Mastercard indsigelse
Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-11-06 20:18

Hej,

Er der nogen der kender reglerne omkring indsigelse vedr transaktioner
på et dansk Mastercard i udenlandsk valuta. Primært omkring
tidsfristerne fra transaktionsdato til når indsigelse gøres.

Hvis man nu bestiller noget hos en leverandør med en webshop, der har
adresse i Paris. Det bestilte produceres efter ordre, beløbet hæves i
forbindelse med bestilling og produktionstiden er 6 uger. Efter 8 uger
er varen ikke modtaget uagtet at leverandøren har sagt at den er sendt
ultimo 6. uge. Jeg har rykket yderligere i 7. uge uden reaktion fra
sælger.

Min bank (Nordea) oplyser at indsigelse skal gøres inden 60 dage efter
beløbet er hævet på kortet. Men er det virkelig rigtigt? Nordea siger,
at der er PBS' regler, der er basererde på international kreditkort
regler.

Så er det da en fed forretning at åbne en webshop i et andet land,
sælge ting med relativt lang leveringstid og bare lade være med at
levere noget og håbe på at ingen gider forfølge det yderligere end
banken fordi stykprisen alligevel er relativt lav. Specielt fordi man
(i det mindste jeg) var af den opfattelse at uretmæssigt hævninger på
kreditkort uden videre skal undersøges af kortudsteder.

Umiddelbart vil jeg jo mene, at jeg har reageret relativt hurtigt - og
så hurtigt som jeg kunne (en uge efter varen forventligt kunne være
modtaget, hvor der gik nogen dage for at give sælger tid til at
reagere mm).

Det er ikke et voldsomt stort beløb der drejer sig om (eur 89) men
sælger man nok ingenting til den pris - så er det jo en fed fidus.

** Lars

Fra : per christoffersen

Dato : 08-11-06 20:33

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> [...]
> beløbet er hævet på kortet. Men er det virkelig rigtigt? Nordea siger,
> at der er PBS' regler, der er basererde på international kreditkort

Hverken PBS eller Nordea er hævet over dansk lov, og gøres der indsigelse
over en trækning på et kort udstedt af en dansk bank, skal trækningen føres
tilbage øjeblikkelig (medmindre indsigelsen er åbenbart grundløs).
Det fremgår af 'Lov om visse betalingsmidler' (Kreditkortloven).

Desværre er det langt fra usædvanligt at bankernes personale ikke er klar
over det lovgrundlag, der gælder for kortbetalinger.
Det er faktisk så almindeligt, at Forbrugerstyrelsen har fundet det
nødvendigt at udarbejde en færdig skrivelse, som man kan udfylde og tage med
i banken.
Den ligger et sted på www.forbrug.dk, - med lidt ihærdigt søgearbejde på
sitet kan du nok finde den.

Alternativet er at gå i banken igen, og stædigt fastholde at blive ved med
at tale med en overordnet til det ender hos en person, der rent faktisk
kender til loven.

Om din indsigelse kan siges at være åbenbart grundløs (så tilbagetrækningen
ikke skal gennemføres) er svært at afgøre, på det lille grundlag du har lagt
frem her. Jeg synes dog ikke, at der er noget der tyder på, at det skulle
være tilfældet. Du har bestilt en vare, som ikke er leveret efter aftalen,
og det burde være nok til at gennemføre tilbagetrækningen.

> [...]
> (i det mindste jeg) var af den opfattelse at uretmæssigt hævninger på
> kreditkort uden videre skal undersøges af kortudsteder.

Uretmæssige hævninger skal tilbageføres. Herefter kan kortudsteder undersøge
sagen hvis han vil, men det er udelukkende for at beskytte egne interesser
og ikk et lovkrav.

> [...]
> så hurtigt som jeg kunne (en uge efter varen forventligt kunne være
> modtaget, hvor der gik nogen dage for at give sælger tid til at

Så vidt jeg husker loven er der ingen tidskrav på indsigelsen. Men ellers
har du ret, - du har da ikke været nølende eller efterladende.

/Per

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-11-06 21:15

Hej per,

Tak for dit svar!

On Wed, 8 Nov 2006 20:32:51 +0100, "per christoffersen"
<pc@FJERNcomonto.dk> wrote:

> [...]
>tilbage øjeblikkelig (medmindre indsigelsen er åbenbart grundløs).
>Det fremgår af 'Lov om visse betalingsmidler' (Kreditkortloven).

http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/lov_om_visse_betalingsmidler.html

Nu har jeg skimmet den igennem - men syntes ikke det er klart -
hvilken § skal jeg henvise til?

>Alternativet er at gå i banken igen, og stædigt fastholde at blive ved med
>at tale med en overordnet til det ender hos en person, der rent faktisk
>kender til loven.

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/ehandel/ehandel7/tilbagefoersel/

Der står faktisk "Hvis du lader tiden gå uden at foretage dig noget,
eller du ikke kan bevise, at du har foretaget dig noget, kan du
risikere, at pengene vil være tabt.

Du kan forvente, at banken vil afvise dit krav om tilbageførsel, hvis
der er gået mere end to måneder."

Men jeg foretog mig jo noget straks jeg ikke havde modtaget det
bestilte, der blot var betalt ved ordreafgivelse.

** Lars

Fra : per christoffersen

Dato : 09-11-06 13:47

> http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/lov_om_visse_betalingsmidler.html
>

> Nu har jeg skimmet den igennem - men syntes ikke det er klart -
> hvilken § skal jeg henvise til?

Det er §11.

> [...]
>

> Men jeg foretog mig jo noget straks jeg ikke havde modtaget det
> bestilte, der blot var betalt ved ordreafgivelse.

Nemlig. Hold fast ved det.

/Per

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-11-06 18:32

On Thu, 9 Nov 2006 13:47:05 +0100, "per christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>Det er §11.

Ahja.. Stk. 8... Tak for det. Jeg går ned i banken i morgen i stedet
for bare at ringe - det kan også være det har en bedre effekt. Og
medbringer en udskrift af loven, så må de jo pege på hvor det er de
mener der står at de ikke skal tilbageføre mine penge.

Det har jeg bestemt også tænkt mig!

Tak for hjælpen, Per....

** Lars

Fra : bem

Dato : 09-11-06 19:19

> [...]
> medbringer en udskrift af loven, så må de jo pege på hvor det er de
> mener der står at de ikke skal tilbageføre mine penge.

Du kan evt. også printe dette ud:
http://www.finansraadet.dk/danish/menu/omkundeforhold/pengeinstitutterogforbrugere/tilbagefoerselafuberettigettraek/

Måske gør det indtryk på dem, hvad deres egen organisation mener.

/Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-06 23:19

per christoffersen skrev:

> Hverken PBS eller Nordea er hævet over dansk lov, og gøres der indsigelse
> over en trækning på et kort udstedt af en dansk bank, skal trækningen føres
> tilbage øjeblikkelig (medmindre indsigelsen er åbenbart grundløs).

Må et udenlandsk firma trække pengene før varen afsendes?

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-11-06 23:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> Må et udenlandsk firma trække pengene før varen afsendes?

Ja, hvis det er aftalt mellem parterne.

--
Jesper Lund

Fra : Deaster

Dato : 09-11-06 09:28

Bertel Lund Hansen skrev:

> Må et udenlandsk firma trække pengene før varen afsendes?

Hvorfor skulle de ikke måtte det?

--
Guldkorn fra Knud Thomsen:
Du skal hele tiden gøre opmærksom på, hvor lidt du ønsker