allofmp3.com igenigen
Fra : Jakob

Dato : 30-10-06 12:12

Hej gruppe!

I kølvandet på fogedretskendelsen vedr. allofmp3.com florerer der nu en
masse postulater i diverse fora, om hvad der er lovligt og ikke lovligt
for mig som privatperson. Jeg håber derfor at kunne få lidt klarhed over
følgende spørgsmål:

Ja eller nej. Bryder jeg som privatperson reglerne ved at købe musik på
allofmp3.com, eller kan jeg fortsætte med det?

Gør det nogen forskel om jeg benytter Tele2 eller en anden udbyder?

Bryder jeg reglerne ved f.eks. at viderebringe en guide til hvordan man
ret simpelt omgår Tele2's "spærring" af siden?

--
Jakob

Fra : Joker

Dato : 30-10-06 16:55

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bryder jeg reglerne ved f.eks. at viderebringe en guide til hvordan man
> ret simpelt omgår Tele2's "spærring" af siden?

Hvis du kigger lidt længere nede i gruppen har jeg spurgt om det var
ulovligt. Og de kom frem til at det ikke var ulovligt.
Her findes guiden:
http://www.piratgruppen.org/spip.php?article747

og her omtales det:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=28810

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-10-06 20:23

Jakob wrote:

> Ja eller nej. Bryder jeg som privatperson reglerne ved at købe
> musik på allofmp3.com, eller kan jeg fortsætte med det?

Det tør jeg ikke svare på.

> Gør det nogen forskel om jeg benytter Tele2 eller en anden
> udbyder?

Nej.

> Bryder jeg reglerne ved f.eks. at viderebringe en guide til
> hvordan man ret simpelt omgår Tele2's "spærring" af siden?

Nej. Du bryder heller ikke nogle regler ved selv at skifte din DNS
resolver, så du kan se siden www.allofmp3.com. Fogedretten har ikke
pålagt *dig* at blokere for trafikken fra din computer.

--
Jesper Lund

Fra : Manhatten

Dato : 30-10-06 20:53

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse
> Nej. Du bryder heller ikke nogle regler ved selv at skifte din DNS
> resolver, så du kan se siden www.allofmp3.com. Fogedretten har ikke pålagt
> *dig* at blokere for trafikken fra din computer.

Og ellers kan man jo selv rette i sin hosts fil.

Se guide på www.newz.dk lidt ned af siden.

Manhatten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-10-06 21:44

"Manhatten" <anonymous@anonumous.invalid> writes:

> "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse
>
> Og ellers kan man jo selv rette i sin hosts fil.
>
> Se guide på www.newz.dk lidt ned af siden.

Det er det jeg mener. allofmp3.com får da ufatteligt meget gratis
reklame ud af de APG-sager, men okay... Det er nok heller ikke let at
være APG eller lignende i disse tider. LOL... Godt det ikke er mig der
skal forsøge at vinde "den umulige kamp", men de kan selvfølgeligt
heller ikke bare stå og se passivt til

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 08:45

Hvis du ikke er vidende om at der er tale om piratkopier kan du ikke gøres
erstatnings ansvarlig.

Hvis side er blokeret efter påbud fra Fogedretten og du derefter rette i din
netværks opsætning for at komme til allofmp3.com er du ikke i god tro og
dermed kan du gøres erstatnings ansvarlig.

Mvh Jesper

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-11-06 09:29

Jesper Dystrup Thomsen used his keyboard to write :
> Hvis side er blokeret efter påbud fra Fogedretten og du derefter rette i din
> netværks opsætning for at komme til allofmp3.com er du ikke i god tro og
> dermed kan du gøres erstatnings ansvarlig.

Hvornår har fogedretten fået kompetance til at afgøre om AllOfMp3 er
ulovlig ? det er et udenbysk firma, de hører under russisk lov...

"Tell them, what you’re going to tell them Then tell them And then tell
them, what you just told them" - Nancy Graham

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 10:00

Fogedretten har pålagt Tele2 at stoppe for adgangen til AllofMP3.com da
formålet med hjemmeside ifølge dansk lov er ulovligt. Hvis det bliver
retspraksis kan en hver ISP pålægges at hindre adgang til hjemmesider som
strider mod dansk lov.

Der er lidt kinesisk censur ovre det (ifg. DR online betaler
AllofMP3.com korrekte gebyrer til Ruslands svar på KODA)

Mvh Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-06 10:26

Jesper Dystrup Thomsen skrev:

> [...]
> formålet med hjemmeside ifølge dansk lov er ulovligt. Hvis det bliver
> retspraksis kan en hver ISP pålægges at hindre adgang til hjemmesider som

Folk overfortolker generelt betydningen af et fogedpåbud. De
danner ikke retspraksis.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 10:47

Det ændre ikke på at du kan blive gjord erstatnings ansvarlig for at "købe"
musik derfra, da du umuligt kan være i god tro hvis du aktivt omgår en
teknisk blokering af hjemmeside.

Mvh Jesper

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-11-06 10:56

After serious thinking Jesper Dystrup Thomsen wrote :
> Det ændre ikke på at du kan blive gjord erstatnings ansvarlig for at "købe"
> musik derfra, da du umuligt kan være i god tro hvis du aktivt omgår en
> teknisk blokering af hjemmeside.

Det kan man da sagtens...

"Jeg har ikke fulgt med i medierne, siden virkede ikke og en kammerat -
der heller ikke har fulgt med - hjalp mig med at komme ind på siden
igen. Vi troede bare det var udbyderens DNS der var i udu for den
virkede fint hos kammeraten"

Der er ikke pligt til at følge med nyhederne i DK.

"The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie
about your age." - Lucille Ball

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-11-06 12:58

Den 02-11-06 10.56 skrev Henrik Stidsen følgende:

> Det kan man da sagtens...
>
> "Jeg har ikke fulgt med i medierne, siden virkede ikke og en kammerat -
> der heller ikke har fulgt med - hjalp mig med at komme ind på siden

Man behøver ikke at have fulgt med i medierne. Når man får præsenteret
en anden side end forventet, så er det første man gør vel at læse, hvad
der står på siden:
http://www.piratgruppen.org/grafik/allofmp3.jpg

Man kan så vælge at mene, at IFPI tager fejl med hensyn til
ulovligheden, men så må man også tage konsekvenserne, hvis det er en
selv, der tager fejl.

Noget helt andet er så, om IPFI nogensinde kunne finde på at lægge sag
an mod en, der omgår spærringen, hvis ikke vedkommende deler den
købte/hentede musik med andre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Bjørnetjeneste: Når man siger tak for en tjeneste med en anden tjeneste...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-11-06 13:30

Kim Ludvigsen wrote on 02-11-2006 :

> [...]
> anden side end forventet, så er det første man gør vel at læse, hvad der står

Ok, jeg vidste ikke man fik den serveret på den måde. Men folk læser jo
alligevel ikke fejlsider ;)

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman

Fra : Manhatten

Dato : 02-11-06 13:12

"Jesper Dystrup Thomsen" <jesper (a) dystrup . com> skrev i en meddelelse
> Det ændre ikke på at du kan blive gjord erstatnings ansvarlig for at
> "købe" musik derfra, da du umuligt kan være i god tro hvis du aktivt omgår
> en teknisk blokering af hjemmeside.

http://87.242.93.250

Man kan jo også have trykket på et link som omgik blokeringen. Linket kan jo
hedde alt i HTML men være som ovenstående.

/Manhatten

Fra : NoOne

Dato : 05-11-06 10:40

On Thu, 2 Nov 2006 13:12:11 +0100, "Manhatten"
<invalid@invalid.invalid> wrote:

> [...]
>

>Man kan jo også have trykket på et link som omgik blokeringen. Linket kan jo
>hedde alt i HTML men være som ovenstående.

tja ... men den eneste måde at omgå blokeringen er at skifte DNS
server (fx til opendns) .....

og hvis ovenstående er en "proxy" vil online-betaling ikke virke ...
da hverken online-betaling eller homebanking virker da der bliver
lavet en "sikker" forbindelse mellem pc'en og dem som validerer
betalingen .... og det kan man ikke gennem en "proxy" :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-11-06 13:00

NoOne submitted this idea :
> [...]
> lavet en "sikker" forbindelse mellem pc'en og dem som validerer
> betalingen .... og det kan man ikke gennem en "proxy" :)

Det kan man nu godt - og iøvrigt er deres betalingsside ikke en del af
allofmp3 domænet men et selvstændigt firma (de bruger faktisk flere
forskellige).

Iøvrigt bruger de også en SSL server til brugerlogin og alt hvad der
har med ens brugerkonto at betale.

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-11-06 10:55

Bertel Lund Hansen formulated on torsdag :

> Folk overfortolker generelt betydningen af et fogedpåbud. De
> danner ikke retspraksis.

Men som med så meget andet så er det jo nok nemmere anden gang...

*****PLEASE NOTIFY THE SENDER IF YOU DO NOT RECEIVE THIS MESSAGE*****

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 11:26

Hvis vi antager at det er ulovligt at downloade fra AllofMP3.com vil du med
sikkerhed blive dømt hvis du kommer med tåbelig forklaring som DNS problemer
hos din ISP.

Retten vil ligeledes sig du burde være klar ovre at du ikke burde være i god
tro. (Du kan derfor godt blive straffe for at være dum eller naiv)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-11-06 11:59

Jesper Dystrup Thomsen was thinking very hard :
> Hvis vi antager at det er ulovligt at downloade fra AllofMP3.com vil du med
> sikkerhed blive dømt hvis du kommer med tåbelig forklaring som DNS problemer
> hos din ISP.

Med det niveau af teknisk viden der kræves for at retten holder med en
så burde den være alt rigeligt, se bare argumenterne for at et åbent
wlan er forbudt område (at man ikke kan gå ud fra folk aner en skid om
det er sætter i drift...)

> Retten vil ligeledes sig du burde være klar ovre at du ikke burde være i god
> tro. (Du kan derfor godt blive straffe for at være dum eller naiv)

Burde være klar over at det er ulovligt at downloade fra en side hvor
Kultuministeriet har sagt det ikke er ? (sådan mere eller mindre i
hvert fald)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-11-06 13:02

Den 02-11-06 11.58 skrev Henrik Stidsen følgende:

> Burde være klar over at det er ulovligt at downloade fra en side hvor
> Kultuministeriet har sagt det ikke er ? (sådan mere eller mindre i hvert
> fald)

Det er godt, du skriver "mere eller mindre", for ministeriet har ikke
sagt noget om, at det ikke er ulovligt at downloade fra siden.
Ministeriet har netop slået på, at brugeren kunne være i god tro. Det er
lidt sværere at være i god tro, når man omgår en spærring, der klart
fortæller, hvorfor der er spærret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man skal ikke kaste med Sten: En nu forbudt sport...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-06 13:30

Jesper Dystrup Thomsen skrev:

> Retten vil ligeledes sig du burde være klar ovre at du ikke burde være i god
> tro.

Sådan vil retten aldrig sige. Den vil sige at man ikke er i god
tro (hvis det er det den mener). Det betyder ikke at personen
nødvendigvis er klar over sagens sammenhæng, men at han i så fald
burde være det.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 02-11-06 11:35

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Men som med så meget andet så er det jo nok nemmere anden gang...

Fogedrettens afgørelse skal indenfor en kort frist stadfæstes af højere
retsinstans, ellers bortfalder den.
Først når den er stadfæstet kan den danne præcedens i større omfang.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 12:00

Derfor skrev jeg "Hvis vi antager at det er ulovligt at downloade fra
AllofMP3.com"

Mvh Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-06 13:31

Jesper Dystrup Thomsen skrev:

> Derfor skrev jeg "Hvis vi antager at det er ulovligt at downloade fra
> AllofMP3.com"

Det ændrer ikke noget. Selv om det er ulovligt at hente filer
derfra, er det ikke sikkert at retten vil stadfæste fogedrettens
afgørelse.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-11-06 13:38

Den 02-11-06 13.31 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Det ændrer ikke noget. Selv om det er ulovligt at hente filer
> derfra, er det ikke sikkert at retten vil stadfæste fogedrettens
> afgørelse.

Men mon ikke vi kan være sikre på, at hvis afgørelsen ikke stadfæstes,
så vil vi mange steder se det udråbt til, at retten har sagt, det er
lovligt at downloade fra allofmp3.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Dos: Lynhurtigt og brugervenligt styresystem...
http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=dos

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-06 13:59

Kim Ludvigsen skrev:

> Men mon ikke vi kan være sikre på, at hvis afgørelsen ikke stadfæstes,
> så vil vi mange steder se det udråbt til, at retten har sagt, det er
> lovligt at downloade fra allofmp3.

Jo da. Jeg mindes det hårdnakkede rygte om at det var lovligt at
tage ulovlige musikkopier blot de blev slettet inden for 24
timer.

(Gad vide hvor mange der slettede dem i tide?)

--
Bertel