er deep-linking forbudt
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 01-11-06 19:11

eller er det bare uhøfligt

hvis det er forbudt hvad er straframmen og hvem har påtaleretten??

Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-11-06 19:40

Den 01-11-06 19.11 skrev Peter K. Nielsen følgende:

> hvis det er forbudt hvad er straframmen og hvem har påtaleretten??

Det er ikke forbudt. Altså efter den normale fortolkning af begrebet.

Hvis man linker direkte til et billede eller andet indhold på en side,
eller hvis man indsætter en andens side i en ramme på ens egen side, kan
det være ulovligt. Der er nogle, der kalder den slags for deeplinkning,
hvad det altså ikke er.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Jetlag: Træthed skabt af ioniserede partikler i de højere luftlag...

Fra : per christoffersen

Dato : 01-11-06 19:43

"Peter K. Nielsen" <ikketale@om.dk> skrev i en meddelelse
> eller er det bare uhøfligt

Det kommer lidt an på, hvad man mener med deeplinking.
Deep linking forstået som et direkte link til en underside på et website, er
ikke forbudt (og heller ikke uhøfligt, som jeg forstår netiketten)

Deep linking forstå på den måde, at man bruger feks, et billede fra et andet
website og bruger det på sin egen side er ikke tilladt efter
ophavsretsloven. Indehaveren af rettighederne til billedet har ret til at
bestemme hvor og hvordan billedet bruges.

Deep linking forstået på dne måde, at man inkluderer en side fra et andet
website i sit eget website (feks ved framing) er heller ikke tilladt efter
samme lov som ovenfor.

> hvis det er forbudt hvad er straframmen og hvem har påtaleretten??

Det er den krænkede part, der har påtaleretten, dvs. den der har
rettighederne til det materiale, der er brugt uberettiget.
Straffen kan være bøde, stigende til fængsel hvis spredningen af værket har
et tilstrækkeligt omfattende erhvervsmæssigt indhold.

Det der er nok så væsentligt er, at den krænkede samtidig har krav på
vederlag for brugen og evt. erstatning, hvis der er sket skade ved
udnyttelsen. Afhængig af brugen kan det sagtens beløbe sig til nogen tusind
kroner.

/Per

Fra : rasmus carlsen

Dato : 01-11-06 20:06

"Peter K. Nielsen" <ikketale@om.dk> skrev i en meddelelse
> eller er det bare uhøfligt
>
> hvis det er forbudt hvad er straframmen og hvem har påtaleretten??

- hvis det gøres systematisk kan det være ulovligt jvf. den gamle ballade
mellem infopaq og DDF.

ras

Fra : Sune Storgaard

Dato : 02-11-06 17:44

Peter K. Nielsen skrev:

> eller er det bare uhøfligt
>
> hvis det er forbudt hvad er straframmen og hvem har påtaleretten??

Jeg spurgte om noget tilsvarende for et par uger siden, der kom en del
brugbare svar.

http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/132959b38cd9e721/

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]