Vurdering af væsentligændring af studieord~
Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 30-10-06 22:09

Vores studieleder har ændret et fag fra at være uden eksamens til at være
med eksamen. Dette er sket ved at ændre i studieordningen efter indeværende
semester er startet. Ændringen skete 12. sep, semesteret startede 1.sep.
Vi kan læse i Bekendtgørelse om bachelor- og kandidatuddannelser ved
universiteterne (BEK nr 338 af 06/05/2004) Kap 8 paragraf 68 stk 3 at:
"Studieordninger og væsentlige ændringer heraf træder i kraft ved et
studieårs begyndelse."

Derfor mener vi ikke at vores studieordning kan ændres før til næste
studieår. Men spørgsmålet er: Hvad er en væsentlig ændring defineret som?

Mvh
Anders Lund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-10-06 22:26

"Anders Mølbjerg Lund" <06amlSLETDETTE@nanostud.aau.dk> writes:

> [...]
>
> Derfor mener vi ikke at vores studieordning kan ændres før til næste
> studieår. Men spørgsmålet er: Hvad er en væsentlig ændring defineret som?

Prøv spørg undervisningsministeriet hvad de siger.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : David T. Metz

Dato : 31-10-06 16:43

Martin Jørgensen skrev:

> Prøv spørg undervisningsministeriet hvad de siger.

De siger nok at man hellere skal spørge ovre i Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling.

David

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-10-06 18:48

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> writes:

> De siger nok at man hellere skal spørge ovre i Ministeriet for
> Videnskab, Teknologi og Udvikling.

Er der tale om en navneændring der? Jeg syntes det hed
"Videnskabsministeriet" eller noget lignende, ligeså simpelt "i gamle
dage". Jeg har aldrig hørt det lange navn før i dag.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : David T. Metz

Dato : 01-11-06 09:57

Martin Jørgensen skrev:

> Er der tale om en navneændring der?

Ja og Nej. Det har ikke noget med uv-ministeriet at gøre, men det hed
videnskabsministeriet eller forskningsministeriet eller noget i den stil
tidligere. Det skifter jævnligt navn, sideløbende med større eller
mindre justering af ressortområdet. Tidligere lå undervisning på Uni
under uv-ministeriet.

David

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-10-06 23:16

Anders Mølbjerg Lund wrote:
> [...]
>
> Derfor mener vi ikke at vores studieordning kan ændres før til næste
> studieår. Men spørgsmålet er: Hvad er en væsentlig ændring defineret som?

Det er ikke utænkeligt at jeres studiehåndbog/regelsamling beskriver
denne situation - det bør de i hvertfald da de jo er en udmøntning af de
i loven beskrevne regler for det enkelte udd. sted.
Jeg syntes du skal kigge der.
På DTU er det ikke tilladt. Jeg husker en underviser der ved den første
samling lige startede introduktionen af med at han da egentligt syntes
vi skulle køre det med karakterer (og ikke blot bestået/ikke bestået som
det var pt). En studerende rejste sig og sagde med et kækt smil "hov,
det gider jeg ikke, jeg havde da regnet med bare at køre den hjem uden
at lave mere end højst nødvendigt". Det var da rørende ærligt og i og
med én havde modsat sig accepterede kursuslederen og gik ind og skrev
ændringen ind til næste års udgave af kursusbeskrivelsen.
Hvorom alt er med mine anekdoter er at jeg vil tro i har nogle regler på
dit sted der fungerer tilsvarende i og med det jo kommer af samme lov.

Fra : David T. Metz

Dato : 31-10-06 16:45

Jonas Kofod skrev:

> Det er ikke utænkeligt at jeres studiehåndbog/regelsamling beskriver
> denne situation

Som det beskrives er der netop tale om en ændring af samme.

> På DTU er det ikke tilladt. Jeg husker en underviser der ved den første
> samling lige startede introduktionen af med at han da egentligt syntes
> vi skulle køre det med karakterer

Det er så vidt jeg kan se ikke sammenligneligt, da der ikke er tale om
en ændring af studieordningen.

David

Fra : Jonas Kofod

Dato : 31-10-06 19:51

David T. Metz wrote:

> Som det beskrives er der netop tale om en ændring af samme.

> Det er så vidt jeg kan se ikke sammenligneligt, da der ikke er tale om
> en ændring af studieordningen.

Ok - jeg kan se at der er tale om både en ændring af indholdet for en
enkelt kursus (som jeg har svaret udfra) samt en ændring af hele udd.
stedets samlede studieordning. Det forekommer mig godt nok noget
mærkværdigt at man laver hele studieordningen om for at lave en simpel
ændring i et kursus.

Fra : David T. Metz

Dato : 01-11-06 09:58

Jonas Kofod skrev:
> Det forekommer mig godt nok noget
> mærkværdigt at man laver hele studieordningen om for at lave en simpel
> ændring i et kursus.

Afhængigt af ændringens karakter kan det være det eneste lovlige.

David