|
| Definition på "mangel" (bilkøb) Fra : Morten Snedker |
Dato : 02-11-06 20:50 |
|
Jeg for ikke længe siden købt en VW Passat fra år 2000 - pris 140.000.
Lidt dumt har jeg først fået foretaget en FDM-test efter handlen, i
stedet for i forbindelse med handlen. Men gjort er gjort.
Kondens i lygte, olielækage fra motor, fejlkoder i motorstyringen,
skade på varmetråde i bagrude, slidte bærekugler, hul i
udstødning...og flere andre ting.
Er disse ting mangler?
FDM skriver:
--
"Der er tale om en mangel, som giver dig ret til at stille krav over
for bilforhandleren, hvis:
- bilen ikke svarer til den betegnelse, som den er solgt under
- bilforhandleren har givet urigtige oplysninger om bilen, inden købet
blev afsluttet
- bilforhandleren har forsømt at give dig oplysninger om forhold, som
han kendte eller burde kende, og som har haft betydning for din
bedømmelse af bilen
- bilen ved købet var i en anden eller ringere stand, end du ifølge
oplysningerne om bilens årgang, km-tal, pris og aftalen i øvrigt havde
grund til at regne med "
--
Kan nogle af de ting jeg har listet øverst med rimelighed indfinde sig
under nogle af ovenstående punkter omkring mangler? Jeg tænker nok
mest på de to sidste punkter i FDM's angivelse.
mvh
--
Morten Snedker
www.planprojekt.dk | www.dbconsult.dk
Privat: www.vinthervej2.dk
| |
Codexx (02-11-2006)
| Kommentar Fra : Codexx |
Dato : 02-11-06 21:00 |
|
Morten Snedker skrev:
> Jeg for ikke længe siden købt en VW Passat fra år 2000 - pris 140.000.
>
> Lidt dumt har jeg først fået foretaget en FDM-test efter handlen, i
> stedet for i forbindelse med handlen. Men gjort er gjort.
>
> Kondens i lygte, olielækage fra motor, fejlkoder i motorstyringen,
> skade på varmetråde i bagrude, slidte bærekugler, hul i
> udstødning...og flere andre ting.
>
> Er disse ting mangler?
"Slidte" dele er som hovedregel nok ikke mangler, køber du en brugt
bil må man forvnte den rent faktisk er BRUGT. På den anden side må
det forventes at motoren i en bil af den alder er i nogenlunde god
stand, så hvis det viser sig at motoren er på nippet til at dø er
det nok en mangel. Det kan ikke siges ud fra de sparsomme oplysninger
du giver.
> FDM skriver:
[KLIP]
>
> Kan nogle af de ting jeg har listet øverst med rimelighed indfinde sig
> under nogle af ovenstående punkter omkring mangler? Jeg tænker nok
> mest på de to sidste punkter i FDM's angivelse.
Det kommer jo an på hvad sælger har oplyst. Er den solgt som "i
perfekt stand, uden fejl" eller som "brugt bil der trænger til en
kærlig hånd"?
Havde du adgang til at undersøge bilen før du købte?
Hvad oplyste sælger om bilen? Gav han nogen garantier?
/Bacher
| |
erectus (02-11-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 02-11-06 22:30 |
|
Morten Snedker wrote:
> Jeg for ikke længe siden købt en VW Passat fra år 2000 - pris 140.000.
> Lidt dumt har jeg først fået foretaget en FDM-test efter handlen, i
> stedet for i forbindelse med handlen. Men gjort er gjort.
> Kondens i lygte, olielækage fra motor, fejlkoder i motorstyringen,
> skade på varmetråde i bagrude, slidte bærekugler, hul i
> udstødning...og flere andre ting.
> Er disse ting mangler?
Der står noget mere om det på dette link, blandt andet at manglerne skal
meddeles hurtigt til sælger, hvis man ikke skal fortabe retten til eventuelt
at ophæve købet: http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/tjekfejl/
Mvh Jarl
| |
per christoffersen (03-11-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 03-11-06 14:35 |
|
"Morten Snedker" <morten@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:ngikk21co8re3jqf69iv0k6drppjoe663k@4ax.com...
> Kondens i lygte, olielækage fra motor, fejlkoder i motorstyringen,
> skade på varmetråde i bagrude, slidte bærekugler, hul i
> udstødning...og flere andre ting.
>
> Er disse ting mangler?
Det skal man nok være mere bilekspert end jurainteresseret for at afgøre.
Hvis skaderne/slitagen ikke er usædvanlige for en bil af den type og alder,
så er der ikke tale mangler.
dog må man formode, at en bil er i lovlig stand, når den købes hos en
forhandler (medmindre andet er oplyst), - er der nogen af skaderne der
forhindrer dette, så vil der formodentlig være tale om en mangel.
/Per
| |
erectus (03-11-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 03-11-06 15:33 |
|
per christoffersen wrote:
>> Kondens i lygte, olielækage fra motor, fejlkoder i motorstyringen,
>> skade på varmetråde i bagrude, slidte bærekugler, hul i
>> udstødning...og flere andre ting.
>> Er disse ting mangler?
> Det skal man nok være mere bilekspert end jurainteresseret for at
> afgøre. Hvis skaderne/slitagen ikke er usædvanlige for en bil af den
> type og alder, så er der ikke tale mangler.
> dog må man formode, at en bil er i lovlig stand, når den købes hos en
> forhandler (medmindre andet er oplyst), - er der nogen af skaderne der
> forhindrer dette, så vil der formodentlig være tale om en mangel.
Det er vist mere et spørgsmål om at finde den rigtige målestok. De ting der
nævnes, gør at bilen ikke ville kunne godkendes i et bilsyn hos
Bilinspektionen. Den vil blive kasseret på de nævnte punkter. Inspektionen
foregår ved, at den motorsagkyndige sætter krydser på en mangelliste (!),
som skal udbedres inden en godkendelse bliver givet. Udbedres de ikke,
fjernes nummerpladerne efter en tidsfrist.
Hvis Bilinspektionen juridisk er udtryk for målestokken, så er der mangler i
juridisk forstand. De vil da indgå som reklamationsberettigede mangler i det
sidste eksempel på dette link:
http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/tjekfejl/eksempler/
Mvh Jarl
| |
Rasmus (03-11-2006)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 03-11-06 17:06 |
|
"Morten Snedker" <morten@nospam.dk> wrote in message
news:ngikk21co8re3jqf69iv0k6drppjoe663k@4ax.com...
> Jeg for ikke længe siden købt en VW Passat fra år 2000 - pris 140.000.
>
> Lidt dumt har jeg først fået foretaget en FDM-test efter handlen, i
> stedet for i forbindelse med handlen. Men gjort er gjort.
>
> Kondens i lygte, olielækage fra motor, fejlkoder i motorstyringen,
> skade på varmetråde i bagrude, slidte bærekugler, hul i
> udstødning...og flere andre ting.
>
> Er disse ting mangler?
Slidte bærekugler og hul i udstødningen er normal slidtage....., det må
forventes at en bil med 6år/140tkm på bagen har sådanne fejl (medmindre at
sælger har påstået at bilen f.eks lige har fået ny udstødning)
Olielækage fra motor og fejlkoderne i motorstyringen ville jeg få undersøgt
nærmere ...., hvad er det præcis for nogle fejlkoder og hvor er det motoren
lækker olie?, det kan være temmeligt ubetydelige ting det kan dog også være
mere alvorligt.
Lygten og varmetråden vil jeg mene er helt rimeligt at sælger fikser, da det
er fejl som ikke bør komme af normalt brug.
Dog kan det være svært at påvise at fejlene var der da du købte bilen....
/Rasmus
| |
erectus (03-11-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 03-11-06 17:25 |
|
Rasmus wrote:
>> Jeg for ikke længe siden købt en VW Passat fra år 2000 - pris
>> 140.000.
>> Lidt dumt har jeg først fået foretaget en FDM-test efter handlen, i
>> stedet for i forbindelse med handlen. Men gjort er gjort.
>> Kondens i lygte, olielækage fra motor, fejlkoder i motorstyringen,
>> skade på varmetråde i bagrude, slidte bærekugler, hul i
>> udstødning...og flere andre ting.
>> Er disse ting mangler?
> Slidte bærekugler og hul i udstødningen er normal slidtage....., det
> må forventes at en bil med 6år/140tkm på bagen har sådanne fejl
> (medmindre at sælger har påstået at bilen f.eks lige har fået ny
> udstødning)
Jeg har også lige læst med i dk.fritid.bil, men er ikke enig med dem. Lad os
tage det skridt for skidt. Er bærekugler så slidte, at de er ulovlige,
hvilket de er efter færselsloven, er spørgsmålet: Må sælger undlade at
meddele køber dette? Udstødning er mere gængs, men igen har sælger undladt
at meddele dette?
> Olielækage fra motor og fejlkoderne i motorstyringen ville jeg få
> undersøgt nærmere ...., hvad er det præcis for nogle fejlkoder og
> hvor er det motoren lækker olie?, det kan være temmeligt ubetydelige
> ting det kan dog også være mere alvorligt.
Uanset er olielækage ulovlig, det beror ikke på omfanget. En bil med
olielækage bliver ikke godkendt i Bilinspektionen. Uanset hvor meget og hvor
lidt olielækage. Så det er ulovligt, som de to første. Med mindre det er
oplyst på forhånd.
> Lygten og varmetråden vil jeg mene er helt rimeligt at sælger fikser,
> da det er fejl som ikke bør komme af normalt brug.
> Dog kan det være svært at påvise at fejlene var der da du købte
> bilen....
Stadig med forudsætningen at bilen er solgt lovlig, som det ikke fremgår, at
den ikke skulle være, er i hvert fald lygten ulovlig, da den ikke har
tilstrækkelig styrke efter færdselsloven. En bagrude uden varmetråd er på
kanten, da man kan skrabe is af om vinteren og stadigvæk se ud.
Hvis ovenstående punkter skal accepteres, skal køber oplyses om det inden
købet. Er det ikke tilfældet inden for de første 6 måneder, hvor ansvaret
for at bilen er solgt i lovlig stand, er sælgers, må der være
reklamationsret.
Mvh Jarl
| |
Rasmus (03-11-2006)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 03-11-06 21:39 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in message
news:454b6d43$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Rasmus wrote:
>
>>> Jeg for ikke længe siden købt en VW Passat fra år 2000 - pris
>>> 140.000.
>
>>> Lidt dumt har jeg først fået foretaget en FDM-test efter handlen, i
>>> stedet for i forbindelse med handlen. Men gjort er gjort.
>
>>> Kondens i lygte, olielækage fra motor, fejlkoder i motorstyringen,
>>> skade på varmetråde i bagrude, slidte bærekugler, hul i
>>> udstødning...og flere andre ting.
>
>>> Er disse ting mangler?
>
>> Slidte bærekugler og hul i udstødningen er normal slidtage....., det
>> må forventes at en bil med 6år/140tkm på bagen har sådanne fejl
>> (medmindre at sælger har påstået at bilen f.eks lige har fået ny
>> udstødning)
>
> Jeg har også lige læst med i dk.fritid.bil, men er ikke enig med dem. Lad
> os tage det skridt for skidt. Er bærekugler så slidte, at de er ulovlige,
> hvilket de er efter færselsloven, er spørgsmålet: Må sælger undlade at
> meddele køber dette? Udstødning er mere gængs, men igen har sælger undladt
> at meddele dette?
Måske sælger ikke kendte fejlene?
En bærekugle er slidt når der er slør i den....., det er op til synsmanden
om han syntes det er så slemt at bilen dumper på det. Det samme gælder
udstødningen, hvis hullet er meget lille (hvilket jeg går ud fra, da køber
ellers burde kunne høre at der var hul)
>> Olielækage fra motor og fejlkoderne i motorstyringen ville jeg få
>> undersøgt nærmere ...., hvad er det præcis for nogle fejlkoder og
>> hvor er det motoren lækker olie?, det kan være temmeligt ubetydelige
>> ting det kan dog også være mere alvorligt.
>
> Uanset er olielækage ulovlig, det beror ikke på omfanget. En bil med
> olielækage bliver ikke godkendt i Bilinspektionen. Uanset hvor meget og
> hvor lidt olielækage. Så det er ulovligt, som de to første. Med mindre det
> er oplyst på forhånd.
Jeg har fået godkendt flere biler som havde mindre oliespild, næsten alle
biler med nogle år på bagen har et lille oliespild fra en eller anden
pakning. Det er igen et vurderingsspørgsmål, hvis bilen står og drypper olie
bliver den ikke godkendt, men sveder den lidt fra en pakning kan den sagtens
godkendes.
Iøvrigt er det en af de ting som køber selv har haft mulighed for at checke
ved simpelt gennemsyn af bilen, dvs. hvis han har en smule sund fornuft og
kigger hvad der ligger under motorhjelmen eller om bilen drypper olie ned på
vejen.
>> Lygten og varmetråden vil jeg mene er helt rimeligt at sælger fikser,
>> da det er fejl som ikke bør komme af normalt brug.
>> Dog kan det være svært at påvise at fejlene var der da du købte
>> bilen....
>
> Stadig med forudsætningen at bilen er solgt lovlig, som det ikke fremgår,
> at den ikke skulle være, er i hvert fald lygten ulovlig, da den ikke har
> tilstrækkelig styrke efter færdselsloven. En bagrude uden varmetråd er på
> kanten, da man kan skrabe is af om vinteren og stadigvæk se ud.
Fugt i en lygte er ikke nødvendigvis ulovligt, men det er helt klart noget
som på sigt ødelægger lygten.
> Hvis ovenstående punkter skal accepteres, skal køber oplyses om det inden
> købet. Er det ikke tilfældet inden for de første 6 måneder, hvor ansvaret
> for at bilen er solgt i lovlig stand, er sælgers, må der være
> reklamationsret.
Alle har vel ret til at reklamere, spørgsmålet er bare hvad man kan forvente
af en bil som er 6 år gammel og har kørt 140tkm. Desuden vil der være andre
ting som spiller ind, f.eks om bilen har en dokumenteret service historie
eller ej?
/Rasmus
| |
erectus (03-11-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 03-11-06 22:28 |
|
Rasmus wrote:
>>>> Er disse ting mangler?
>>> Slidte bærekugler og hul i udstødningen er normal slidtage....., det
>>> må forventes at en bil med 6år/140tkm på bagen har sådanne fejl
>>> (medmindre at sælger har påstået at bilen f.eks lige har fået ny
>>> udstødning)
>> Jeg har også lige læst med i dk.fritid.bil, men er ikke enig med
>> dem. Lad os tage det skridt for skidt. Er bærekugler så slidte, at
>> de er ulovlige, hvilket de er efter færselsloven, er spørgsmålet: Må
>> sælger undlade at meddele køber dette? Udstødning er mere gængs, men
>> igen har sælger undladt at meddele dette?
> Måske sælger ikke kendte fejlene?
> En bærekugle er slidt når der er slør i den....., det er op til
> synsmanden om han syntes det er så slemt at bilen dumper på det. Det
> samme gælder udstødningen, hvis hullet er meget lille (hvilket jeg
> går ud fra, da køber ellers burde kunne høre at der var hul)
Uanset om sælger kendte manglerne eller ej, fritager det ham ikke for
ansvar. Er der slør i en bærekugle, skal den skiftes. Ellers er den ulovlig.
Er der hul i udstødningen, er der fare for kultveilte i førerkabinen. Det er
ulovligt. Bilinspektionens krav er minimumskrav. FDM går skrappere til værks
i deres kontrol. Hvis sælger ikke vidste det, har han bevisbyrden overfor i
dette tilfælde de første 6 måneder efter købet. Derfra skal den tages.
>>> Olielækage fra motor og fejlkoderne i motorstyringen ville jeg få
>>> undersøgt nærmere ...., hvad er det præcis for nogle fejlkoder og
>>> hvor er det motoren lækker olie?, det kan være temmeligt ubetydelige
>>> ting det kan dog også være mere alvorligt.
>> Uanset er olielækage ulovlig, det beror ikke på omfanget. En bil med
>> olielækage bliver ikke godkendt i Bilinspektionen. Uanset hvor meget
>> og hvor lidt olielækage. Så det er ulovligt, som de to første. Med
>> mindre det er oplyst på forhånd.
> Jeg har fået godkendt flere biler som havde mindre oliespild, næsten
> alle biler med nogle år på bagen har et lille oliespild fra en eller
> anden pakning. Det er igen et vurderingsspørgsmål, hvis bilen står og
> drypper olie bliver den ikke godkendt, men sveder den lidt fra en
> pakning kan den sagtens godkendes.
Nu er det ikke sveder eller drypper, men en olielækage, hvorfra der siver
olie ud i større eller mindre mængder. Bilassistenter overser ofte småting
som en mindre olielækage, men det lovliggør den ikke. Enhver spottet
olielækage er kassaktion uanset bilens alder.
> Iøvrigt er det en af de ting som køber selv har haft mulighed for at
> checke ved simpelt gennemsyn af bilen, dvs. hvis han har en smule
> sund fornuft og kigger hvad der ligger under motorhjelmen eller om
> bilen drypper olie ned på vejen.
Selv om køber har haft mulighed for tjekke ved et simpelt eftersyn, fritager
det ikke sælger fra ansvar, hvis det ikke er oplyst. Inden for 6 måneder
efter handelen er det stadig sælgers ansvar at sansynliggøre, at manglerne
ikke var der på købstidspunktet.
>>> Lygten og varmetråden vil jeg mene er helt rimeligt at sælger
>>> fikser, da det er fejl som ikke bør komme af normalt brug.
>>> Dog kan det være svært at påvise at fejlene var der da du købte
>>> bilen....
>> Stadig med forudsætningen at bilen er solgt lovlig, som det ikke
>> fremgår, at den ikke skulle være, er i hvert fald lygten ulovlig, da
>> den ikke har tilstrækkelig styrke efter færdselsloven. En bagrude
>> uden varmetråd er på kanten, da man kan skrabe is af om vinteren og
>> stadigvæk se ud.
> Fugt i en lygte er ikke nødvendigvis ulovligt, men det er helt klart
> noget som på sigt ødelægger lygten.
Er der fugt på reflektor og glas, er der nedsat lysstyrke, som lysmåleren
registrerer straks. Det er kassaktion af lygten på stedet.
>> Hvis ovenstående punkter skal accepteres, skal køber oplyses om det
>> inden købet. Er det ikke tilfældet inden for de første 6 måneder,
>> hvor ansvaret for at bilen er solgt i lovlig stand, er sælgers, må
>> der være reklamationsret.
> Alle har vel ret til at reklamere, spørgsmålet er bare hvad man kan
> forvente af en bil som er 6 år gammel og har kørt 140tkm. Desuden vil
> der være andre ting som spiller ind, f.eks om bilen har en
> dokumenteret service historie eller ej?
Det er ikke forventninger. Uanset alder på en brugt bil, skal den være
lovlig, når den sælges, med mindre andet er oplyst. Er der nummerplader på
bilen og køber kører afsted i den, men finder ud af efterfølgende, at der er
flere fejl, som sælger ikke har oplyst, fx som i dette tilfælde, så er det
sælgers ansvar at udbedre dem. Så er det et spørgsmål om, hvor lang tid der
kan gå efter handlen inden risikoansvar overgår til køber, hvis ikke køber
gør sælger opmærksom på manglerne og kræver dem udbedret. For mangler er
det. Jo længere der går efter handelen, jo lettere får sælger for at
sansynliggøre, at fejl og mangler er opstået på grund af købers brug af
bilen efter handelen. Det skal stadigvæk sansynliggøres af sælger indenfor 6
måneder, når der er tale om mangler. Det er så et spørgsmål om, hvordan det
skal gøres, for at sælger kan afvise ansvaret.
Mvh Jarl
| |
Bertel Lund Hansen (03-11-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 03-11-06 19:08 |
|
Rasmus skrev:
> Lygten og varmetråden vil jeg mene er helt rimeligt at sælger fikser, da det
> er fejl som ikke bør komme af normalt brug.
> Dog kan det være svært at påvise at fejlene var der da du købte bilen....
Det skal han heller ikke da den er købt for nylig. Det er sælger
der skal bevise at de *ikke* var der ved salget. Det bliver nok
svært.
(idet jeg går ud fra at det er forbrugerkøb)
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
erectus (03-11-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 03-11-06 19:19 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
>> Lygten og varmetråden vil jeg mene er helt rimeligt at sælger
>> fikser, da det er fejl som ikke bør komme af normalt brug.
>> Dog kan det være svært at påvise at fejlene var der da du købte
>> bilen....
> Det skal han heller ikke da den er købt for nylig. Det er sælger
> der skal bevise at de *ikke* var der ved salget. Det bliver nok
> svært.
> (idet jeg går ud fra at det er forbrugerkøb)
Det er forbrugerkøb:
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/motorkretjer/forbruger-bilkoeb/
Mvh Jarl
| |
per christoffersen (06-11-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 06-11-06 08:45 |
| | |
erectus (06-11-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 06-11-06 08:55 |
| | |
Ukendt (06-11-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-11-06 12:08 |
|
Morten Snedker wrote:
> Jeg for ikke længe siden købt en VW Passat fra år 2000 - pris 140.000.
>
> Lidt dumt har jeg først fået foretaget en FDM-test efter handlen, i
> stedet for i forbindelse med handlen. Men gjort er gjort.
>
> Kondens i lygte, olielækage fra motor, fejlkoder i motorstyringen,
> skade på varmetråde i bagrude, slidte bærekugler, hul i
> udstødning...og flere andre ting.
>
> Er disse ting mangler?
>
> FDM skriver:
> --
>
> "Der er tale om en mangel, som giver dig ret til at stille krav over
> for bilforhandleren, hvis:
>
> - bilen ikke svarer til den betegnelse, som den er solgt under
>
> - bilforhandleren har givet urigtige oplysninger om bilen, inden købet
> blev afsluttet
>
> - bilforhandleren har forsømt at give dig oplysninger om forhold, som
> han kendte eller burde kende, og som har haft betydning for din
> bedømmelse af bilen
>
> - bilen ved købet var i en anden eller ringere stand, end du ifølge
> oplysningerne om bilens årgang, km-tal, pris og aftalen i øvrigt havde
> grund til at regne med "
>
> --
>
> Kan nogle af de ting jeg har listet øverst med rimelighed indfinde sig
> under nogle af ovenstående punkter omkring mangler? Jeg tænker nok
> mest på de to sidste punkter i FDM's angivelse.
>
>
> mvh
Jeg har fået det defineret af en advokat ved FDM at mangler kort sagt, er
forhold, som sælger har undladt at oplyse om, enten pga. uvidenhed eller
"forglemmelse".
Synlige fejl og alm slid, skal der ikke gøres rede for, da man sagtens kan
se rust, buler osv... ´
Jeg fik specificeret på vores slutseddel, at der var 100% reklamationsret på
alle mekaniske dele samt motordele, den var rar at have med :)
| |
|
|