afskrivning af inventar
Fra : kaj

Dato : 08-11-06 20:16

hej

hvis man som firma køber noget edb udstyr har man mulighed for at afskrive
hele beløbet med det samme. men er det så senere lovligt at videre sælge
udstyret når det skal skrottes og tjene lidt på det?

hilsen kaj

Fra : per christoffersen

Dato : 08-11-06 20:34

"kaj" <xx@xxxx.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hele beløbet med det samme. men er det så senere lovligt at videre sælge
> udstyret når det skal skrottes og tjene lidt på det?

Ja.
Indtægten er jo skattepligtig.

/Per

Fra : kaj

Dato : 08-11-06 20:52

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> wrote in message

> "kaj" <xx@xxxx.com> skrev i en meddelelse

> Ja.
> Indtægten er jo skattepligtig.
>
> /Per

men ved afskrinvning af inventar får firmatet så ikke alle pengene hjem igen
hvis edb udstyret har kostet eks 75.000 eller mere. hvor man så får alting
pengene igen ved at afskrive hvorfor må man så tjene penge på det så har man
jo reelt købt en varer og fået alle pengene tilbage samtidig med at man
sælger det. det er da en fed forreting ingen udgifter kun indtægter? jeg
kan ikke lige helt forstå det så vi du venligst uddybe hvad jeg har
misforstået.

jeg er godt klar over at Taxa biler også gerne må sælges de er jo samme måde
købt som inventar. men jeg har ikke lige fundet den røde tråd om emnet.

hilsen kaj

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-11-06 21:23

> [...]
> alting
> pengene igen ved at afskrive hvorfor må man så tjene penge på det så har

Hov, hov. At afskrive er ikke at få pengene igen. Det er ren
bogføringsteknik, der anvendes for at få et så retvisende billede som muligt
af tingenes faktiske værdi. Sælger du dem for mere end de er afskrevet til,
så ændrer det jo ikke, at det er en indtægt.

Mvh Maria

Fra : alexbo

Dato : 08-11-06 21:20

"kaj" skrev>

> [...]
> sælger det. det er da en fed forreting ingen udgifter kun indtægter? jeg
> kan ikke lige helt forstå det så vi du venligst uddybe hvad jeg har

Du har misforstået at firmaet får pengene hjem.
En afskrivning betyder ikke at firmaet får penge af skattevæsnet, det
betyder at de har en udgift, og derfor ikke tjener så meget.
Når de så sælger inventaret har de en indtægt, en genvundet afskrivning, den
indtægt betaler de skat af.

Et firma har et driftoverskud på 100.000 kr. men har købt EDB for 25.000 kr,
skal altså betale skat af 75.000 kr.
Næste år et driftoverskud på 100.000 kr. sælger det gamle EDB for 10.000 kr.
skal betale skat af 110.000 kr.

Her er EDB softvare, hardvare kan ikke straksafskrives, men princippet er
det samme bare over flere år.

Nu er dette en juragruppe så du får lige en § nederst.
Men ellers er dk.erhverv en god gruppe at stille den type spørgsmål i.

mvh
Alex Christensen

Afskrivningsloven.

§ 6. Den skattepligtige kan i stedet for at afskrive efter § 5 vælge at
fradrage (straksafskrive) hele anskaffelsessummen for nedennævnte
driftsmidler m.v. i den skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori
anskaffelsen finder sted, jf. dog stk. 3:

1) Driftsmidler, hvis fysiske levealder må antages ikke at overstige 3 år.

2) Driftsmidler med en anskaffelsessum på et grundbeløb (i 1987-niveau) på
6.700 kr. eller derunder. Aktiver i et samlesæt eller lignende samt aktiver,
der er bestemt til at fungere samlet, anses for ét driftsmiddel. Aktiver,
der er bestemt til at fungere sammen med allerede anskaffede aktiver, kan
ikke straksafskrives, såfremt den samlede anskaffelsessum overstiger
grundbeløbet. Forbedringsudgifter sidestilles med udgifter til anskaffelse
af aktiver, der er bestemt til at fungere sammen med allerede anskaffede
aktiver.

3) Driftsmidler og skibe til forsøgs- og forskningsvirksomhed bortset fra
driftsmidler og skibe, der anvendes til efterforskning efter råstoffer.

4) Edb-software.

Stk. 2. Sælges et aktiv, hvis anskaffelsessum efter stk. 1 fuldt ud er
fradraget i den skattepligtige indkomst for anskaffelsesåret, skal
salgssummen medregnes i den skattepligtige indkomst for det indkomstår,
hvori leveringen finder sted, jf. dog § 9.

Fra : Sørensen

Dato : 09-11-06 13:38

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "kaj" skrev>

> Her er EDB softvare, hardvare kan ikke straksafskrives, men princippet er
> det samme bare over flere år.

Hvis beløbet ikke overstiger grænseværdien (samlet set - alt edb der skal
fungere sammen), så kan hardware da vist også straksafskrives...?
Hvis du evt. kan læse andet et sted, vil jeg gerne have link. (Jeg kan i
hvert fald ikke læse det ud fra de pastede paragraffer.)

Tak skal du ha'!
MHV Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 09-11-06 21:08

"Sørensen" skrev

> Hvis beløbet ikke overstiger grænseværdien (samlet set - alt edb der skal
> fungere sammen), så kan hardware da vist også straksafskrives...?

Ja er man under grænseværdien som er 11.300 kr for 2006 så kan alt
straksafskrives, at jeg skelnede mellem soft og hardvare skyldes de beløb
der blev brugt både i mit og kaj`s indlæg.
EDB softvare har en særstilling som hardvare ikke har.

mvh
Alex Christensen