Hegnsloven ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 30-10-06 20:21

Hej.

Jeg har behov for lidt info.... Jeg er flyttet ind i et nybygget hus, som
har en børnehave som nabo. Det er egentlig ikke børnene fra børnehaven, der
udgør et problem, men nogle træer, som står på børnehavens grund - ikke så
langt fra skel. Jeg har græsplæne helt ud mod skel på min egen grund.

Det ene træ er et ældre fyr-træ, som vist ser ud til, at der kun er liv i
toppen af - og det er kun i 1/3 af toppen .. ikke videre kønt. Det andet er
et akasie-træ, som her i sidste uges blæsevejr smed 2 velvoksne grene ned på
min grund - og det ser ud til, at der er revner i træet, der kan tyde på, at
der kommer mere på et tidspunkt (næste gang eller næste gang igen, at det
stormer).

Anyway - jeg har forsøgt at tage en dialog med børnehavens leder om disse
træer (det var før bæsevejret i sidste uge). Beskeden var, at jeg godt måtte
fælde fyr-træet (=selv betale for det, for de havde ikke penge på dette års
budget) - men de ville have det brænde, der kom ud af det, så det kunne
bruges på børnehavens bål-plads :-/. Akasie-træet ville de være ked af at
skulle miste, da der ikke er så mange af dem rundt omkring - så det måtte
jeg ikke røre (var beskeden).

Her i dag har jeg så set, at de (børnehaven har bestilt kommunens gartner)
til at fælde et akasie-træ længere henne (ved en nabo-ejendom) - det kunne
åbenbart ikke holde til stormen... Hmm.. Jeg spekulerer så på, om jeg kan få
et eller andet gjort ved de 2 træer, som står nærmere min grund, da
fyr-træet er en skændsel for øjet - og jeg ikke lige er klar over, om
halvdelen af akasie-træet (ved min grund) falder ved næste storm.

Jeg er så blevet informeret om, at der er noget, der hedder "hegnsloven", og
her er måske noget, jeg kan bruge ?

§ 2. Egne hegn må ikke påføre naboen større ulemper end fælleshegn. Som
følge heraf må egne hegn ikke have større højde end fælleshegn med et tillæg
svarende til afstanden fra hegnet til skellinien, dog må frugtplantagers
egne hegn mod syd og vest have et tillæg svarende til 1½ gang afstanden fra
hegnet til skellinien.

Ok, da hegnet står på deres grund, er det "egne hegn" - derfor må reglerne
også gælde her....

§ 18. Hegnene må ikke beskadiges og skal stedse holdes i forsvarlig stand,
således at de kan opfylde deres formål.
Stk. 3. Ved boligbebyggelse kan levende fælleshegn kræves nedkappet én
gang årligt til en højde af 2 m eller til den af hegnsynet i henhold til §
10, stk. 6, for sådant hegn fastsatte højde.
Stk. 4. Andre levende fælleshegn kan af naboen forlanges nedkappet én
gang årligt til en højde af 3,5 m.

Jeg tænkte på, om jeg med disse i hånden kunne gå til dem, og bede dem om at
reducere højden på træerne ?? Mit bud, er at de 2 træer står 2-3 meter fra
skel.. Jeg har en 8 meter høj flagstang, og begge træer er noget højere end
den (akasie-træet måske 10-12 meter og fyr-træet 12-15 meter)...

Hvis det er tilfældet, så må jeg jo tage hegnsloven under armen, og gøre dem
bekendt med reglerne - eventuelt må det omkring et hegnssyn, hvis der så
ikke kan opnåes enighed...

Mvh
/Brian

Fra : Brian Ipsen

Dato : 30-10-06 20:23

"Brian Ipsen" <me@nowhere.net> wrote in message

> [...]
> ned på min grund - og det ser ud til, at der er revner i træet, der kan
> tyde på, at der kommer mere på et tidspunkt (næste gang eller næste gang

Det skal måske lige nævnes, at beplantninge op mod skel på deres grund
heller ikke passes og plejes (i hvert fald ikke i højden) - der er
hyben-buske, der vokser lidt ukontrollabelt, vilde hyldebær-buske/træer etc
.... så generelt vil jeg gerne have, at der sker et eller andet

/Brian

Fra : Bagmanden

Dato : 30-10-06 21:01

Brian Ipsen wrote:
> [...]
> højden) - der er hyben-buske, der vokser lidt ukontrollabelt,
> vilde hyldebær-buske/træer etc ... så generelt vil jeg gerne

Her er reglen at naturligt hegn i skellinie ikke sådan lader sig
definere da grønt har det med at vokse både i højde og bredde.

Det er almindelig kotume at man må acceptere at et naturhegn
breder sig 20 til 40 cm. ind på grunden (samlet bredde på 40 til
80 cm) alt efter hvilken sort der vokser på stedet.

--
F.B.

Fra : Bagmanden

Dato : 30-10-06 20:57

Brian Ipsen wrote:
> Hej.

I skellinien forefindes hegn eller buske efter aftale. Højden er
ikke beskrevet, men hvis der ikke kan laves en aftale i
mindelighed, så er "normen" en højde på typisk 180 cm.

I hegnsloven er der en 45 graders regel (indre hegn) der
beskriver højden af planter og træer på grunden målt fra
skellinie. Dette betyder at du må forøge højden med en centimeter
for hver centimeter du går ind på grunden. Denne regel gælder
3.75 ind på grunden og alt længere inde er ikke til genstand for
diskussion!
(her er jeg ikke helt fast i kødet på hvor langt ind det er, men
mener at det er de 3,75 m)

Træer og buske må ikke være til gene for naboen, men i de
tilfælde hvor træerne på matriklen ligger forud for bebyggelse på
nabogrund, kan der ikke altid gøres gældende at træerne er en
ulempe, da de så at sige "kom først" og var en kendt "spiller".

Der kan også ligge en aftale mellem naboer om dette og en masse
andre ting, som kan være tinglyste eller på anden måde bevirke at
der kan gøres hævd på undtagelser.

Men som jeg læser din mail, så er det rimeligt at få vurderet
træernes tilstand og om nødvendigt kræve dem studset / beskåret
eller fjernet, så de ikke udgør en fare for dig og din familie
når I færdes på egen grund. Et træ der ikke opleves som kønt er
vist ikke nok til at kræve det fjernet

Med hensyn til vedligehold af buske på egen grund er der ikke
meget at komme efter, med mindre at du kan bruge 45 graders
reglen!

Jeg synes at du skal tilbyde at fælde hele balladen og gi´
ungerne træet og få derefter goggerne til at invitere jer ind på
bålmad en gang til foråret... mad lavet på knuderne fra dit
arbejde.
Du får et godt naboskab og ungerne vil lære dig at kende som ham
den flinke mand med træet og pølserne i fik omkring lejrbålet!

Og det er vel i grunden ikke så skidt!
--
F.B.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 31-10-06 00:29

"Bagmanden" <zillyink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I skellinien forefindes hegn eller buske efter aftale. Højden er ikke
> beskrevet, men hvis der ikke kan laves en aftale i mindelighed, så er
> "normen" en højde på typisk 180 cm.

Nej!

Normen er at et hegn må klippes ned til 1,80 (dvs det er højere end 1,80 når
det klippes ned!) én gang om året - med mindre andet fremgår af aftaler
mellem naboerne, lokalplan eller tidligere kendelser fra hegnsynet!

> [...]
> genstand for diskussion!
> (her er jeg ikke helt fast i kødet på hvor langt ind det er, men mener at

Den regel findes ikke i hegnsloven!

> [...]
> træerne på matriklen ligger forud for bebyggelse på nabogrund, kan der
> ikke altid gøres gældende at træerne er en ulempe, da de så at sige "kom

Det er ikke det der menes med hegnslovens bestemmelse om træer. Der menes i
stedet at træer ikke må have grene hængende ind over skel som umuliggør
færdsel på ejendommen. Dvs at éns nabo kan sagtens have et træ stående i
nærheden af skel med grene rækkende ind over éns grund. Og de grene må man
ikke røre når de er over den højde, som er nødvendig for at kunne færdes
nedenunder.

> Der kan også ligge en aftale mellem naboer om dette og en masse andre
> ting, som kan være tinglyste eller på anden måde bevirke at der kan gøres
> hævd på undtagelser.

Det er rigtigt! Bortset fra at man normalt ikke siger at der kan gøres hævd
på undtagelser. Men der kan ganske rigtigt være mange undtagelser fastlagt i
forskellige dokumenter.

> [...]
> Et træ der ikke opleves som kønt er vist ikke nok til at kræve det fjernet

Det kan ikke ske med hegnsloven i hånden. Det skal i givet fald ske efter de
almindelige naboretlige regler, i en sag ført ved domstolene.

> Med hensyn til vedligehold af buske på egen grund er der ikke meget at
> komme efter, med mindre at du kan bruge 45 graders reglen!

Og den regel findes ikke!

> [...]
> Du får et godt naboskab og ungerne vil lære dig at kende som ham den
> flinke mand med træet og pølserne i fik omkring lejrbålet!

Og det var nemlig et rigtig godt råd!

Fra : Henning Sørensen

Dato : 31-10-06 00:39

"Henning Sørensen" <hesor@vejle.dk> skrev i en meddelelse

> Den regel findes ikke i hegnsloven!

Det fik jeg ikke formuleret præcist nok: To enkeltstående træer flere meter
inde på naboens grund kan ikke på nogen betragtes som et indre hegn, og
derfor er bestemmelsen i hegnslovens § 2 ikke på nogen måde relevant.
Bestemmelsen kan heller ikke tolkes som ovenfor, men det er ikke relevant i
denne sammenhæng.

Fra : Bagmanden

Dato : 31-10-06 19:37

Henning Sørensen wrote:
> [...]
> mindre andet fremgår af aftaler mellem naboerne, lokalplan
> eller tidligere kendelser fra hegnsynet!
Stk. 6. Fælleshegnenes dimensioner fastsættes om fornødent af
hegnsynet. Ved boligbebyggelse bør højden af hegn mod
naboejendommen, hvor ikke ganske særlige forhold taler derimod,
fastsættes til 1,80 m og må ikke uden naboens samtykke overstige
2 m.

> Den regel findes ikke i hegnsloven!

Jeg vil mene at denne § netop beskriver 45 graders "reglen".
> [...]

> grene rækkende ind over éns grund. Og de grene må man ikke
> røre når de er over den højde, som er nødvendig for at kunne
Du har ret, -bedre og mere rigtigt formuleret.

> Det er rigtigt! Bortset fra at man normalt ikke siger at der
> kan gøres hævd på undtagelser. Men der kan ganske rigtigt være
> mange undtagelser fastlagt i forskellige dokumenter.

yep - lad den bare stå der.

> Det kan ikke ske med hegnsloven i hånden. Det skal i givet
> fald ske efter de almindelige naboretlige regler, i en sag
> ført ved domstolene.
Jeg vil så men at §13 alligevel siger noget om "eget hegn"
specielt stk. 2:
§ 13. Egne hegn kan hegnets ejer til enhver tid ombytte,
ændre eller sløjfe under iagttagelse af bestemmelserne i kap. I
og II. Dog må arbejdet, såfremt andet hegn ikke findes mellem de
pågældende ejendomme, tidligst påbegyndes 1 måned efter, at
naboen har modtaget meddelelse om, at hegnet agtes ombyttet,
ændret eller sløjfet.
Stk. 2. Egne hegn, der påfører naboen større ulemper, end
hegnsynet under hensyntagen til bestemmelserne i § 2, jf. kap.
II, finder rimeligt, kan naboen kræve ombyttet eller ændret.
Hegnets ejer er dog i så fald berettiget til at sløjfe sit hegn
og kræve fælleshegn rejst i overensstemmelse med reglerne i kap.
II.

> Og den regel findes ikke!

Og dog.... Jeg er mere end sikker på at det bruges af
hegnsynsfolkene. Jeg har selv fået medhold i en mindre tvist med
en gammel nabo.

> Og det var nemlig et rigtig godt råd!

Livet er for kort til et dårligt naboskab.
--
F.B.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 01-11-06 18:41

> [...]
> ikke ganske særlige forhold taler derimod, fastsættes til 1,80 m og må
> ikke uden naboens samtykke overstige 2 m.

Yep, og det betyder at hækkens højde må klippes ned til 1,80. Ikke at man må
klippe hækken ned til en lavere højde straks den når 1,80.

> [...]
> følge heraf må egne hegn ikke have større højde end fælleshegn med et
> tillæg svarende til afstanden fra hegnet til skellinien

Reglen skal læses sådan at hvis fælleshegnet er f.eks. 1,80 og et eget hegn
står 1 meter fra skel så må eget hegn være 2,80. Ikke at eget hegn må være 1
meter. Men paragraffen kan slet ikke bruges her, top fritstående træer er
ikke et hegn og er derfor ikke omfattet af hegnsloven (bortset fra de
lavthængende eller farlige grene).

> [...]
> berettiget til at sløjfe sit hegn og kræve fælleshegn rejst i
> overensstemmelse med reglerne i kap. II.

Men da to træer netop ikke er et hegn i hegnslovens forstand kan hegnslovens
bestemmelser ikke anvendes i denne situation.

> Og dog.... Jeg er mere end sikker på at det bruges af
> hegnsynsfolkene. Jeg har selv fået medhold i en mindre tvist med en gammel
> nabo.

Reglen kan ganske rigtigt bruges på eget hegn, men da de to træer ikke er et
eget hegn kan hegnsynet ikke afsige en kendelse om dem. Hvis de gør det, vil
domstolen ganske enkelt ophæve kendelsen når sagen ankes.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 31-10-06 00:35

"Brian Ipsen" <me@nowhere.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem bekendt med reglerne - eventuelt må det omkring et hegnssyn, hvis der

Du kan ikke bruge hegnsloven til at ordne enkeltstående træer flere meter
inde på naboens grund. Hegnsloven handler om hegn. Træer kan kun røres med
hegnsloven hvis der er tale om lavthængende grene eller særligt farlige
grene (rådne grene). To træer, som står frit flere meter inde på naboens
grund er ikke en hegnssag. Det er en almindelig naboretlig sag. Hvis du
rejser en hegnsag vil den blive afvist af hegnssynet, som ovenikøbet vil
afkræve dig 1175 kr for ulejligheden.

Mvh

Henning