Sag mellem to civile og retten
Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 08-11-06 13:04

Hej gruppe...
Jeg har i starten af året udlånt nogle penge til en bekendt. Som
privatperson.
Vi lavede en aftale om en afdragsordning, og vi lavede kontrakt.

Nu er sagen den, at låner har misligeholdt aftalen, og vil ikke betale
restbeløb (hele lånet skulle ifølge aftalen være tilbagebetalt til
januar 07).

Kan jeg lægge sag an mod personen?
Jeg har på låneaftalen bl.a. skrevet:

"Dette gældsbrev kan tjene som grundlag for tvangsfuldbyrdelse, jf.
retsplejelovens §478, stk 1, nr. 5."

og

"Låntager erkender samtidig at være bekendt med almindelige
lånebestemmelser, indeholdende bl.a. de for lånet gældende rente- og
transaktionsvilkår samt rente- og prisoversigt,"

Samt alle de andra oplysninger, størrelse af lån, afdrags aftale,
personlige oplysninger osv.

Hvis jeg kan lægge sag an, hvad gør jeg så rent praktisk.
Skal jeg kontakte en advokat eller hvordan foregår det?
Og hvis jeg vinder sagen, skal låner så betale for alle retslige
omkostninger eller hvad?

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-11-06 14:27

Hjalte81@gmail.com wrote:

> [...]

> Nu er sagen den, at låner har misligeholdt aftalen, og vil ikke betale
> restbeløb (hele lånet skulle ifølge aftalen være tilbagebetalt til

Så besværlig er proceduren heldigvis ikke mere. Her kan du læse mere om,
hvordan du kan sende sagen direkte til inddrivelse hos fogedretten
(proceduren kræver, at der ikke gøres indsigelser, samt at den
resterende gæld er på max. 50.000)

http://www.domstol.dk/page17215.aspx

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Codexx

Dato : 08-11-06 14:42

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> [...]
> hvordan du kan sende sagen direkte til inddrivelse hos fogedretten
> (proceduren kræver, at der ikke gøres indsigelser, samt at den

Hvis han rent faktisk har et gældsbrev, som opfylder bestemmelserne i
RPL § 478 stk 1. nr. 5, behøver han da ikke at bruge forenklet
inkasso, da han allerede har et gyldigt fundament for inddrivelse.

/Bacher

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-11-06 14:44

Codexx wrote:

> Hvis han rent faktisk har et gældsbrev, som opfylder bestemmelserne i
> RPL § 478 stk 1. nr. 5, behøver han da ikke at bruge forenklet
> inkasso, da han allerede har et gyldigt fundament for inddrivelse.

Bumbum, klart. I fogedretten med ham!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Steen F.

Dato : 08-11-06 17:05

Hjalte81@gmail.com wrote:
> Nu er sagen den, at låner har misligeholdt aftalen, og vil ikke betale
> restbeløb (hele lånet skulle ifølge aftalen være tilbagebetalt til
> januar 07).

Det er heller ikke januar 07 endnu?

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-11-06 20:05

Steen F. wrote:

> Det er heller ikke januar 07 endnu?

Mon ikke der er stipuleret en afdragsplan, som debitor har misligeholdt,
hvorefter kreditor har ret til at kræve hovedstolen indfriet? (eller i
det mindste de skyldige ydelser erlagt).

--
Jesper Lund

Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 09-11-06 13:01

> Mon ikke der er stipuleret en afdragsplan, som debitor har misligeholdt,
> hvorefter kreditor har ret til at kræve hovedstolen indfriet? (eller i
> det mindste de skyldige ydelser erlagt).

Det er lige præcis hvad der er.
Og nu nægter han så at han betale.
Beløbet andrager 35000 kr.

Skal jeg kontakte advokat, fogedret eller måske politiet?

Fra : Codexx

Dato : 09-11-06 13:53

Hjalte81@gmail.com skrev:

> Det er lige præcis hvad der er.
> Og nu nægter han så at han betale.
> Beløbet andrager 35000 kr.
>
> Skal jeg kontakte advokat, fogedret eller måske politiet?

Politiet kan du godt glemme, han har næppe gjort noget strafbart.

En advokat vil kunne hjælpe dig, det bør ikke koste meget for så
simpel en sag. Du kan få tilkendt (en del af) advokatens salær hos
modparten.

Du kan også vælge selv at tage sagen til fogedretten, det koster vist
kun 300.- i afgift + 0,5% af hovedstolen. Fogedretten har vistnok en
pligt til at vejlede dig. Henset til beløbets størrelse bør du nok
kontakte en advokat.

Du kan måske også få hjælp hos en retshjælp i dit område.

Hvis debitor intet ejer er det hele dog spildte kræfter.

/Bacher