Bilsælger fusker med kilometer ?
Fra : Bilglad

Dato : 31-10-06 17:21

Jeg kikker efter ny bil og har erfaret mange gange at sælger har
fusket med kilometertællerens visende. Det er næsten altid sket når
det er perkere som er sælgeren. For nylig fandt jeg frem til tidligere
ejer som oplyste at den bil jeg var ved at købe (også af en perker),
havde kørt 256.000 men perkeren garanterede 156.000 og dette stod
også på speedometeret.

Jeg ser en tydelig tendens til at der fuskes med kilometertælleren. Nu
vil jeg selv ikke handle med perkerne mere. Der er altid noget lusk.
Enten står bilen i vennens navn eller også er bilen fusket af en
ukyndig på Gør-Det-Selv værksted.

Jeg ledte efter en kassevogn med lave km og fandt denne i Blå Avis:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46727226

--CITAT--
Mærke og model    Toyota Previa 2,4 GLi Van 4-dørs
   Servostyring
Årgang   1993
Farve   Bordeauxmetal
Antal km   km 104.000
Toyota Previa 2,4 GLi Van benzin 4-dørs, '93, servostyring,
bordeauxmetal, km 104.000, alarm, centrallås, startspærre, ABS,
nysynet, service ok, momsfri, Meget pæn og velholdt previa med lavt km
tal. der er fuld service bog på bilen, og har lige gennemgået et
service hvor der er blevet lavet for 15000kr... bla. 4 nye dæk og
bremser osv. Pavabehandlet d.10-10-06.. En pålidelig og god bil med
stor rummelighed. Flere billeder kan mailes.

Pris kan forhandles
Pris kr. 45.000
Jægerspris | Sjælland - Nord
--CITAT SLUT--

Han sælger den som at have kørt km.104.000 men bilen har reelt kørt
over km.226.000 ifølge seneste synsrapport her:
http://s07.picshome.com/4fe/nb91687(1).jpg

Juridiske spørgsmål
-------------------
Er dette bedrageri eller forsøg herpå, og kan det anmeldes og/eller
straffes ?

Bilen er umiddelbart prissat kr.20.000 mere end markedsprisen, såfremt
den var annonceret med rigtige kilometer.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-10-06 17:54

Den 31-10-06 17.20 skrev Bilglad følgende:

> Jeg kikker efter ny bil og har erfaret mange gange at sælger har
> fusket med kilometertællerens visende.

Uha, det lyder ikke godt. Sælges de af jydesvin?

> Det er næsten altid sket når det er perkere som er sælgeren.

Næh, forkert fordom, og forkert nedsættende betegnelse.

Jeg læste ikke resten, men jeg går ud fra, at der var noget juridisk et
eller andet sted i indlægget i modsætning til mit indlæg.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Væltepeter: Drukmås, der sandsynligvis hed Peter Vinolentus Bristtofte...

Fra : erectus

Dato : 31-10-06 18:32

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]

> Jeg læste ikke resten, men jeg går ud fra, at der var noget juridisk
> et eller andet sted i indlægget i modsætning til mit indlæg.

Fordi andre er grove i munden, behøver man vel ikke selv være det

Mvh Jarl

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-10-06 19:23

Den 31-10-06 18.32 skrev erectus følgende:
> Kim Ludvigsen wrote:

[censureret]

> Fordi andre er grove i munden, behøver man vel ikke selv være det

Jeg så rødt og mistede besindelsen. Jeg undskylder til alle andre end
bilglad.

--
Mvh. Kim Ludvigsen (som selv er lidt jyde)
Judas: Udtryk for en homoseksuel mand...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-06 17:59

Bilglad skrev:

> Juridiske spørgsmål

[om at oplyse et andet kilometertal end det korrekte]

> -------------------
> Er dette bedrageri eller forsøg herpå, og kan det anmeldes og/eller
> straffes ?

Ja. Bedrageriparagraffen siger:

§ 279. For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe
   sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at
   fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer en
   anden til en handling eller undladelse, hvorved der påføres
   denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen
   bliver afgørende, et formuetab.

skaffe sig vinding
   Man vil have en højere pris end bilen er værd.

uberettiget
   Ja

fremkalde vildfarelse
   Man ændrer ved kilometertælleren og skriver falsk i annoncen

bestemme til en handling
   Det får kunden til at købe og/eller betale for meget.

et formuetab
   Kunden mister de penge der er betalt for meget.

hensigt
   Der er hensigt til at bedrage.

> Bilen er umiddelbart prissat kr.20.000 mere end markedsprisen, såfremt
> den var annonceret med rigtige kilometer.

Den pris den er sat til, har ikke så meget at gøre med om det er
bedrageri, men derimod nok med hvor hårdt det skal straffes.

Nu vi har gang i straffeloven, så kunne denne her paragraf også
komme på tale:

§ 266 b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en
   videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved
   hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller
   nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller
   etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes
   med bøde eller fængsel indtil 2 år.

--
Bertel

Fra : Gunnar007

Dato : 31-10-06 19:33

"Bilglad" <7gg1vpec11dim85@temporaryinbox.com> skrev i en meddelelse
<Jeg ledte efter en kassevogn med lave km og fandt denne i Blå Avis:
<http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46727226
<Antal km km 104.000
<Han sælger den som at have kørt km.104.000 men bilen har reelt kørt
<over km.226.000 ifølge seneste synsrapport her:
<http://s07.picshome.com/4fe/nb91687(1).jpg

Han kan jo have skiftet motoren ud, efter den har været til syn .
Så har han jo ikke gjort noget ulovligt.
Den som tror at hver mand stjæler !!

Hilsen G

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-10-06 19:41

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> wrote in message

> Han kan jo have skiftet motoren ud, efter den har været til syn .

Så den har kørt 104000 km siden 15-2-2006 ? Det giver godt 400 km om dagen,
alle ugens 7 dage. Den tro du vist ikke selv på?

hilsen
Uffe

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 31-10-06 19:48

Uffe Kousgaard wrote:

> Så den har kørt 104000 km siden 15-2-2006 ? Det giver godt 400 km om
> dagen, alle ugens 7 dage. Den tro du vist ikke selv på?

Det er sikker en renoveret motor der er sat i, deraf den højere pris

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-06 21:36

Peter Lykkegaard skrev:

> Det er sikker en renoveret motor der er sat i, deraf den højere pris

Men uanset hvlken motor der ligger i, skal køber vide hvor mange
kilometer karosseriet har kørt.

--
Bertel

Fra : Eliasen

Dato : 31-10-06 21:41

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Men uanset hvlken motor der ligger i, skal køber vide hvor mange
> kilometer karosseriet har kørt.

Hvor kan man læse, at det er et krav der stilles til sælger?

--
Eliasen

Fra : BJ

Dato : 31-10-06 22:57

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor kan man læse, at det er et krav der stilles til sælger?

Det er alm. god skik at oplyse bilens samlede kilometertal og hvis motoren
er udskiftet, ved hvilket kilometertal dette er gjort (evt. med oplysning om
den nye/anden motors tilstand ved dette).

Alt andet er bedrageri.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Eliasen

Dato : 31-10-06 23:01

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

> [...]
> motoren er udskiftet, ved hvilket kilometertal dette er gjort (evt.
> med oplysning om den nye/anden motors tilstand ved dette).

Jeg spørger da gerne igen. Hvor kan man læse, at det er et krav?

Vi er ikke uenige i, at det er god skik, men er det et nedfældet krav?

--
Eliasen

Fra : BJ

Dato : 01-11-06 00:26

> [...]

> Jeg spørger da gerne igen. Hvor kan man læse, at det er et krav?
>
> Vi er ikke uenige i, at det er god skik, men er det et nedfældet krav?

Færdselsstyrelsen har givet dette svar efter en høring, hvor man havde
stillet forslag til en lov:

Vi tror det er tvivlsomt om et direkte forbud mod at manipulere med
kilometertællere vil have nogen væsentlig betydning, idet der næppe er tvivl
om, at de der gør det med henblik på at få det til at se ud som om et
køretøj har kørt færre kilometer end det i virkeligheden har, udmærket er
klar over at det er ulovligt jf. markedsføringsloven.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Eliasen

Dato : 01-11-06 00:55

> [...]
> om et køretøj har kørt færre kilometer end det i virkeligheden har,
> udmærket er klar over at det er ulovligt jf. markedsføringsloven.

Jo, men det ikke ophøjet til lov. Måske Bertel har fat i det rigtige?!

--
Eliasen

Fra : BJ

Dato : 01-11-06 01:45

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jo, men det ikke ophøjet til lov. Måske Bertel har fat i det rigtige?!

Det vil jeg mene.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-06 23:23

Eliasen skrev:

> Hvor kan man læse, at det er et krav der stilles til sælger?

I handelskøb og privat køb er jeg ikke sikker på at det kan
kræpves, men i forbrugerkøb gælder § 76 i KBL:

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis

1)   ...
2)   ...
3)   sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der
   har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og
   som sælgeren kendte eller burde kende, eller
4)   genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed
   eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende
   omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a
   ikke er opfyldt.

--
Bertel

Fra : Eliasen

Dato : 01-11-06 00:27

> [...]
> eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende
> omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a

Den lyder plausibel. Men du har en pointe i forhold til privat handel.

--
Eliasen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-06 08:51

Eliasen skrev:

> Den lyder plausibel. Men du har en pointe i forhold til privat handel.

Vil en bil hvor karosseriet har kørt 1 mio. kilometer mens
kilometertælleren viser 100'000, være mangelfri hvis sælger ikke
siger noget? Det tror jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Martin Bak

Dato : 31-10-06 23:02

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Han kan jo have skiftet motoren ud, efter den har været til syn .
> Så har han jo ikke gjort noget ulovligt.

Km-tallet gælder for bilen. Ikke for motoren. Om det er fastsat ved lov ved
jeg ikke, men det er den almindelige praksis. Og den eneste måde man kan
kontrollere nogetsomhelst.

Faktisk kunne jeg forestille mig at der ville blive problemer ved næste syn
fordi km-tallet sådan var raslet ned uden nogen form for dokumentation. Jeg
vil bestemt mene at det er snyd at pille ved km-tælleren, ny motor eller ej.
Når man køber en renoveret eller brugt motor ved en autoophugger der er
medlem af autoophuggernes datalager, så får man foruden garanti også
certifikat på maskinens km-tal og udskrift fra kompressionstest.
Desuden gælder garantien kun, hvis man i forbindelse med skiftet også
skifter tandrem, tændrør, olifilter mv.

Den som tror at hver mand stjæler !!

Jeg er enig i, at Bilglads retorik er beskæmmende, men jeg mener også at han
er blevet forsøgt snydt.

Martin

Fra : MFO

Dato : 01-11-06 08:04

Martin Bak wrote:

> Faktisk kunne jeg forestille mig at der ville blive problemer ved
> næste syn fordi km-tallet sådan var raslet ned uden nogen form for
> dokumentation.

Hej!
Hvilke problemer skulle det være?
Er der krav til dokumentation, hvis man har skiftet km-tælleren?

--
Michael

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 01-11-06 11:26

"MFO" <mfro61@hotmail.com> wrote in message

> Hej!
> Hvilke problemer skulle det være?
> Er der krav til dokumentation, hvis man har skiftet km-tælleren?

Ret enkelt nej for der er _intet_ krav om at der er km tæller overhovedet i
bilen

Men man må naturligvis ikke oplyse forkert, det forbyder MFL

Fra : per christoffersen

Dato : 01-11-06 11:43

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Men man må naturligvis ikke oplyse forkert, det forbyder MFL

Og Købeloven (hvis handlen gennemføres). Forkert oplyst kilometerstand er en
mangel.

/Per

Fra : MFO

Dato : 01-11-06 17:44

Flemming Lynggaard wrote:

> "MFO" <mfro61@hotmail.com> wrote in message

> Ret enkelt nej for der er intet krav om at der er km tæller
> overhovedet i bilen
>
> Men man må naturligvis ikke oplyse forkert, det forbyder MFL

Man "oplyser" vel ikke noget (juridisk bindende) om km-tallet til et
bilsyn, og hvad har MFL med bilsyn at gøre?

--
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-06 14:10

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> wrote in message

> Den som tror at hver mand stjæler !!

Ja ? hvad er der med ham ?

Du ville sikkert skrive "Tyv tror at hver mand stjæler" ...

/David

Fra : Dennis Munding

Dato : 01-11-06 12:08

Hej Alle! Godmorgen!?!

"Bilglad" <7gg1vpec11dim85@temporaryinbox.com> skrev i en meddelelse
[SNIP - censureret!]

[...]

Forkert! Du ser ikke tydeligt - eller også svindler du bevidst blot for at
kunne svine andre til!

Jeg ledte efter en kassevogn med lave km og fandt denne i Blå Avis:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46727226

[SNIP - citat fra annonce]

Han sælger den som at have kørt km.104.000 men bilen har reelt kørt
over km.226.000 ifølge seneste synsrapport her:
http://s07.picshome.com/4fe/nb91687(1).jpg

Nej! Igen forkert!
Og hvorfor er det hele nu forkert?!?

"Elementary my dear mr. Watson:"
Du har oplyst et forkert indregistreringsnummer på Applus' hjemmeside!
Du har indtastet nummeret NB 91 687, men nummeret på den varevogn, som du
henviser til på dba.dk har indregistreringsnummeret N*E* 91 687! (Se
billedet i stor størrelse og kig godt efter - umiddelbart kunne det godt
ligne et b, men det er rent faktisk rust, som er løbet ned ad nummerpladen -
det er også løbet ned ved 6-tallet (foran på bilen)...)

Juridiske spørgsmål
-------------------
Er dette bedrageri eller forsøg herpå, og kan det anmeldes og/eller
straffes ?

Nej! For der er ikke gjort noget ulovligt ud fra det materiale, som du har
fremlagt!
Men hvis du kan hente en rapport med det rigtige indregistreringsnummer på,
og der stadig er uoverensstemmelse med kilometertallene, så er det
bedrageri.

[SNIP - sammenligning af priser på markedet!]

Dennis Munding
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-interieur.dk/ -Alt godt til hjemmet - på Frederiksberg!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Thore

Dato : 01-11-06 12:52

On 31 Oct 2006 08:20:51 -0800, "Bilglad" >--CITAT--
> [...]
>
>Han sælger den som at have kørt km.104.000 men bilen har reelt kørt
>over km.226.000 ifølge seneste synsrapport her:

Jeg har temmelig svært ved at se nummerpladen...for mig ser det ud til
at der står NE 91687, og ikke NB 91687 som på dit billede af
synsrapporten...
Taster man NE.... får man følgende resultrat:

Den 11. april 2005 kl. 15.38 har vi periodesynet Deres køretøj med
følgende resultat:
2 3 Køretøjet er godkendt
3 20 Ved synet var kilometerstanden :80( i 1.000 km.)

Altså har bilen kørt 24 Kkm på 1,5 år...
Ingen andre der studsede over det?

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Thore

Dato : 01-11-06 12:58

On Wed, 01 Nov 2006 12:51:31 +0100, Thore <dinotec@mail.invalid> wrote:

> [...]
>2 3 Køretøjet er godkendt
>3 20 Ved synet var kilometerstanden :80( i 1.000 km.)
>
>Altså har bilen kørt 24 Kkm på 1,5 år...

Taster man ind i booking med NE får man også en Toyota varebil:

Registreringsnr: NE91687 Bookingnummer: 29367922
Kontrolkode: 5334 Køretøjstype: Varebil N1
Stelnr og fabrikat: JT111AC1*******50, TOYOTA, bil

Som jeg ser det ville det være rart hvis hans nabo skrev her af og
til...:) og kunne finde frem til om det var NE eller NB..

Fra : Bilglad

Dato : 01-11-06 14:49

Du har ret Thore !

Jeg har zommet og forstæket billedet her:
http://s07.picshome.com/40c/nummerpl.jpg

Jeg store fjols har taget fejl af nummeret
Der står faktisk "NE" som du skriver og TCR11 er en Previa model, så
ingen tvivl mere.

Typisk at første gang man vil diskutere det offentligt, så holder
dokumentationen ikke

Men jeg har oplevet det masser af gange, hvor jeg har været ude at
besigtige bilen og set kilometertælleren og derefter ringet til den
tidligere ejer som oplyser at han da har kørt meget mere end det
sælger oplyser.

Et familiemedlem solgte sin SAAB som havde kørt 300.000 til en
forhandler, som solgte den videre med kilometergaranti på km.100.000 -
det er faktum.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-06 15:00

Bilglad skrev:

> Et familiemedlem solgte sin SAAB som havde kørt 300.000 til en
> forhandler, som solgte den videre med kilometergaranti på km.100.000 -
> det er faktum.

Og forhandleren var perker?

--
Bertel

Fra : Thore

Dato : 01-11-06 17:05

On 1 Nov 2006 05:49:15 -0800, "Bilglad"
<7gg1vpec11dim85@temporaryinbox.com> wrote:

> [...]
>ingen tvivl mere.
>
>Typisk at første gang man vil diskutere det offentligt, så holder

Det er også en uskik at ødelægge en god historie med fakta...:)
Men jeg forstår din frustration...It's a tough world out there...
Godt at APPlus+ har fået synsrapporterne online. Man har krav på at få
reg.attesten at se, når man er ved at handle, og så er det bare hjem
foran PC'en... efter at have set reg.nr, hvis ikke pladerne sidder på
bilen.....er reg.attenste "bortkommet" eller "den kan jeg ikke lige
finde, men du får den når du henter bilen...du skal skrive på den
stiplede..." - ja så ville jeg gå min vej og finde en anden bil...

> [...]
>
>Et familiemedlem solgte sin SAAB som havde kørt 300.000 til en
>forhandler, som solgte den videre med kilometergaranti på km.100.000 -

Jeg ved det.... it's a tough....

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-11-06 19:28

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> writes:

> Han kan jo have skiftet motoren ud, efter den har været til syn .
> Så har han jo ikke gjort noget ulovligt. Den som tror at hver mand
> stjæler !!

Hvad har givet dig ideen om at kilomtertallet bør følge motoren? Tror
du ikke at resten af bilen slides af at køre?
--
Mvh Jes Vestervang

Fra : Hans

Dato : 05-11-06 20:39

On 2006-10-31 17:20:51 +0100, "Bilglad"
<7gg1vpec11dim85@temporaryinbox.com> said:

> Jeg ledte efter en kassevogn med lave km og fandt denne i Blå Avis:
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46727226

Nummmerplade er så vidt jeg kan se: NE 91 687

> har reelt kørt
> over km.226.000 ifølge seneste synsrapport her:
> http://s07.picshome.com/4fe/nb91687(1).jpg

Nummerplade er så vidt jeg kan se NB 91 687

Mon ikke du har fundet et meget dårligt eksempel til at illustrere dine
racistiske ytringer?