Købsbetingelser - Sagen afgøres efter sven~
Fra : Christian Madsen

Dato : 08-11-06 22:40

Hej Alle,

Jeg faldt lige over www.inkclub.com's købsbetingelser. Her står der at
en evt. tvist skal afgøres efter svensk lovgivning. Er dette tilladt
når der er tale om en dansk hjemmeside, som, så vidt jeg kan se,
henvender sig til danske kunder??

I bekræftende fald vil man jo, nok forudsat at man havde kontor i det
pågældende land, kunne aftale sig til at en tvist skulle afgøres efter
et lands, hvis lovgivning gav forbrugerren meget begrænsede
rettigheder, ret.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Codexx

Dato : 09-11-06 00:56

Christian Madsen skrev:
> Hej Alle,
>
> Jeg faldt lige over www.inkclub.com's købsbetingelser.

De er lidt suspekte på flere punkter...

> Her står der at
> en evt. tvist skal afgøres efter svensk lovgivning. Er dette tilladt
> når der er tale om en dansk hjemmeside, som, så vidt jeg kan se,
> henvender sig til danske kunder??

Hjemmesiden er vel ret beset stadig svensk, men med dansk tekst.

Man må skelne mellem forbrugerkøb og andre køb. For sidstnævnte
gælder princippet om partsautonomi, så der kan man næsten aftale
hvad som helst.

For forbrugerkøb gælder (naturligvis...suk) en række
beskyttelsespræceptive regler. Det fremgår af Romkonventionen, som er
gjort til dansk lov i 1984:
http://www.rome-convention.org/instruments/i_conv_orig_dk.htm

Hovedprincippet er partsautonomi (Artikel 3). For forbrugerforhold
gælder imidlertidig også Artikel 5:

"Denne artikel finder anvendelse paa aftaler om levering til en person
(»forbrugeren«) af loesoeregenstande eller tjenesteydelser med
henblik paa en anvendelse, der maa anses at ligge uden for hans
erhvervsmaessige virksomhed, eller om ydelse af kredit til et saadant
formaal.

2. Uanset artikel 3 kan parternes lovvalg ikke medfoere, at forbrugeren
beroeves den beskyttelse, der tilkommer ham i medfoer af ufravigelige
regler i loven i det land, hvor han har sin bopael,

- saafremt der i dette land forud for aftalens indgaaelse er fremsat
saerligt tilbud over for ham eller er foretaget reklamering, og han
dér har foretaget de handlinger, der fra hans side er noedvendige for
aftalens indgaaelse....."
----------------------

Det må være klart at InkClub opfylder betingelserne, når de
oversætter hjemmesiden til dansk, og reklamerer på andre danske
hjemmesider. Dermed vil forbrugeren ikke blive stillet dårligere end
de danske regler. Havde InkClub således henvist til engelske regler
hvor der kun gælder 7 dages fortrydelsesret, ville en dansk forbruger
stadig have 14 dage.

> [...]
> pågældende land, kunne aftale sig til at en tvist skulle afgøres efter
> et lands, hvis lovgivning gav forbrugerren meget begrænsede

For "handelskøb" behøver man slet ikke at have kontor i et land for
at kunne aftale at landets lov finder anvendelse på en aftale. En
dansk køber og en tysk sælger kan derfor pricipielt godt aftale at
fransk lov finder anvendelse på aftalen.

/Bacher

Fra : Christian Madsen

Dato : 09-11-06 14:54

Codexx tastede følgende:
> behøver man slet ikke at have kontor i et land for
> at kunne aftale at landets lov finder anvendelse på en aftale. En
> dansk køber og en tysk sælger kan derfor pricipielt godt aftale at

Tak for det ydførlige svar.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Codexx

Dato : 09-11-06 01:17

Christian Madsen skrev:
> Hej Alle,
> Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Husk i øvrigt at i medfør af domskonventionen:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/da/consleg/2001/R/02001R0044-20050104-da.pdf

Kan en forbruger anlægge sag ved eget hjemting jf. artikel 15 stk. 1.
c) jf. artikel 16.

Så resultatet kan blive at byretten i Grindsted skal behandle en sag
efter engelsk ret, såfremt en del af engesl ret yder forbrugeren bedre
beskyttelse end dansk ret.

/Bacher