feriefridage
Fra : Helle

Dato : 02-11-06 17:53

jeg arbejder på en virksomhed hvor vi har fået besked på at afholde alle
vores feriefridage
pga. manglende arbejde. Må et firma bestemme over vores feriefri dage?
evt. gerne et link til hvor jeg kan læse om det.

mvh
Lise

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Gunnar007

Dato : 02-11-06 19:58

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pga. manglende arbejde. Må et firma bestemme over vores feriefri dage?
> evt. gerne et link til hvor jeg kan læse om det.

Der hvor jeg arbjeder skal der iflg overenskomst varsles feriedage med 3 mdr
varsel.
Det vil sige er der lukket i julen, skal dette varsles senest 3 mdr før

Hilsen G

Fra : Joebbe

Dato : 02-11-06 22:57

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mdr varsel.
> Det vil sige er der lukket i julen, skal dette varsles senest 3 mdr før

Ja. men nu har feriedage ikke noget med feriefridage at gøre.
Feriedage og afholdelse af disse er lovbestemte. Feriefridage er
overenskomstbestemte.
Hvad står der i din overenskomst i forhold til afholdelse af feriefridage?

Mvh. Joebbe

Fra : Manhatten

Dato : 03-11-06 19:12

> [...]
> mdr varsel.
> Det vil sige er der lukket i julen, skal dette varsles senest 3 mdr før

Hvilken overenskomst er det? Og gælder det ikke kun hovedferien og så en
måneds varsel resten af året?

Sådan er det i hvert fald i vores overenskomst.

/Manhatten

Fra : Gunnar007

Dato : 03-11-06 21:04

"Manhatten" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvilken overenskomst er det? Og gælder det ikke kun hovedferien og så en
> måneds varsel resten af året?
>
> Sådan er det i hvert fald i vores overenskomst.
>
> /Manhatten

Har lige nærlæst overenskomsten.

Og sørme du har fuldstændig ret.
3 ugers hovedferie, skal arbejdsgiveren varsle 3mdr før.
2 uger skal varsles 1 mdr.
den sidste uge råder medarbjeder over, med planlægning fra arbjedsgiver.

Sorry

Hilsen G

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-11-06 23:31

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> wrote in

> [...]
> pga. manglende arbejde. Må et firma bestemme over vores feriefri dage?
> evt. gerne et link til hvor jeg kan læse om det.

Dit spørgsmål er et overenskomstspørgsmål, og det kan derfor kun besvares
hvis det oplyses hvilken overenskomst og evt. lokalaftale det drejer sig
om.

Reelt er det sikkert kun fagforeningen der kan svare 100% på spørgsmålet.

Fra : HH

Dato : 03-11-06 11:21

> [...]
>
> mvh
> Lise

> Den har indtil videre sparet mig for at få 1192 spam-mails

Din tillidsmand ved det.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 03-11-06 11:41

On Fri, 3 Nov 2006 11:21:07 +0100, "HH" <HH@hansenkanikkelidespam.dk>
wrote:

>Din tillidsmand ved det.

Det lyder som om at du (og mange andre) regner med at der er
ovenskomster og tillidsfolk på alle arbejdspladser, hvilket absolut
ikke er tilfældet.

Hvis der ikke findes en overenskomst, så kan det være et problem hvis
problemstillingen ikke er beskrevet i personalehåndbogen.

Mvh. Brian
--
http://www.brinch.it - Home of Oneside and BBC Webgallery
Creator of http://www.natart.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 03-11-06 12:05

"Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> skrev i en
meddelelse news:907mk2h5cp5lu5dmc4h41ejrlhen9bjcfi@4ax.com...

> Hvis der ikke findes en overenskomst, så kan det være et problem hvis
> problemstillingen ikke er beskrevet i personalehåndbogen.

Hvis der ikke er en overenskomst må feriefridage være aftalt enten ved en
husaftale eller direkte i den enkelte ansættelsesaftale.
Står der ikke noget om hvordan de skal afvikles (om arbejdsgiver kan påbyde
dem afholdt på bestemte tidspunkter) må det være op til en forhandling.
Arbejdsgiveren har dog fat i den lange ende, fordi han overordnet har retten
til at tilrettelægge arbejdet (og dermed tidspunktet for feriefridage).

Er man ikke medlem af en fagforening, må man klare den forhandling alene.

/Per