Terrorsagen fra Vollsmose og mulig brug af~
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-10-06 15:57

I Politiken i dag er der et interview med de to løsladte i terrorsagen
fra Vollsmose:

http://politiken.dk/indland/article193335.ece

Journalisten omtaler bl.a en etnisk dansker, som var konverteret til
Islam og som begyndte at komme i moskeen på Ørbækvej i Vollsmose for ca
6 måneder siden, men forsvandt lige efter anholdelserne og som at de
sigtede og andre, som journalisten har talt med der har nogle mistanker
til i forbindelse med sagen. Men læs evt artiklen. Den er skrevet af een
på Politiken der hedder Morten Skjoldager.

Det første jeg tænke på da jeg læste artiklen var Dan Lynge sagen. De er
sigtet efter terrorlovens §114. Og nu kommer mit spørgsmål:

er der en undtagelse mht brug af "agent provocateur" i loven?

<http://en.wikipedia.org/wiki/Agent_provocateur>

Fra : Per

Dato : 31-10-06 17:36

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sigtet efter terrorlovens §114. Og nu kommer mit spørgsmål:
>
> er der en undtagelse mht brug af "agent provocateur" i loven?

Det står beskrevet i Rpl. her:

http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/retsplejeloven.html

SE sidste linie - hvor reglerne om agentvirksomhed ifm. Straffelovens §§
111-115 ikke skal anvendes.

Mvh. Per

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-10-06 20:52

Per <mesked@hotmail.com> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<snip>

> [...]
> retsplejeloven.html
>
> SE sidste linie - hvor reglerne om agentvirksomhed ifm. Straffelovens §§

Er det denne?

: Stk. 2. Politiets Efterretningstjeneste kan indhente oplysninger fra
: andre forvaltningsmyndigheder, i det omfang oplysningerne må antages
: at have betydning for varetagelse af tjenestens opgaver vedrørende
: forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens
: kapitel 12 og 13.

Hvor straffelovens §114 er i

Straffeloven kap. 13

13. kapitel: Forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder, terrorisme m.v.