|
| Garanti og trusler om vold Fra : Flemming Nielsen |
Dato : 08-11-06 00:06 |
|
Sket d.d. Kunde bliver meget ophidset, og truer flere gange de ansatte om
vold efter arbejdstid. Kunden er uønsket i butikken, og vil blive afhentet
af politiet hvis han kommer i butikken igen.
Sp. Mister kunden reklamationsretten evt. garantien, idet han ikke kan
aflevere den defekte vare?
Flemming Nielsen
| |
Kim Ludvigsen (08-11-2006)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 08-11-06 00:13 |
|
Den 08-11-06 00.05 skrev Flemming Nielsen følgende:
> Sp. Mister kunden reklamationsretten evt. garantien, idet han ikke kan
> aflevere den defekte vare?
Nej. Hvis han ikke selv kan få lov at komme ind i butikken, kan han
sende en anden ind, eller han kan evt. benytte postvæsenet.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sukkersyge: Unaturlig lyst til sukker...
http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=sukkersyge
| |
Flemming Nielsen (08-11-2006)
| Kommentar Fra : Flemming Nielsen |
Dato : 08-11-06 00:26 |
|
"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
news:4551130a$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 08-11-06 00.05 skrev Flemming Nielsen følgende:
>
>> Sp. Mister kunden reklamationsretten evt. garantien, idet han ikke kan
>> aflevere den defekte vare?
>
> Nej. Hvis han ikke selv kan få lov at komme ind i butikken, kan han sende
> en anden ind, eller han kan evt. benytte postvæsenet.
Tak for svar. Jeg mener dog at kunne huske fra tidligere tråde, at en
reklamation følger en person, og ikke en vare, hvilket vil vanskeliggøre at
sende en anden person med varen.
Forsendelse ligger jo lige til højrebenet, men det rejser et nyt spørgsmål:
Hvem skal betale for forsendelserne?
Flemming Nielsen
| |
Peter (08-11-2006)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 08-11-06 01:20 |
|
"Flemming Nielsen" <nn@nn.nn> skrev i en meddelelse
news:ab39f$4551160b$55181843$10205@news.arrownet.dk...
> Tak for svar. Jeg mener dog at kunne huske fra tidligere tråde, at en
> reklamation følger en person, og ikke en vare, hvilket vil vanskeliggøre
> at sende en anden person med varen.
Der må du vist huske forkert, for sælger du f.eks en brugt radio, med 1 års
reklamations ret tilbage,
overgår denne ret til den nye køber.
Derimod kan garanti på et produkt være personligt.
Peter
| |
Bertel Lund Hansen (08-11-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 08-11-06 01:41 |
|
Peter skrev:
> Der må du vist huske forkert, for sælger du f.eks en brugt
> radio, med 1 års reklamations ret tilbage, overgår denne ret
> til den nye køber.
I praksis måske, men ikke i princippet. Den oprindelige aftale
består mellem første køber og sælger. Anden køber kan ikke gøre
noget krav gældende mod første sælger.
> Derimod kan garanti på et produkt være personligt.
Det er samme forhold.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Per (08-11-2006)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 08-11-06 10:16 |
|
"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:4551274d$0$4162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Peter skrev:
>
>> Der må du vist huske forkert, for sælger du f.eks en brugt
>> radio, med 1 års reklamations ret tilbage, overgår denne ret
>> til den nye køber.
>
> I praksis måske, men ikke i princippet. Den oprindelige aftale
> består mellem første køber og sælger. Anden køber kan ikke gøre
> noget krav gældende mod første sælger.
>
>> Derimod kan garanti på et produkt være personligt.
>
Hvad så ved køb og salg af nyere brugte biler.
Gælder det samme her?
Det virker meget usandsynligt på mig, at man ikke "med loven i hånden" kan
reklamere og få ret over en given fejl. Og få lavet fejl gratis på et
værksted
De skriver da tit "alle service overholdt" netop for at den nye køber kan
reklamere, hvis et eller andet går i stykker.
/Per
| |
per christoffersen (08-11-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 08-11-06 11:34 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4551a04b$0$13995$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> I praksis måske, men ikke i princippet. Den oprindelige aftale
>> består mellem første køber og sælger. Anden køber kan ikke gøre
>> noget krav gældende mod første sælger.
>>
>>> Derimod kan garanti på et produkt være personligt.
>>
>
> Hvad så ved køb og salg af nyere brugte biler.
>
> Gælder det samme her?
Der er forskel på garanti og reklamationsret.
Reklamationsretten er sikret i lovgivningen og gælder alle varer ved
forbrugerkøb.
Garantien er en ekstra sikring, som sælger giver kunden ud over lovens krav.
/Per
| |
erectus (08-11-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 08-11-06 13:56 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Peter skrev:
>> Der må du vist huske forkert, for sælger du f.eks en brugt
>> radio, med 1 års reklamations ret tilbage, overgår denne ret
>> til den nye køber.
> I praksis måske, men ikke i princippet. Den oprindelige aftale
> består mellem første køber og sælger. Anden køber kan ikke gøre
> noget krav gældende mod første sælger.
Og det må være det samme princip, der gør sig gældende, hvis sælger 1 har
restgæld i en brugt bil, som han sælger til køber 1. Sælger køber 1 bilen
til køber 2, overgår restgælden fra sælger 1 til køber 2, således køber 2
hæfter fuldt og helt for sælger 1'ets restgæld i bilen. Korrekt me if I'm
wrong.
Mvh Jarl
| |
per christoffersen (08-11-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 08-11-06 14:13 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:4551d3f2$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Bertel Lund Hansen wrote:
>
>> Peter skrev:
>
>>> Der må du vist huske forkert, for sælger du f.eks en brugt
>>> radio, med 1 års reklamations ret tilbage, overgår denne ret
>>> til den nye køber.
>
>> I praksis måske, men ikke i princippet. Den oprindelige aftale
>> består mellem første køber og sælger. Anden køber kan ikke gøre
>> noget krav gældende mod første sælger.
>
> Og det må være det samme princip, der gør sig gældende, hvis sælger 1 har
> restgæld i en brugt bil, som han sælger til køber 1. Sælger køber 1 bilen
> til køber 2, overgår restgælden fra sælger 1 til køber 2, således køber 2
> hæfter fuldt og helt for sælger 1'ets restgæld i bilen. Korrekt me if I'm
> wrong.
Det er helt galt. Hvis der er restgæld i bilen er der pant i bilen, og
gælden følger derfor bilen.
Købelovens bestemmelser om reklamationsret/mangelsbeføjelser har intet med
gæld og pantsætning at gør.
Det er en del af aftalen mellem to parter, og intet andet.
(Man kan så bemærke til processen: forhandler A sælger til privat B som
sælger til privat C, at måtte der optræde mangler efter slaget fra B t. C,
har B stadig rettigheder overfor A)
/Per
| |
erectus (08-11-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 08-11-06 14:54 |
|
per christoffersen wrote:
>>> I praksis måske, men ikke i princippet. Den oprindelige aftale
>>> består mellem første køber og sælger. Anden køber kan ikke gøre
>>> noget krav gældende mod første sælger.
>> Og det må være det samme princip, der gør sig gældende, hvis sælger
>> 1 har restgæld i en brugt bil, som han sælger til køber 1. Sælger
>> køber 1 bilen til køber 2, overgår restgælden fra sælger 1 til køber
>> 2, således køber 2 hæfter fuldt og helt for sælger 1'ets restgæld i
>> bilen. Korrekt me if I'm wrong.
> Det er helt galt. Hvis der er restgæld i bilen er der pant i bilen, og
> gælden følger derfor bilen.
> Købelovens bestemmelser om reklamationsret/mangelsbeføjelser har
> intet med gæld og pantsætning at gør.
> Det er en del af aftalen mellem to parter, og intet andet.
Det er det, jeg skriver Hvor opstår misforståelsen? Arh, måske at jeg
skriver restgæld ved sælger 1. Det er gæld, som sælger 1 har stiftet for at
købe bilen. Håber det hjalp. For gælden følger med bilen. Det var pointen.
Og så din og andres pointe, at en handel er mellem køber og sælger -- og
ikke andre.
> (Man kan så bemærke til processen: forhandler A sælger til privat B
> som sælger til privat C, at måtte der optræde mangler efter slaget
> fra B t. C, har B stadig rettigheder overfor A)
Det er jeg med på. Det forskellen på forbrugerkøb privat-privat og
privat-forhandler (forretning).
Har jeg bestået?
Mvh Jarl
| |
per christoffersen (08-11-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 08-11-06 15:19 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:4551e18f$0$147$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Har jeg bestået?
Det ved jeg ikke, - jeg kan faktisk overhovedet ikke forstå, hvad det er du
skriver,
Det er muligt det er mig der er lidt tung i hovedet, men jeg simpelthen ikke
få det til at give mening.
Hvis vi nu bare en gang for alle ka slå fast, at der ikke er nogen som helst
juridisk baggrund for at sammenligne Købelovens
reklamations/mangelsbestemmelser, og bestemmelser om pant i biler, så er vi
da ihverfald kommet et stykke af vejen.
Der er ingen sammenhæng imellem de to, som gør en sammenligning fornuftig.
Ethvert forsøg på det vil formodentlig bare svække forståelsen.
/Per
| |
erectus (08-11-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 08-11-06 15:40 |
|
per christoffersen wrote:
>> Har jeg bestået?
> Det ved jeg ikke, - jeg kan faktisk overhovedet ikke forstå, hvad det
> er du skriver,
> Det er muligt det er mig der er lidt tung i hovedet, men jeg
> simpelthen ikke få det til at give mening.
> Hvis vi nu bare en gang for alle ka slå fast, at der ikke er nogen
> som helst juridisk baggrund for at sammenligne Købelovens
> reklamations/mangelsbestemmelser, og bestemmelser om pant i biler, så
> er vi da ihverfald kommet et stykke af vejen.
> Der er ingen sammenhæng imellem de to, som gør en sammenligning
> fornuftig. Ethvert forsøg på det vil formodentlig bare svække
> forståelsen.
Okay. Jeg prøvede blot at videreføre et påbegyndt abstrakt eksempel, hvilket
altså ikke er muligt. Så det vil jeg afholde mig fra.
Mvh Jarl
| |
Deaster (08-11-2006)
| Kommentar Fra : Deaster |
Dato : 08-11-06 08:39 |
|
Peter skrev:
> "Flemming Nielsen" <nn@nn.nn> skrev i en meddelelse
> news:ab39f$4551160b$55181843$10205@news.arrownet.dk...
>> Tak for svar. Jeg mener dog at kunne huske fra tidligere tråde, at en
>> reklamation følger en person, og ikke en vare, hvilket vil vanskeliggøre
>> at sende en anden person med varen.
>
>
> Der må du vist huske forkert, for sælger du f.eks en brugt radio, med 1 års
> reklamations ret tilbage,
> overgår denne ret til den nye køber.
> Derimod kan garanti på et produkt være personligt.
Sikker på det, svjv. har butikken kun en aftale med kunde 1 og ikke når
kunde 1 videresælger den til kunde 2?
--
Guldkorn fra Knud Thomsen:
Du skal hele tiden gøre opmærksom på, hvor lidt du ønsker
at se mine indlæg fremfor bare at ignorere dem,
som normalt begavede mennesker ville gøre
| |
Bertel Lund Hansen (08-11-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 08-11-06 00:28 |
|
Flemming Nielsen skrev:
> Sp. Mister kunden reklamationsretten evt. garantien, idet han ikke kan
> aflevere den defekte vare?
Nej. Han kan sende den med posten. Selv om vi antager at han
bliver smidt ud tre sekunder før reklamationsfristen udløber, er
der ikke noget problem. Der skal blot være givet besked til
sælger inden udløbet. Afleveringen må gerne ske senere.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Flemming Nielsen (08-11-2006)
| Kommentar Fra : Flemming Nielsen |
Dato : 08-11-06 00:59 |
|
"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:45511650$0$4164$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Flemming Nielsen skrev:
>
>> Sp. Mister kunden reklamationsretten evt. garantien, idet han ikke kan
>> aflevere den defekte vare?
>
> Nej. Han kan sende den med posten. Selv om vi antager at han
> bliver smidt ud tre sekunder før reklamationsfristen udløber, er
> der ikke noget problem. Der skal blot være givet besked til
> sælger inden udløbet. Afleveringen må gerne ske senere.
Jeg skylder måske lige at sige, at kunden ikke har en defekt vare. Det var
mere hvis varen evt. gik i stykker på et senere tidspunkt.
Flemming Nielsen
| |
Bertel Lund Hansen (08-11-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 08-11-06 01:42 |
|
Flemming Nielsen skrev:
> Jeg skylder måske lige at sige, at kunden ikke har en defekt vare. Det var
> mere hvis varen evt. gik i stykker på et senere tidspunkt.
Det ændrer ikke princippet i mit svar.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
P.L. (08-11-2006)
| Kommentar Fra : P.L. |
Dato : 08-11-06 02:55 |
|
On Wed, 8 Nov 2006 00:05:34 +0100, "Flemming Nielsen" <nn@nn.nn>
wrote:
>Sket d.d. Kunde bliver meget ophidset, og truer flere gange de ansatte om
>vold efter arbejdstid. Kunden er uønsket i butikken, og vil blive afhentet
>af politiet hvis han kommer i butikken igen.
>
>Sp. Mister kunden reklamationsretten evt. garantien, idet han ikke kan
>aflevere den defekte vare?
Jeg er godtnok ikke jurist, men jeg vil som køber altid kunne sende en
anden istedet for selv at møde op, intet sted står det, at køber ikke
må sende en anden med reklamationen.
Så ham der har forbud imod at komme i butikken, sender bare en anden
med produktet samt garantibevis/bon, hvis det skulle blive nødvendigt.
| |
Martin Bak (08-11-2006)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 08-11-06 14:25 |
|
"P.L." <Not@Valid.invalid> skrev i en meddelelse
news:g6e2l25te4ablqbpbtadlru1eno29mt74b@4ax.com...
>>
>>Sp. Mister kunden reklamationsretten evt. garantien, idet han ikke kan
>>aflevere den defekte vare?
>
> Jeg er godtnok ikke jurist, men jeg vil som køber altid kunne sende en
> anden istedet for selv at møde op, intet sted står det, at køber ikke
> må sende en anden med reklamationen.
>
> Så ham der har forbud imod at komme i butikken, sender bare en anden
> med produktet samt garantibevis/bon, hvis det skulle blive nødvendigt.
I rigtig mange tilfælde aner butikken jo heller intet om kundens identitet.
Kassebonen fungerer som kvittering og garantibevis. Det gælder f.eks i de
fleste varehuse og Merlin osv.
Martin
| |
P.L. (08-11-2006)
| Kommentar Fra : P.L. |
Dato : 08-11-06 14:52 |
|
On Wed, 8 Nov 2006 14:24:33 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:
>
>I rigtig mange tilfælde aner butikken jo heller intet om kundens identitet.
>Kassebonen fungerer som kvittering og garantibevis. Det gælder f.eks i de
>fleste varehuse og Merlin osv.
Helt enig.
| |
Bertel Lund Hansen (08-11-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 08-11-06 16:25 |
|
Martin Bak skrev:
> I rigtig mange tilfælde aner butikken jo heller intet om kundens identitet.
> Kassebonen fungerer som kvittering og garantibevis. Det gælder f.eks i de
> fleste varehuse og Merlin osv.
Nemlig. Og det er på den måde køber to kan få fornøjelse af køber
1's reklamationsret eller garanti.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
erectus (08-11-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 08-11-06 16:39 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Martin Bak skrev:
>> I rigtig mange tilfælde aner butikken jo heller intet om kundens
>> identitet. Kassebonen fungerer som kvittering og garantibevis. Det
>> gælder f.eks i de fleste varehuse og Merlin osv.
> Nemlig. Og det er på den måde køber to kan få fornøjelse af køber
> 1's reklamationsret eller garanti.
Hr. Bertel Lund Hansen, jeg vil bede dig om at skrive i et eksplicit sprog,
således der ikke gemmer sig uklarheder i dine abstraktioner. Med mindre du
skriver for at afspore en god og åben debat. Hvis abstraktionerne bunder i
uvidenhed, hvorfor ikke blot vedgå dette på ærlig vis, som alle andre. Det
vil spare mig og muligvis andre for ikke at skulle tage stilling til noget
fejlagtigt og uigennemtænkt. Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg ikke har
lært noget af dine udlægninger, men jeg ser, at de forbigås i lethed af dem,
der ved noget herinde. Så vær venligst konkret og skriv lige ud ad posen.
Det er typisk, at man forfalder til at gøre forholdsvis enkle
problemstillinger abstrakte, fordi man ikke har bund i sin viden. Og ikke
evner at argumentere juridisk i forståeligt hverdagssprog. Stop derfor
venligst med at sabotere det for andre, der har mere regulære hensigter med
at læse med herinde.
Mvh Jarl
| |
|
|