Skileforvirring - eller hvad ?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-06 00:52

Kom forbi det her skilt i dag: http://hs235.dk/skilt_cykel.jpg

Er det ikke en forkert sammensætning af skilte? Umidelbart ville jeg
mene at et skilt om at cykling er forbud ville være mere korrekt.

Never tell anyone that you're: writing a book, going on a diet,
exercising, taking a course, or quitting smoking. They'll encourage you
to death. - Lynn Johnston

Fra : Rea721

Dato : 04-11-06 01:17

Henrik Stidsen, skrev noget i stil med:

> Kom forbi det her skilt i dag: http://hs235.dk/skilt_cykel.jpg
> Er det ikke en forkert sammensætning af skilte? Umidelbart ville jeg
> mene at et skilt om at cykling er forbud ville være mere korrekt.

Ja, den er da helt gal. En kombineret fodgænger- og cykelsti hvor man ikke
må cykle

--
Rea721 AKA Leon Andrea, støtter ytringsfriheden.
http://www.supportdenmark.com

Fra : Klaus H

Dato : 04-11-06 01:41

Rea721 wrote:

> Ja, den er da helt gal. En kombineret fodgænger- og cykelsti hvor man
> ikke må cykle

Trækker du med en cykel tæller du stadig som cyklist. Bærer du du den er du
fodgænger.
Klaus H

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-06 01:46

Klaus H submitted this idea :
> Trækker du med en cykel tæller du stadig som cyklist. Bærer du du den er du
> fodgænger.

Ahhhh, den holder vist ikke - se f.eks. FÆL §10 (der omhandler regler
for gående) hvor der bl.a. står "Gående, som benytter kørebanen, skal
gå yderst i venstre side i færdselsretningen eller, hvis vedkommende
trækker cykel eller knallert, yderst i højre side." og "På fortov,
gangsti, cykelsti eller rabat må gående ikke trække cykel ..." - altså
to eksempler hvor fodgængere trækker med en cykel.

"It usually takes me more than three weeks to prepare a good impromptu
speech." - Mark Twain

Fra : Klaus H

Dato : 04-11-06 11:12

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> gangsti, cykelsti eller rabat må gående ikke trække cykel ..." - altså
> to eksempler hvor fodgængere trækker med en cykel.

Netop. Som trækkende med en cykel regnes du som cyklist! - betegnes måske
ikke direkte som.

Klaus H

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-11-06 11:17

Klaus H wrote:

> Netop. Som trækkende med en cykel regnes du som cyklist! - betegnes
> måske ikke direkte som.

Det vil sige at man ikke må trække med en cykel på en gangsti?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-06 12:18

Klaus H submitted this idea :

> Netop. Som trækkende med en cykel regnes du som cyklist! - betegnes måske
> ikke direkte som.

Nej, hvis man går på fødderne (hvad skulle man ellers gå på ?) så er
man fodgænger uanset hvad du trækker rundt med. Som Peter også påpeger,
hvis du regnes som cyklist når du trækker din cykel, hvad så på gågader
og lign. ?

"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx

Fra : bem

Dato : 04-11-06 12:35

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fodgænger uanset hvad du trækker rundt med. Som Peter også påpeger, hvis
> du regnes som cyklist når du trækker din cykel, hvad så på gågader og

Der er (var) faktisk noget om snakken. Tidligere (jeg ved ikke hvornår og
hvorfor det er ændret) regnedes fodgængere, der trak med cykler som
cyklister. Derfor kunne man, og kan måske nogen steder stadig, se indgange
til gangstier eller ved tavlen "Al indkørsel forbudt" med undertavle
"Trækken med cykler tilladt". Hvis man regnedes som fodgænger selv om man
trak en cykel, så var den tavle jo helt overflødig, idet man jo så altid
ville have ret til at trække rundt med sin cykel hvorsomhelst.
Man kan mig bekendt også stadig blive taget for spirituskørsel, hvis man i
beruset tilstand trækker med en motorcykel.

/Bo

Fra : alexbo

Dato : 04-11-06 12:56

"bem" skrev

> [...]
> cyklister. Derfor kunne man, og kan måske nogen steder stadig, se indgange
> til gangstier eller ved tavlen "Al indkørsel forbudt" med undertavle

Nu er private skilte jo ikke altid i overensstemmelse med reglerne, det
bedst kendte cykelskilt "cykler fjernes uden ansvar", er uden baggrund i
lovgivningen.

Hvis man regnedes som cyklist når man trak en cykel, kunne man få bøde for
at køre uden cykellygte når man trak cyklen på fortovet, måske endda netop
fordi man havde glemt cykellygten.
Man skulle række armen ud og op når man drejede og standsede.

Jeg er sikker på at det ikke ville gå ubemærket hen.

mvh
Alex Christensen

Fra : bem

Dato : 04-11-06 13:15

> Nu er private skilte jo ikke altid i overensstemmelse med reglerne, det
> bedst kendte cykelskilt "cykler fjernes uden ansvar", er uden baggrund i
> lovgivningen.

Der er ikke tale om private skilte. Et eksempel er indgangen til Dyrehaven i
Skanderborg. Om det stadig står der ved jeg ikke.

/Bo

Fra : alexbo

Dato : 04-11-06 12:15

"Klaus H" <hebs.ud@esenet.dk> skrev

> Netop. Som trækkende med en cykel regnes du som cyklist! - betegnes måske
> ikke direkte som.

Færdselsloven.
§ 11. Som gående anses også den, der løber på ski, skøjter, rulleskøjter
eller lignende, og den, der fører barnevogn eller legevogn. Den, der skubber
kørestol, trækker cykel eller knallert, anses ligeledes som gående.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-06 13:51

alexbo was thinking very hard :

> [...]
> eller lignende, og den, der fører barnevogn eller legevogn. Den, der skubber
> kørestol, trækker cykel eller knallert, anses ligeledes som gående.

Det var selvfølgelig den § jeg skulle have henvist til også - flot
klaret at jeg stoppede ved §10 :)

Men så er den vist ikke længere, trækker man med cyklen er man
fodgænger og ikke cyklist.

"Statistik: Den eneste videnskab, der gør det muligt for forskellige
eksperter at bruge de samme tal til at nå forskellige konklusioner." -
Evan Esar (1899-1995), amerikansk humorist

Fra : Peter

Dato : 04-11-06 14:21

On 2006-11-04 11:12:15 +0100, "Klaus H" <hebs.ud@esenet.dk> said:

> Netop. Som trækkende med en cykel regnes du som cyklist! - betegnes
> måske ikke direkte som.
>
> Klaus H

Passer det virkeligt at man ikke må trække med sin cykel på fortov og
lign.? I givet fald kunne politiet få travlt hvis den paragraf skal
håndhæves. Og hvad hvis man stoppes af politiet uden lys på cyklen - de
beordrer en til at trække cyklen resten af vejen - faktisk må man jo så
heller ikke trække med cyklen så idet man stadig regnes som
cyklist/cyklende. Giver overhovedet ingen mening...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-06 01:42

Rea721 explained on 04-11-2006 :

> Ja, den er da helt gal. En kombineret fodgænger- og cykelsti hvor man ikke må
> cykle

Ja man skulle jo tro det var en helt ny betydning de prøver at tillægge
skiltet, at gutten på skiltet i virkeligheden trækker med cyklen :)

"I read biographies of the greats, and they were so messed up that I
thought I'd better mess myself up. But I couldn't. I'm too small." -
Winona Ryder

Fra : Henning

Dato : 04-11-06 16:25

On Sat, 04 Nov 2006 00:51:51 +0100, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

>Kom forbi det her skilt i dag: http://hs235.dk/skilt_cykel.jpg
>
>Er det ikke en forkert sammensætning af skilte? Umidelbart ville jeg
>mene at et skilt om at cykling er forbud ville være mere korrekt.

Det var formodentlig hvad håndværkeren lige havde i bilen? Det ligner
absolut en midlertidig skiltning - dem findes der mange opfindsomme
af Jeg synes bl.a. jævnligt jeg ser et "højresving forbudt" vendt
på hovedet for at signalere "venstresving forbudt"... Måske forkert,
men bare man forstår den midlertidige henstillen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-06 16:38

After serious thinking Henning wrote :
> [...]
> på hovedet for at signalere "venstresving forbudt"... Måske forkert,
> men bare man forstår den midlertidige henstillen

Ja den har jeg også set ofte. Er iøvrigt også meget sjovt at se nogen
af de der lastbiler der er beregnet til at markere vejarbejde på
landeveje ogmotorveje. Når de kører uden at være i arbejde har de tit
en "påbudt køreretning" der peger nedad hængende bagpå - spørgsmålet er
så, betyder det at man SKAL påkøre dem bagfra og forsøge at komme under
? :)

"This is not some cheasy soap-opera." - Mike Flaherty, Spin City

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-11-06 17:56

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> writes:

> Nej, hvis man går på fødderne (hvad skulle man ellers gå på ?) så er
> man fodgænger uanset hvad du trækker rundt med.

Hvordan mon det egentlig hvis det er et indregistreret køretøj man
trækker med? Jeg har desværre et par gange haft fornøjelsen af at
trække en død mc 7-8 km hjem og ville da være ked af hvis loven
krævede at jeg skulle gå på kørebanen
--
Mvh Jes Vestervang

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-11-06 18:02

"bem" <bem@nnospamm.dk> writes:

> Man kan mig bekendt også stadig blive taget for spirituskørsel, hvis
> man i beruset tilstand trækker med en motorcykel.

Det kræver vel forhåbentlig at der er begrundet mistanke om at kørsel
har fundet sted. Jeg mindes stadig en morgen på vej til en eksamen,
hvor vinter-mc'en brændte et stempel fast. Efter en veloverstået
eksamen og fejring af denne stod jeg ud af taxien hvor jeg havde
efterladt mc'en og trak den de 4 km hjem.

Mon ikke at dommeren, om ikke betjenten, ville frikende mig i sådan en
sag?
--
Mvh Jes Vestervang

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-11-06 20:36

Jes Vestervang used his keyboard to write :
> Mon ikke at dommeren, om ikke betjenten, ville frikende mig i sådan en
> sag?

Hvis cyklen slet ikke kan køre så ville du nok klare frisag.

You know this framework is not big enough for the two of us!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-11-06 16:05

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> gangsti, cykelsti eller rabat må gående ikke trække cykel ..." - altså
> to eksempler hvor fodgængere trækker med en cykel.

Det er godtnok hårde betingelser. Dvs, hvis jeg har en flad cykel og
skal ind af f.eks Nørre Alle skal jeg trække i højre side af
kørebanen - ikke for folk med sarte nerver.

Hvad så hvis kørebanen er forbudt for ikke-motoriseret trafik og der
er parallel cykel/gangsti?

mvh

Martin