tyveri af tekst - har jeg en sag?
Fra : Peter Nielsen

Dato : 31-10-06 20:29

Hej

Jeg giver den sommetider som tekstforfatter. For 1 års tid siden skrev jeg
nogle gode tekster til boligbutikken casanova møbler
(www.casanova-online.dk).

Jeg har nu set at Magasin (ja, det store shopping center i København) har
"lånt" fra de tekster jeg har skrevet.

Jeg har skrevet følgende:

Miss K er en ny fantastisk premiere-lampe fra Flos og selve indbegrebet
af Philippe Stark.

På ledningen af Miss K sidder en gennemsigtig lysdæmper, så man kan
vælge om det skal være kraftig, svag eller
romantisk belysning.

I takt med at man skruer op for lys-intensiteten, lyses den hvide
inderskærm op, så den set gennem
yderskærmen, danner en smuk "lysopal".

Magasin skriver følgende:

Bordlampen Miss K regnes af mange for indbegrebet af Philippe Stark.

På ledningen sidder en lysdæmper, så man selv kan vælge, om belysningen
skal være svag eller kraftig.

I takt med man skruer op for lys-intensiteten, lyses den hvide
inderskærm op, så den set gennem
yderskærmen danner en smuk lysopal.

-----------

Magasin bruger altså min tekst i en stor kampagne for deres designer lamper.
Teksten refereres fra
forsiden af deres web-site, i deres belysnings-katalog.

Jeg føler mig groft krænket på mine intellektuelle rettigheder og hvem ved
hvor mange lamper min tekst kommer
til at sælge for Magasin. Hvordan står jeg?

Iøvrigt, så findes der en anden, noget mindre møbelbutik, der har stjålet
alle mine tekster direkte. Hvad gør man?

På forhånd tak.

Fra : Klaus Linnert

Dato : 31-10-06 20:42

Peter Nielsen skrev :
> [...]
>
> Iøvrigt, så findes der en anden, noget mindre møbelbutik, der har stjålet
> alle mine tekster direkte. Hvad gør man?

Min umiddelbare kommentar "ingenting", du kan ikke lave copyright på en
så almindelig tekst som denne.

Mvh Klaus

--
Lev livet i dag - du ved ikke om du har det i morgen!

Fra : Peter Nielsen

Dato : 31-10-06 21:09

Ok - jeg brugte ellers lang tid på at finde på et ord som "lysopal"..

Hvad med det site der har stjålet mere end 10 sådanne tekster fra os?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-10-06 20:47

Peter Nielsen wrote :
> Jeg føler mig groft krænket på mine intellektuelle rettigheder og hvem ved
> hvor mange lamper min tekst kommer til at sælge for Magasin. Hvordan står
> jeg?

Sandsynligvis har du overhovedet ingen sag idet teksten ikke er
kopieret selvom informationerne er de samme.

> Iøvrigt, så findes der en anden, noget mindre møbelbutik, der har stjålet
> alle mine tekster direkte. Hvad gør man?

Har du rettigheden til teksten eller har det firma du har skrevet
teksten for rettighederne ?

Den der har rettighederne kan starte med at sende en regning til dem
der har "lånt" teksten, denne regning kan sendes til inkasso hvis der
ikke betales og ende i retten med konkurs for skyldneren (men så skal
det også trækkes meget langt!)

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Peter Nielsen

Dato : 31-10-06 20:59

> Sandsynligvis har du overhovedet ingen sag idet teksten ikke er kopieret
> selvom informationerne er de samme.

Hvis du kigger igen på nederste afsnit, så er det faktisk stjålet 1:1.

> Har du rettigheden til teksten eller har det firma du har skrevet teksten
> for rettighederne ?

Jeg har rettighederne.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-10-06 21:15

"Peter Nielsen" <p_nielsen@hotmail.com> writes:

> Hvis du kigger igen på nederste afsnit, så er det faktisk stjålet 1:1.

> Jeg har rettighederne.

Altså som altid skal man ikke nødvendigvis regne med at det som lægmand
(eller tæt på) skriver herinde. Hvis du virkeligt mener det seriøst, så
skal du spørge en advokat og jeg kan godt se at der er helt klart
tydelige tegn på at din tekst har inspireret Magasin's reklamefolk (det
firma de har sat til at lave reklamerne) og det er sgu' da flot. Men
omvendt er det da også tæt på bagatel-grænsen, fordi tekst-stykkerne er
så korte og det er nok der du får det svært ved at bevise din ret...

Jeg overvejede lidt tanken: Det kunne da være morsomt om man måtte
reklamere med at ens tekster er så gode at andre (Magasin) lader sig
inspirere af dem - du skal nok ikke skrive "stjæler dem"... Hvis du
altså har en hjemmeside....

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-10-06 20:48

"Peter Nielsen" <p_nielsen@hotmail.com> wrote in message
> Iøvrigt, så findes der en anden, noget mindre møbelbutik, der har stjålet
> alle mine tekster direkte. Hvad gør man?

Sender en regning.. Hvis de ikke betaler må du nok desværre anlægge sag for
at klarlægge om der er et krav.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Holst

Dato : 31-10-06 20:52

Peter Nielsen wrote:

> Hvad gør man?

Sikkert ikke noget. Det er jo nogle ret simple tekster, der næppe kan
siges at have værkshøjde.

"En særdeles væsentlig forudsætning for ophavsretlig beskyttelse er, at
der er tale om hvad der kaldes et kunstnerisk værk og benævnes værkshøjde."

http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=794

Fra : Jacob Larsen

Dato : 01-11-06 11:37

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> Sikkert ikke noget. Det er jo nogle ret simple tekster,
> der næppe kan siges at have værkshøjde.

Der er tidligere faldet dom for at selv overskrifter til artikler kan have
værkshøjde. Det var f.eks. tilfældet i Newsbooster-sagen.
--
Mvh. Jacob Larsen

Fra : per christoffersen

Dato : 01-11-06 11:45

"Jacob Larsen" <mcalcoholic@[--FJERNDETTE--]hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:454878dd$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...
> "Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> Der er tidligere faldet dom for at selv overskrifter til artikler kan have
> værkshøjde. Det var f.eks. tilfældet i Newsbooster-sagen.

Nok ikke i Newsbooster-sagen. Den gik udelukkende på brugen af databaser, og
ikke de enkelte tekster i basen.
Databaser er særskilt beskyttet i ophavsretsloven.

Men overskrifter kan formentlig sagtens have værkshøjde. Størrelsen på
værket har egentlig ingen betydning for vurderingen af, om værket kan opnå
værkshøjde.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-06 13:29

per christoffersen skrev:

> Men overskrifter kan formentlig sagtens have værkshøjde.
> Størrelsen på værket har egentlig ingen betydning for
> vurderingen af, om værket kan opnå værkshøjde.

Næ, man kan bare tænke på slogans.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-11-06 14:36

Den 01-11-06 13.29 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Næ, man kan bare tænke på slogans.

Har de værkshøjde? Er det ikke mere et spørgsmål om varemærke- eller
markedsføringsloven, der kommer på tale der?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rustvogn: En bil der er godt angrebet af rust i såvel undervogn som i de

Fra : erectus

Dato : 31-10-06 21:02

Peter Nielsen wrote:

> Jeg giver den sommetider som tekstforfatter. For 1 års tid siden
> skrev jeg nogle gode tekster til boligbutikken casanova møbler
> (www.casanova-online.dk).

Det må i første omgang være spørgsmålet, hvilken aftale der blev indgået med
casanova? Er rettighederne fraskrevet eller solgt der?

Mvh Jarl

Fra : Peter Nielsen

Dato : 31-10-06 21:22

Casanova er endnu mere fortørnet end mig. Casanova Møbler har betalt
undertegnede for at
forfatte disse tekster og er derfor (naturligvis) oprørt, når en stor
aktør/konkurrent som Magasin
uden videre kopierer direkte fra deres website.

Brugsretten til mine tekster har kun Casanova Møbler, og jeg har beholdt det
intellektuelle ejerskab,
således at jeg teoretisk kunne sælge disse tekster til hvem som helst. Da
det var et "work for hire",
har jeg ingen planer om dette.

Fra : erectus

Dato : 31-10-06 21:59

Peter Nielsen wrote:

> [...]

> beholdt det intellektuelle ejerskab,
> således at jeg teoretisk kunne sælge disse tekster til hvem som

Jeg ved også for lidt om det til at give et kvalificeret bud. Men er det
bestemte ord, der er lagt meget arbejde i og som er sætligt vigtige, plejer
man at registrere dem som varemærker. Svjv er der ingen beskyttelse, hvis
ikke de er registeret. Det er måske det, som Magasin har tjekket og fundet
ud af, at de ikke er, og så bare har brugt løs. Så jeg vil også lade en
erhvervsjurist på feltet kigge på det.

Mvh Jarl

Fra : Rasmus

Dato : 31-10-06 23:56

> [...]
> hvor mange lamper min tekst kommer
> til at sælge for Magasin. Hvordan står jeg?

Kontakter Magasin, måske ved de slet ikke at teksterne er stjålet de kan jo
være købt ude i byen fra en af dine konkurrenter...

/Rasmus

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-11-06 11:55

"Jacob Larsen" <mcalcoholic@[--FJERNDETTE--]hotmail.com> writes:

> Der er tidligere faldet dom for at selv overskrifter til artikler kan have
> værkshøjde. Det var f.eks. tilfældet i Newsbooster-sagen.

Uden lige at lede selve dommen frem og uden at huske det helt klart,
så mener jeg at du fejlfortolker sagen. Sagen handlede ikke om
værkshøjde, men om beskyttelse efter ophavretslovens §71 om
beskyttelse af kataloger og lignende. Disse er netop beskyttet i kraft
af størelsen eller investeringen og ikke af værkshøjdebegrebet.

Desuden var dele af markedsføringsloven inde over. Det var også en
grundlæggende forudsætning at der var tale om en systematisk misbrug
og ikke bare enkelte tilfælde.

//Peter