsfradrag
Fra : mwtychsen@gmail.com

Dato : 09-11-06 13:42

Hej gruppe,

1) Jeg skal til næste år i lønnet praktik i Billund, men bor i
Odense. Jeg stopper naturligvis min SU i perioden, eller? Det behøves
jeg måske slet ikke...

2) Mit egentlige spørgsmål er bare, om SKAT stoler på det tal jeg
skriver i min forskudsopgørelse (rubrik 51). Eller om de skal have
nogle adresser og noget, så de selv kan regne det ud....? (jeg læser
til ing. og kan godt selv komme frem til et meget præcist resultat -
og krydstjekker desuden med skats egen beregningsside). Fradraget er
22.000 kr.

3) Og hvad er så egentligt klogest? At få fradraget i 2007 eller i
året efter. Jeg har fået indtryk af, at man kan vælge, hvilket år
man vil have fradraget i - er det ikke korrekt? Hvorfor kan man det?

Ud fra den betragtning, at jeg alene i praktikforholdet kommer til at
tjene 56.000 kr. og i SU (hvis jeg må beholde det under
praktikperioden også) får 56.688 så vil det vel være fint med
fradraget i 2007. Alene i det tilfælde, hvor jeg tjener mindre end mit
personfradrag+befordringsfradrag er det relevant at udskyde fradraget -
ville jeg mene.

Fra : Holst

Dato : 09-11-06 13:53

mwtychsen@gmail.com wrote:

> 1) Jeg skal til næste år i lønnet praktik i Billund, men bor i
> Odense. Jeg stopper naturligvis min SU i perioden, eller? Det behøves
> jeg måske slet ikke...

Er du i lønnet praktik, kan du ikke samtidig få SU. Sørg for at frameld
dem, for ellers får du bare et par på kassen senere. Da jeg studerede
for år tilbage, var der også nogle af mine venner, som troede, at du
både kunne tiltuske sig SU og løn samtidig, mens de var under lønnet
praktik. Ja, SU'en gik også ind. Men 6-9 måneder senere fik de brev fra
SU-styrelsen om, at de skyldte en farlig masse penge, foruden gebyrer og
rente - og på det tidspunkt havde de naturligvis blot levet livet godt
og brugt alle pengene.

> [...]
> til ing. og kan godt selv komme frem til et meget præcist resultat -
> og krydstjekker desuden med skats egen beregningsside). Fradraget er

Det gør de sikkert. 22.000 kr. er måske mange penge, men så er det vel
heller ikke værre. Stoler de ikke på dig, kontakter de dig nok, og så må
du jo forklare dem, at du skal arbejde i Billund. Problemet er
naturligvis bare, at hvis tallet ikke passer, så kommer du til at betale
ekstra i restskab eller får penge tilbage, når du laver din
selvangivelse året efter.

Men du skal være opmærksom på, om du kan få befordringsfradrag. Jeg hørt
om nogen, som på pædagoguddannelsen erfarede, at de ikke kunne få
befordringsfradrag, når de var i lønnet praktik, eftersom det var en del
af uddannelsen.

> 3) Og hvad er så egentligt klogest? At få fradraget i 2007 eller i
> året efter. Jeg har fået indtryk af, at man kan vælge, hvilket år
> man vil have fradraget i - er det ikke korrekt? Hvorfor kan man det?

Forskudsregistrerer du det ikke, så sker der ikke det store ved det. Så
skriver du det blot på selvangivelsen, hvorefter du får penge tilbage i
skat.

Men det hedder sig vist, at man har pligt til at give så rigtige og
fyldstgørende oplysninger som muligt.

Fra : mwtychsen@gmail.com

Dato : 09-11-06 14:07

Holst skrev:
> [...]
> SU-styrelsen om, at de skyldte en farlig masse penge, foruden gebyrer og
> rente - og på det tidspunkt havde de naturligvis blot levet livet godt

Tak, det regnede jeg egentligt også med.

> Problemet er
> naturligvis bare, at hvis tallet ikke passer, så kommer du til at betale
> ekstra i restskab eller får penge tilbage, når du laver din
> selvangivelse året efter.

Hvordan det? Du har jo lige medgivet mig, at de tror på tallet. Og
når jeg udfylder min selvangivelse for 2007 så skriver jeg da ikke et
nyt beløb. Ja, ok - hvis jeg når at brække to ben og ikke kan komme
på arbejde i 4 uger, så ændrer jeg det. Men ellers ikke.

> [...]
> om nogen, som på pædagoguddannelsen erfarede, at de ikke kunne få
> befordringsfradrag, når de var i lønnet praktik, eftersom det var en del

Dertil må svaret være ja. Jeg er blevet overbevist af følgende
tråd:
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/browse_thread/thread/593349ecda073129/340f5e89ede4c2cb?lnk=st&q=befordringsfradrag&rnum=1&hl=da#340f5e89ede4c2cb

Tak for hurtigt svar.

Fra : Holst

Dato : 09-11-06 14:15

mwtychsen@gmail.com wrote:

> [...]
> nyt beløb. Ja, ok - hvis jeg når at brække to ben og ikke kan komme
> på arbejde i 4 uger, så ændrer jeg det. Men ellers ikke.

Fordi du på selvangivelsen SKAL angive det korrekte beløb. Det vil sige,
at du KUN har befordringsfradrag for de dage, hvor du vitterlig er kørt
fra Odense til Billund for at arbejde. Du har IKKE befordringsfradrag på
sygedage, arbejdsdage og lignende, hvor du ikke har kørt fra hjemmet til
arbejdspladsen.

Fra : mwtychsen@gmail.com

Dato : 09-11-06 14:41

Holst skrev:
> [...]
> fra Odense til Billund for at arbejde. Du har IKKE befordringsfradrag på
> sygedage, arbejdsdage og lignende, hvor du ikke har kørt fra hjemmet til

Nej, naturligvis. Det er også mest fair - tror dog mange "glemmer" at
opgive en sygedag eller to... men det er self ikke mit problem....
eller dit, for den sags skyld

Fra : Manhatten

Dato : 09-11-06 15:43

<mwtychsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Holst skrev:
Nej, naturligvis. Det er også mest fair - tror dog mange "glemmer" at
opgive en sygedag eller to... men det er self ikke mit problem....
eller dit, for den sags skyld

Skatteunddragelse er da vores alle sammens problem. Det er jo os alle sammen
der bliver snødt hvis folk snyder i skat.

Dermed ikke sagt at jeg ville melde nogen for at snyde for en dag eller to
men ville da nok gøre dem opmærksom på at det også er mig de snyder. Men
mange bække små.....

/Manhatten

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-11-06 15:38

Holst skrev:

> [...]
> om nogen, som på pædagoguddannelsen erfarede, at de ikke kunne få
> befordringsfradrag, når de var i lønnet praktik, eftersom det var en del

De forløsende ord er "indtægtsgivende arbejdsted"

Jeg fandt den her fra landskatteretten
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=157600

Den er dog ikke direkte sammenligning

- Peter

Fra : Morten Birkelund

Dato : 09-11-06 16:18

2) Mit egentlige spørgsmål er bare, om SKAT stoler på det tal jeg
skriver i min forskudsopgørelse (rubrik 51). Eller om de skal have
nogle adresser og noget, så de selv kan regne det ud....?

Den rigtigt lette løsning som ikke giver efterfølgende problemer.

Ring til skat og forklar dem, de er normalt rigtigt hjælpsomme og giver god
service.

--
Morten Birkelund

Fra : K+T

Dato : 09-11-06 16:28

[...]

Hvis SKAT ikke tror på dine tal beder de da bare om dokumentation - længere
er den ikke.

3) Og hvad er så egentligt klogest? At få fradraget i 2007 eller i
året efter. Jeg har fået indtryk af, at man kan vælge, hvilket år
man vil have fradraget i - er det ikke korrekt? Hvorfor kan man det?

Du kan ikke selv vælge hvilket skatteår fradraget skal indgå i - det er
naturligvis den periode, hvor du har haft udgiften.
Du kan derimod manipulere lidt med, hvornår du vil have den del ud.
Forskudsregistrerer du beløbet indregnes det i dine månedlige (periodiske)
fradrag og du får lidt mere af din løn udbetalt end du ellers ville få.
Undlader du at forskudsregistrere, men opgiver dine faktiske udgifter ifm.
årsopgørelsen vil du få udbetalt 'overskydende skat' svarende til det beløb
du ellers ville have fået ud fordelt over hele året.

Knud

Fra : mwtychsen@gmail.com

Dato : 09-11-06 21:14

Tak for rigtig mange gode svar...

Jeg ser dog ingen grund til at bruge tid på at ringe til SKAT, når
jeg kan få så fin hjælp herinde.

Det er da muligt, at deres telefoniske services er forbedret siden jeg
sidst blev træt af dem, men vi klarede den jo

Og JA, skattesnydere er vor alle sammens problem. Men graden af snyderi
har vi nok været vant til alle dage - så vi mærker den ikke.

Det er jo det samme med sortseere... og forsikringssvindel (altså,
hvis man er i samme selskab) osv...

Men super tak for kanon hurtig svar. Det var bare SUPER!