Boligstøtte, årsindkomst eller månedsindko~
Fra : John M

Dato : 01-11-06 12:35

Hej,

Jeg har et spørgsmål om boligstøtteberegning.

Lad os sige vi har 2 lejere.

Årsindkomst for lejer 1:

Måned 01: 12000
Måned 02: 12000
Måned 03: 12000
Måned 04: 12000
Måned 05: 12000
Måned 06: 12000
Måned 07: 12000
Måned 08: 12000
Måned 09: 12000
Måned 10: 12000
Måned 11: 10000
Måned 12: 10000
Total årsindkomst: 140000 kroner

Årsindkomst for lejer 2:

Måned 01: 10000
Måned 02: 10000
Måned 03: 10000
Måned 04: 10000
Måned 05: 10000
Måned 06: 10000
Måned 07: 10000
Måned 08: 10000
Måned 09: 10000
Måned 10: 10000
Måned 11: 20000
Måned 12: 20000
Total årsindkomst: 140000 kroner

Lejer 1 og lejer 2 bor i samme type lejlighed og har
den samme årsindkomst, men lejer 2 kan ikke få
boligstøtte i måned 11 og måned 12 fordi hans
månedlige indkomst er for høj.

Hvad siger reglerne om sådanne situationer? Begge
lejere tjener jo lige meget, men deres indkomst er
blot fordelt anderledes.

Kan man kræve at kommunen tager udgangspunkt
i "forventet årlig indkomst" istedet for "faktisk
månedlig indkomst" ifm. boligstøtteberegningen?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-11-06 12:43

"John M" <nospam@thank.you> wrote in message

> Kan man kræve at kommunen tager udgangspunkt
> i "forventet årlig indkomst" istedet for "faktisk
> månedlig indkomst" ifm. boligstøtteberegningen?

Hvis loven er baseret på den månedlige indkomst, så er det der gælder.
Hverken pr kvartal, halvår, hele år eller noget andet.

hilsen
Uffe

Fra : John M

Dato : 01-11-06 12:59

> Hvis loven er baseret på den månedlige indkomst, så er det der gælder.
> Hverken pr kvartal, halvår, hele år eller noget andet.

Er en boligstøtteberegning baseret på den faktiske, månedlige indkomst
eller forventet årsindkomst?

Hvad har lejer 2 ret til / krav på i den situation som jeg beskrev?

Fra : Peter

Dato : 01-11-06 13:34

"John M" <nospam@thank.you> skrev i en meddelelse

> Er en boligstøtteberegning baseret på den faktiske, månedlige indkomst
> eller forventet årsindkomst?
>
> Hvad har lejer 2 ret til / krav på i den situation som jeg beskrev?

Boligstøtte ordningen er baseret på den årlig husstandsindkomst.

Peter

Fra : per christoffersen

Dato : 01-11-06 13:42

"John M" <nospam@thank.you> skrev i en meddelelse

> Hvad siger reglerne om sådanne situationer? Begge
> lejere tjener jo lige meget, men deres indkomst er
> blot fordelt anderledes.

Se i bunden af dette link
http://www.social.dk/kontante_ydelser/boligstoette/boligsikring.html
om hvordan støtten reguleres i løbet af året ved ændringer.
Der skal være tale om ændringer, der ikke kendes ved ansøgningstidspunktet
for at vejledningen gælder.

/Per

Fra : John M

Dato : 01-11-06 14:16

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> om hvordan støtten reguleres i løbet af året ved ændringer.
> Der skal være tale om ændringer, der ikke kendes ved ansøgningstidspunktet

Ja, men det besvarer ikke mit spørgsmål ang. den situation jeg beskrev hvor
begge lejere har samme årsindkomst men hvor årsindkomsten er fordelt
på een måde for lejer 1 og på en anden måde for lejer 2.

Peter skriver, at det er årsindkomsten der gælder....det må jo så betyde, at
kommunen ikke kan nægte boligstøtte sålænge den forventede årlige
indkomst ligger under et bestemt indtjeningsloft.

Fra : per christoffersen

Dato : 01-11-06 16:40

> [...]
> begge lejere har samme årsindkomst men hvor årsindkomsten er fordelt
> på een måde for lejer 1 og på en anden måde for lejer 2.

Vejledningen til beregning af boligstøtte er her:
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/C2002/0010360.htm

Ifølge den (pkt. 29), skal der ved ansøgning bruges og dokumenteres den
faktiske øjeblikkelige indkomst omregnet til en årsindkomst.
Heraf følger, at der ikke kan opnås støtte hvis den faktiske øjeblikkelige
indkomst omregnet til årsindtægt overstiger grænserne.

Så det er ikke den reelle årsindkomst der skal bruges, men den til enhver
tid gældende faktiske indtægt omregnet til en årsindkomst.
Andre steder i vejledningen er det også specificeret, at dette også gælder
ved fald i indtægten.
Der sker altså en løbende op- og nedregulering af ydelsen (og de fleste
andre sociale ydelser som feks. friplads) henover året.

Om vejledningen er i strid med loven skal jeg ikke kunne sige, men det er
den som kommunerne skal administrere efter. Det er resortministeriets
udlægning af teksten.

/Per

Fra : ck

Dato : 01-11-06 15:03

> [...]
> Total årsindkomst: 140000 kroner
> Hvad siger reglerne om sådanne situationer? Begge
> lejere tjener jo lige meget, men deres indkomst er

Lejer 2 vil få en højere boligstøtte end 1 da indkomsten er lavere i de
første 10 måneder så efter 12 måneder er det nok udlignet, men spørg
boligstøtten i din kommune.

CK

Fra : John M

Dato : 01-11-06 16:21

> Lejer 2 vil få en højere boligstøtte end 1 da indkomsten er lavere i de
> første 10 måneder så efter 12 måneder er det nok udlignet, men spørg
> boligstøtten i din kommune.

Ok, men mit spørgsmål går på om kommunen kan nægte lejer 2 boligstøtte
i de 2 sidste måneder fordi hans _månedlige_ indkomst i disse 2 måneder
er for høj -- dette på trods af at hans forventede, årlige indkomst er på
et niveau der berettiger ham til boligstøtte, jfr. lejer 1

Fra : Mus

Dato : 01-11-06 18:34

"John M" <nospam@thank.you> skrev i en meddelelse news:4548bb18$0$49206
> [...]
> er for høj -- dette på trods af at hans forventede, årlige indkomst er på
> et niveau der berettiger ham til boligstøtte, jfr. lejer 1

Når man søger om boligsikring skal man aflevere de 3 sidste lønsedler.
Når man så har fået den bevilligt, skal man huske at kontakte kommunen hvis
man bare tjener 50,- mere en mdr end man plejer.
Hvis ikk, kan du få et smæk og komme til at tilbage betale ALT du har
modtaget.
De er lige glad med hvad du tjente for 4 mdr siden, men det er her og nu.

Husk din oplysningspligt

Hilsen Bente

Fra : ck

Dato : 01-11-06 19:32

> [...]
> er for høj -- dette på trods af at hans forventede, årlige indkomst er på
> et niveau der berettiger ham til boligstøtte, jfr. lejer 1

Hvergang der sker ændring i indkomst skal der lave ny beregning og det har
ikke noget med hvad du har tjent først på året, men hvad du tjener nu og
fremad.
Hustands indkomsten hos mig svinger meget måned for måned og der får jeg,
lavet en ny beregning hvergang, der kigger de på hvad inkomsten er her og nu
og hvad forventningen er resten af året.
Så svaret for mig er han for ikke boligstøtte da hans indkomst er for høj i
de måneder, men som jeg skrev i mit andet svar han har også fået en højere
boligstøtte i de første 10 måneder end lejer 1, så når året er omme har de
sikkert fået lige meget.

CK

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-11-06 20:22

John M wrote:

> Kan man kræve at kommunen tager udgangspunkt
> i "forventet årlig indkomst" istedet for "faktisk
> månedlig indkomst" ifm. boligstøtteberegningen?

Almindeligvis beregnes boligsikring på basis af Skats forskudsopgørelser
(samlet hustandsindkomst for året)

Hvis man får boligsikring så har man pligt til at underrette kommunen ved
alle ændringer i hustandsindkomsten
Der vil så blive foretaget en ny beregning på baggrund af den aktuelle
indkomst

Underretter man ikke kommunen om en evt stigning så vil kommunen
efterfølgende gå ind og lave en samlet beregning på årsindkomsten

eks
5 mdr ligger hustandsindkomsten på 12.000

2 mdr stiger hustands til fx 40.000 pr måned
Ændring i indkomst meldes til kommunen og boligsikring ændres/bortfalder de
to måneder

5 mdr ligger hustandsindkomsten på 12.000
Ændring i indkomst meldes til kommunen og boligsikring ændres

Hvis man ikke har meddelt ændringen vil en samlet hustandsindkomst på
200.000 ligge til grund for beregningen

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!