Videor ifb. Station 2 indslag..
Fra : NBK

Dato : 31-10-06 22:30

Hej NG..

Mandag d. 30/10 viste Station 2 en historie om terrortiltalte, der
opbevarede videofilm visende likvideringer i Irak på deres PC'ere.

Jeg er nu blevet opmærksom på at man, endog meget nemt, kan browse sig frem
til disse videoer i fulde versioner via W3!

Mit spørgsmål er så:

- Begår man, efter dansk lov, en lovovertrædelse ved at publisere videoer
visende overlagte drab - og i givet fald er det noget politiet vil kigge på?

Mvh
Nikolaj - Rystet & forfærdet..

PS: Jeg er opmærksom på at hosting kan ske i udlandet, hvor dansk lovgivning
er magtesløs..

Fra : Codexx

Dato : 31-10-06 22:51

NBK skrev:
> [...]
> visende overlagte drab - og i givet fald er det noget politiet vil kigge på?

Tænker du på dem der optager filmene, eller dem der offentliggører
dem?

Der er ihvertfald Straffelovens §264d

"Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der
uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en
andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende
under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget
offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen
eller billedet vedrører en afdød person."

Men spørgsmålet kan ikke besvares generelt, det vil være en konkret
vurdering, f.eks. må man nok godt vise "oversigtsbilleder" /
overvågningsbilleder der viser drabet, men afdødede skal nok sløres.

> PS: Jeg er opmærksom på at hosting kan ske i udlandet, hvor dansk lovgivning
> er magtesløs..

Det fritager ikke nødvendigvis en dansk statsborger for straf.

/Bacher

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-11-06 00:06

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> writes:

> [...]
> overvågningsbilleder der viser drabet, men afdødede skal nok sløres.

> Det fritager ikke nødvendigvis en dansk statsborger for straf.

Jeg har set en der har fået skåret halsen over engang.... Ikke så
hyggeligt... Og et par andre ting...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : N_B_DK

Dato : 31-10-06 23:29

"NBK" <ask.me@plz.invalid> wrote in message
> Hej NG..
>
> Mandag d. 30/10 viste Station 2 en historie om terrortiltalte, der
> opbevarede videofilm visende likvideringer i Irak på deres PC'ere.

Som de sagde i udsendelsen, så er den type film lovlige at hente og besidde,
men i nogle tilfælde vil det være ulovligt at videresende, det kommer an på
resten af det materiale der medsendes / i hvilken forbindelse det videre
sendes.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Ole Jensen

Dato : 01-11-06 19:59

NBK <ask.me@plz.invalid> wrote:

> PS: Jeg er opmærksom på at hosting kan ske i udlandet, hvor dansk lovgivning
> er magtesløs..

Set i forhold til den seneste sag med allofmp3, så er dansk lovgivning
åbenbart ikke magtesløs. De kan så bare tvinge udbyderen af din
internetforbindelse til at nægte dig adgang til omtalte side.
Det bliver skruen uden ende.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-06 22:03

Ole Jensen skrev:

> Set i forhold til den seneste sag med allofmp3, så er dansk lovgivning
> åbenbart ikke magtesløs.

Der er ikke fældet nogen dom, så vi kan ikke rigtig sige hvad den
danske lov(givningsmagt) kan endnu.

--
Bertel