deling af provenu af hussalg
Fra : Maia Bak

Dato : 02-11-06 17:29

Jeg har et spørgsmål omkring fordeling af provenu af hussalg mellem
tidligere samlevende:

Jeg har hyret en advokat til at stå for det rent praktiske omkring
fordelingen af provenuet mellem mig og min tidligere samlever.
Huset blev solgt i juli måned og de nye ejere er flyttet ind den 01.08.06.
Provenuet er frigivet men står på en lukket konto i min tidligere samlevers
bank indtil vores advokater finder en løsning på fordelingen af provenuet,
der har således været en del uenighed om dette.

Min tidligere samlevers advokat har for noget tid siden meddelt at der var
ønske om at indgå forlig mellem ham og mig - men nu er der gået 10 dage uden
at min advokat har hørt et eneste ord.
Jeg vil gerne have sagen afsluttet nu og udbetalt min del af provenuet - og
således er mit spørgsmål nu til jer:

- har jeg krav på at ihvertfald halvdelen udbetales til mig nu og hvorledes
griber jeg dette an?
(min tidl. samlever har tidligere stillet krav om at beløbet skulle deles
lige over)

- min tidligere samlever har lånt et beløb i sin bank med sikkerhed i sin
del af provenuet - hvordan kan han det uden min godkendelse?

- hvordan forholder man sig hvis den anden part er helt passiv og man intet
hører fra ham eller hans advokat?

Desværre er min advokat ikke særlig meget "oppe på dupperne" i min sag - og
jeg har af flere grunde brug for at det afsluttes nu og her. - Måske skulle
jeg skifte advokat )

/Hilsner Maia

Fra : K+T

Dato : 02-11-06 18:00

Har du overhovedet noget provenue ? Hvem stod som ejer af ejendommen?
Hvem har betalt udgifterne? Ikke mindst i den periode, hvor (måske) kun den
ene har anvendt det som bolig.

Knud

Fra : Maia Bak

Dato : 02-11-06 18:42

"K+T" <xkt.bit@bit.dk> skrev i en meddelelse
> Har du overhovedet noget provenue ? Hvem stod som ejer af ejendommen?
> Hvem har betalt udgifterne? Ikke mindst i den periode, hvor (måske) kun
> den ene har anvendt det som bolig.
>
> Knud

Jeg har betalt stort set alle udgifter i den periode vi har boet sammen. Jeg
har ligeledes betalt renovering af ejendommen - herunder totalrenovering af
facaden med ca. 200.000.
Provenuet er på lige godt ½ million - så ja der er et provenu må man sige.
Jeg har betalt ejerudgifterne i salgsperioden mens huset har været ubeboet.

/maia

Fra : Maia Bak

Dato : 02-11-06 18:46

> [...]
> Provenuet er på lige godt ½ million - så ja der er et provenu må man sige.
> Jeg har betalt ejerudgifterne i salgsperioden mens huset har været

Huset har været ejet i lige sameje.

/maia

Fra : erectus

Dato : 02-11-06 18:55

Maia Bak wrote:

> Huset har været ejet i lige sameje.

Man bliver nødt til at spørge lidt til det. Har du bilag med dit navn på
kvitteringerne, for alt hvad du har betalt?

Mvh Jarl

Fra : Maia Bak

Dato : 02-11-06 19:00

"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Man bliver nødt til at spørge lidt til det. Har du bilag med dit navn på
> kvitteringerne, for alt hvad du har betalt?
>
> Mvh Jarl

Hej Jarl.
Ja, der er bilag på ALT, disse har min advokat fået. Udover bilag er der
bankudskrifter der kan bevise hvor meget jeg har brugt.
Problemet er, at min tidligere samlever "forhaler" tingene fordi hans
advokat ikke kan få fat i ham.

Kan man evt. indstævne ham på nuværende tidspunkt og få sagen
færdigbehandlet i skifteretten eller lignende?

/Maia

Fra : erectus

Dato : 02-11-06 19:06

Maia Bak wrote:

> [...]
> der bankudskrifter der kan bevise hvor meget jeg har brugt.
> Problemet er, at min tidligere samlever "forhaler" tingene fordi hans

Okay.

> Kan man evt. indstævne ham på nuværende tidspunkt og få sagen
> færdigbehandlet i skifteretten eller lignende?

Jeg har ikke viden til at give et ordentligt svar på det. Måske en anden
kan.

Mvh Jarl

Fra : Maia Bak

Dato : 02-11-06 19:09

> Jeg har ikke viden til at give et ordentligt svar på det. Måske en anden
> kan.
>
> Mvh Jarl

Ok - tak.
Det er åbenbart også en ret beværlig sag. Så vidt jeg selv forstår vil jeg
kunne indstævne ham og få sagen afgjort i skifteretten, men jeg håber at der
er nogen herinde der kan give mig et "hint" om hvad jeg skal gøre.

/maia

Fra : erectus

Dato : 02-11-06 19:24

Maia Bak wrote:

> [...]
> vil jeg kunne indstævne ham og få sagen afgjort i skifteretten, men
> jeg håber at der er nogen herinde der kan give mig et "hint" om hvad

Du kan i hvert fald få det hint, at bede din advokat orientere dig om,
hvordan sagen står og hvilket realistisk tidsforløb, der er udsigt til.
Eventuelt kan du forhøre dig hos en, der er mere aktiv, end det advokaten
leverer lige nu.

I har et samejepapir, som er ukendt og derfor heller ikke kan vurderes. Jeg
mangler forudsætninger for at spørge til det.

Mvh Jarl

Fra : Maia Bak

Dato : 02-11-06 19:27

> [...]
>
> I har et samejepapir, som er ukendt og derfor heller ikke kan vurderes.
> Jeg mangler forudsætninger for at spørge til det.

Hej Jarl.
Det med samejepapiret forstår jeg ikke helt hvad du mener med?

Jeg har dog lige selv søgt lidt her på nettet omkring skifteretssager i
denne forbindelse og ser nu at jeg bare skulle have været i skifteretten fra
starten af - så lige nu er jeg temmelig træt af den advokat jeg har hyret.
Jeg vil imorgen kontakte skifteretten og forhøre mig om hvad jeg gør.

Tak for dit forsøg på at hjælpe....

/maia

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 03-11-06 09:33

Maia Bak wrote:

> [...]
> Jeg har betalt ejerudgifterne i salgsperioden mens huset har været ubeboet.

Sagen skulle ligge temmelig meget til højrebenet. Hvis din advokat
nøler, så sørg for at få ham fyret i en fart og hyr en ordentlig advokat
med speciale i privatret. Sammen stævner i din tidligere samlever, og så
er han nødt til at reagere. Hvis han ikke gør, vil dommen tage din
påstand til følge.

Der er helt klart "penge nok" i denne sag til, at den bør ordnes af
kompetente folk. Bare husk, at dygtige advokater, der handler rettidigt
ofte er lidt dyrere end ham, der har kontor i en kælder på Jyllingevej.
Til gengæld kan den dygtige advokat spare dig for rigtig mange (tabte)
penge i den sidste ende.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Maia Bak

Dato : 03-11-06 12:43

> [...]
> ofte er lidt dyrere end ham, der har kontor i en kælder på Jyllingevej.
> Til gengæld kan den dygtige advokat spare dig for rigtig mange (tabte)

Tak for din tilbagemelding.
Ja, eftersom jeg i dag har været i kontakt med flere advokater - siger de
det samme som dig.
Jeg har nu "fyret" min advokat og fundet en med speciale i det i Hillerød
(Anne Broksø) - jeg vil dog meget gerne have navn + adresse på vedkommende
på Jyllingevej.
De andre advokater mener at jeg evt. skal henvende mig til Advokatsamfundet
da min hidtige advokat ikke bør have honorar for hans manglende arbejde og
information i sagen.

Og ja, provenuet er jo pænt stort - så det betaler sig at hyre en ordentlig
advokat med dette speciale.

/Maia

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 03-11-06 17:22

Maia Bak wrote:

> [...]
> (Anne Broksø) - jeg vil dog meget gerne have navn + adresse på vedkommende

Det var et tænkt eksempel.

> De andre advokater mener at jeg evt. skal henvende mig til Advokatsamfundet
> da min hidtige advokat ikke bør have honorar for hans manglende arbejde og
> information i sagen.

Du skal i hvert fald som udgangspunkt bestride hans krav, hvis han
sender dig en regning, sæt evt. din nye advokat på sagen, så der
muligvis kan blive tale om et modkrav.

> Og ja, provenuet er jo pænt stort - så det betaler sig at hyre en ordentlig
> advokat med dette speciale.

Absolut. Advokater kommer i alle afskygninger. Ikke alle er lige gode.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Maia Bak

Dato : 03-11-06 12:44

Og NEJ - jeg skal IKKE have adressen på ham på Jyllingevej hahaha....

)) Maia