Når shipping firmaet stjæler ens pakke?
Fra : michael bs

Dato : 06-11-06 23:14

Jeg har købt et dyrt kamera (18000kr) hos en privat i Tyskland. Jeg betalte
og han sendte det med shippingfirmaet DPD. De har afdelinger over hele
verden. Jeg betalte sælger for porto og forsikring for det fulde beløb. DPD
chaufføren kom med pakken og den havde været åbnet i bunden. Jeg åbnede
pakken sammen med DPD manden og vi kunne konstatere, at kameraet var væk,
stjålet. Chaufføren tog pakken med sig. Jeg kontaktede sælgeren i Tyskland
og han kontaktede DPD med alle oplysninger om handelen.
Der er nu gået 6 måneder og jeg har ikke set en krone af forsikringspengene
endnu. Mit problem er, at jeg ikke kan kontakte og få info fra DPD, da jeg
ikke er kunden hos dem. Sælger er. Han bliver ved at svare mine
mailforespørgseler med at pengene ikke er kommet endnu. Jeg spørger om
grunden og han svarer ikke.
Jeg er bange for at han beholder forsikringspengene og DPD vil ikke engang
fortælle mig om penge er blevet udbetalt. Kontakt sælgeren for information,
siger de til mig hver gang. Men de har for fanden da stjålet MIT kamera og
vil ikke engang give den mindste information. Jeg fatter ikke, at der ikke
er 2 parter for et shipping-firma. En afsender og en modtager. Når begge er
tilfredse har de gjort et tilfredsstillende job. Når en DPD ansat har
stjålet indholdet af pakken og modtageren intet får, så har de ikke gjort
det godt nok og man må vel kunne forlange lidt information omkring hvor
sagen står?
Hvad er min retsstilling her?
Hvis jeg hyrer en advokat, hvad kan han da hjælpe mig med?
Hvad gør jeg?

mvh Michael

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-11-06 00:14

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> writes:

> [...]
> endnu. Mit problem er, at jeg ikke kan kontakte og få info fra DPD, da jeg

Det er jo alt for lang tid...

> ikke er kunden hos dem. Sælger er. Han bliver ved at svare mine
> mailforespørgseler med at pengene ikke er kommet endnu. Jeg spørger om
> grunden og han svarer ikke.

Det er ikke godt nok. Han skal betale dig af egen lomme og må selv rode
med hvad DPD gør og ikke gør.

> Jeg er bange for at han beholder forsikringspengene og DPD vil ikke engang
> fortælle mig om penge er blevet udbetalt. Kontakt sælgeren for information,

Lad være med at blande DPD ind i det fordi det behøves du ikke at tænke
over. Jeg kan også godt forstå at de ikke gider at fortælle dig noget.

> [...]
> sagen står?
> Hvad er min retsstilling her?
> Hvis jeg hyrer en advokat, hvad kan han da hjælpe mig med?

Vi havde den jo netop op for et par dage siden. Det er et
minimumsdirektiv der enten hedder 97/7/EF eller 97/47/EF ifl. min bog.

http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/EU-pdffiler/pdf/fjer1_dk.pdf

Jeg ville kigge på artikel 7, pkt. 2 om misligholdelse og havde håbet at
finde noget om risikoens overgang, men fandt det ikke.

Men sælgeren ser jo ud til at have accepteret at du skal have betalingen
tilbage så jeg ville konkret spørge en gratis retshjælp om hvordan man
truer en tysk forhandler bedst muligt:

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/161.html

18.000 kr er jo mange penge. Du skulle ikke have ventet så længe på at
spørge om hjælp...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 07-11-06 08:38

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vi havde den jo netop op for et par dage siden. Det er et
> minimumsdirektiv der enten hedder 97/7/EF eller 97/47/EF ifl. min bog.
>
> http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/EU-pdffiler/pdf/fjer1_dk.pdf

Der er tale om en privat handel, og fjernsalgs direktivet er derfor ikke
relevant i denne sag.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-11-06 16:05

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> writes:

> "Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er tale om en privat handel, og fjernsalgs direktivet er derfor ikke
> relevant i denne sag.

Ja, det overså jeg.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 07-11-06 00:38

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:454fb3a2$0$3550$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> information omkring hvor sagen står?
> Hvad er min retsstilling her?
> Hvis jeg hyrer en advokat, hvad kan han da hjælpe mig med?

Som jeg ser det, er det ikke godtgjort at sælger har sendt kameraet, pakken
var tom ved ankomsten, og du har således ikke modtaget den bestilte vare.

Dette er som jeg ser den tyske retsopfattelse svindel (betrug), og altså
noget som politiet tager sig af dernede. (Har selv lige haft en lignende sag
som var langt mere tvivlsom.....)

Du ved i hvilken by manden bor, og du har hans navn og adresse.

Find nu på internettet politiet i mandens hjemby, og besøg deres hjemmeside,
der kan du tit finde et felt der hedder "Anzeige erstatten" - Indgivelse af
anmeldelse, du laver nu en anmeldelse vedr. svindel "Anzeige vegen betrug",
og så skriver du hvad det hele handler om, og hvad der er sket, naturligvis
helst på tysk, men ellers formentligt på engelsk.

I mit tilfælde fik jeg en pæn mail, hvor de ønskede nogle yderligere
oplysninger, så gik der et stykke tid, hvorefter jeg blev spurgt om jeg nu
havde modtaget kameraet, hvilket jeg ikke havde, de kunne så oplyse at de
havde fundet ud af hvem sælgeren var, samt at han ville tage kontakt til mig
og løse problemet, hvad han sandelig gjorde (-;
Hvorefter jeg så kunne kontakte den betjent der havde haft min sag, og
meddele at kameraet nu sandeligt var dukket op efter 4 måneder, afsendt for
6 dage siden.....
Han skrev at de ville henlægge sagen, og ikke foretage sig videre.

Bo