Kæreste i USA
Fra : Anders Nielsen

Dato : 09-11-06 11:53

Hej juraeksperter!

Min mor - pæredansk, 45 år - fået en ny kæreste, som er bosat i USA (en
tidligere kollega af hendes fra dengang min familie boede derovre). Han er
ca. 40 år, pure amerikaner og har to små børn, der ligesom deres far ikke
har nogen form for tilknytning til Danmark. Det kan nævnes, at manden har en
relativt høj uddannelse, hvis det er relevant for sagen.

Det mest praktiske er jo, at min mor flytter derover. Men i teorien: Kunne
de nogensinde alle flytte til Danmark med vores efterhånden forseglede
grænser? Hvis ja, kunne børnene på sigt få en gratis uddannelse herovre på
linie med indfødte danskere?

/Anders

Fra : Marianne

Dato : 09-11-06 12:30

> [...]
> de nogensinde alle flytte til Danmark med vores efterhånden forseglede
> grænser? Hvis ja, kunne børnene på sigt få en gratis uddannelse herovre på

Jeg er IKKE juraekspert eller det, der ligner. Men har til lignende tilfælde
i familien. Der var ingen problemer overhovedet. Bortset fra, at tingene gik
lidt langsomt, hvorfor den voksnes mulighed for gratis danskundervisning
måtte vente til formalia var i orden.

De to medbragte børn på 10 og 12 år kom i den lokale skoles velkomstklasse
med det samme, dvs før nogen papirer var i orden. Det er mit indtryk, at det
er smart at kende disse regler for, hvad man kan og ikke kan.

Eneste betingelse var, at familien kunne forsørge sig selv. I starten 'hang'
det på den danske ægtefælle, men nu har kvinden fået arbejde selv.

Held og lykke

mvh
Marianne