Ændring af dagsorden
Fra : Madsen

Dato : 28-10-06 20:10

Jeg bad på et tidspunkt om at blive meldt ud af en andelsboligbestyrelse.
Dette har jeg imidlertid fortrudt, og nu står vi for en kommende
generalforsamling, hvor min udmelding er på dagsordenen. Kan jeg ikke bare -
til denne generalforsamling - oplyse til dirigenten, at jeg alligevel ikke
ønsker, at blive meldt ud af bestyrelsen, hvorefter dette punkt så bare
bliver sløjfet fra dagsordnen?

Mvh. K. Madsen fra Køge.

Fra : erectus

Dato : 28-10-06 20:48

Madsen wrote:

> [...]
> til dirigenten, at jeg alligevel ikke ønsker, at blive meldt ud af
> bestyrelsen, hvorefter dette punkt så bare bliver sløjfet fra

Der er en frist i standard vedtægter for, hvor sent et forslag på en
kommende generalforsamling kan afleveres. Hvis fristen for aflevering
(typisk 8 dage) er overskredet, er den et bindende punkt på
generalforsamlingen. Med mindre jeres forening har vedtaget noget andet,
hvad der kan tjekkes i vedtægterne.

Formanden kan eventuelt spørges, hvad han/hun siger til en tilbagetrækning
på nuværende tidspunkt. Kan det ikke trækkes tilbage, så få begrundelsen for
efter hvilken paragraf eller regel i vedtægterne, den ikke kan trækkes
tilbage.

Mvh Jarl

Fra : Rea721

Dato : 28-10-06 21:03

erectus, skrev noget i stil med:

> Hvis fristen for aflevering (typisk 8 dage) er overskredet, er den et
> bindende punkt på
> generalforsamlingen.

Hvor har du det fra??

Mig bekendt kan en forslagsstiller altid trække sit forslag.

--
Rea721 AKA Leon Andrea, støtter ytringsfriheden.
http://www.supportdenmark.com

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 28-10-06 21:10

On Sat, 28 Oct 2006 22:02:36 +0200, "Rea721" <skod3@721.dk> wrote:

>Mig bekendt kan en forslagsstiller altid trække sit forslag.

Evt. stille et modforslag.

/Brian
--
http://www.brinch.it - Home of Oneside and BBC Webgallery
Creator of http://www.natart.dk

Fra : erectus

Dato : 28-10-06 22:08

Rea721 wrote:

> Hvor har du det fra??

> Mig bekendt kan en forslagsstiller altid trække sit forslag.

Måske tolker jeg det ikke helt rigtigt, men jeg går ud fra disse
standardvedtægter, i § 25 stk 2, hvor der står, at et punkt kun kan
behandles på generalforsamlingen, hvis punktet er sat på dagsordenen eller
opslået 4 dage inden generalforsamlingen. Tolkningen er, at det er bindende,
når dagsordenen er udsendt.

http://www.andelsportal.dk/vedtaegter/

Der må så være en 4 dages inden generalforsamlingen til at trække et forslag
(punkt) tilbage, og ikke 8 dage. 8 dage har været gældende i de
andelsboligforeninger, som jeg har været medlem af.

Så pointen er, at når dagsordenen udsendt andelshaverne, kan det kun trækkes
tilbage på generalforsamlingen.

Mvh Jarl

Fra : Rea721

Dato : 28-10-06 23:47

> [...]
> eller opslået 4 dage inden generalforsamlingen. Tolkningen er, at det
> er bindende, når dagsordenen er udsendt.

Foreslagsstiller kan altid trække sit foreslag, men nu ved vi ikke hvilken
slags "punkt" det måtte være. Det kan jo udemærket være bestyrelsen blot vil
behandle emnet, og hvis Madsen ikke ønsker at forlade bestyrelsen, og den
resterende bestyrelse accepterer dette, fjerner de blot punktet, og så er
der status Quo. Bestyrelsen kan også benytte lejlighden til at slippe af med
Madsen...så når vi ikke ved hvad punktet omhandler er det svært at svare på.

Fra : erectus

Dato : 29-10-06 07:13

Rea721 wrote:

> [...]
> også benytte lejlighden til at slippe af med Madsen...så når vi ikke
> ved hvad punktet omhandler er det svært at svare på.

De bestyrelser jeg har siddet i, ville ikke umiddelbart fjerne et forslag,
hvis det var sat på dagsordenen, og den var udsendt. Ikke på grund af
manglende fleksibilitet, men på grund af at når 12 til 24 (færre eller
flere) andelshavere havde den i hånden, ville det være sin sag for en
bestyrelse at trække det tilbage ved at udsende en revideret dagsorden. Det
ville være at forstyrre forretningsgangen unødigt.

En anden mulighed kunne være, at forslagsstiller selv rundsender et papir
om, at han ønsker at trække forslaget tilbage på generalforsamlingen -- hvis
ellers bestyrelsen finder dette ok.

Så måske har du i princippet ret i, at det altid kan trækkes tilbage, men i
almindelig praksis fanger bordet af vedtægternes frister, når et forslag er
udsendt. I modsat fald vil det være en kilde til unødig "støj" på
generalforsamlingen, hvis man skulle begynde med at tage et forslag af
dagsordenen som et af de første punkter. Og hvad enten der er 4 eller 8
dages frist, så binder den også bestyrelsen i at udsende en revideret
dagsorden, hvis det skal være lovligt. Et godt generalfosamlingsforløb er
den vigtigste sag for en bestyrelse, og alt hvad der bidrager til at
forstyrre dette, ville den næppe sige god for. Så med mindre det står under
eventuelt, hvilket en bestyrelsesudmeldelse næppe vil, er praksis ud fra
mine erfaringer almindeligvis som beskrevet.

Mvh Jarl

Fra : Rea721

Dato : 29-10-06 13:45

erectus, skrev noget i stil med:

> De bestyrelser jeg har siddet i, ville ikke umiddelbart fjerne et
> forslag, hvis det var sat på dagsordenen, og den var udsendt.

Hvis vi taler om et "forslag" der er et punkt på dagsorden, kan
foreslagsstiller altid trække sit forslag, også når dagsordenen er udsendt.
Det kan gøres ved skriftligt at meddele bestyrelsen at forslaget trækkes, og
de skal derefte meddele generalforsamlingen at forslaget trækkes, eller
forslagsstiller kan trække det tilbage ved personligt fremmøde på
generalforsamlingen.

> [...]
> sin sag for en bestyrelse at trække det tilbage ved at udsende en
> revideret dagsorden. Det ville være at forstyrre forretningsgangen

De skal heller ikke udsende noget (nødvendigvis) , de kan blot meddele det
på generalforsamlingen.

> En anden mulighed kunne være, at forslagsstiller selv rundsender et
> papir om, at han ønsker at trække forslaget tilbage på
> generalforsamlingen -- hvis ellers bestyrelsen finder dette ok.

Duer ikke. Et punkt på den udsendte dagsorden er _der_...indtil selve
generalforsamlingen.

> Så måske har du i princippet ret i, at det altid kan trækkes tilbage,
> men i almindelig praksis fanger bordet af vedtægternes frister, når
> et forslag er udsendt.

Ikke "måske i princippet", sådan er det. En bestyrelse kan også trække deres
eget forslag, hvis de feks er blevet "klogerer" i perioden mellem udsendelse
af dagsorden og selve generalforsamlingen.

> I modsat fald vil det være en kilde til unødig
> "støj" på generalforsamlingen, hvis man skulle begynde med at tage et
> forslag af dagsordenen som et af de første punkter.

Det sker og er helt i orden. Ingen har glæde af at behandle et forslag som
forslagsstiller ikke selv ønsker skal behandles.

> Og hvad enten der er 4 eller 8 dages frist, så binder den også bestyrelsen
> i at udsende en revideret dagsorden, hvis det skal være lovligt.

Nej. En revideret dagsorden kan i nødvendigt omfang blot ligge klar på selve
generalforsamlingen. Men når vi taler om at "fjerne" et punkt er det blot at
meddele det til forsamlingen at det er trukket.

> Et godt generalfosamlingsforløb er den vigtigste sag for en bestyrelse, og
> alt hvad der bidrager til at forstyrre dette, ville den næppe sige god
> for.

At trække et forslag skal bestyrelsen ikke sige god for, de skal blot
acceptere det...de kan ikke andet.

> Så med mindre det står under eventuelt, hvilket en
> bestyrelsesudmeldelse næppe vil,

Under punktet eventuelt kan intet vedtages. Ting der skal behandles/ stemmes
om, skal være selvstændige punkter på dagsorden.

> er praksis ud fra mine erfaringer
> almindeligvis som beskrevet.

I givet fald er det forkert og i værste fald ulovligt...afhængigt af hvilken
slags bestyrelse vi taler om.

Vi ved stadig ikke hvad det oprindelige punkt omhandler eller er formuleret.
Jeg tvivler på at punktet er et punkt hvor generalforsamlingen skal stemme
om vedkommende kan få "lov" til at melde sig ud af bestyrelsen. Jeg formoder
at punktet konstatere at vedkommende ønsker at fratræde sin bestyrelsespost
og at der i den anledning skal vælges en ny, men vi ved det ikke før
"Madsen" kommer på banen igen.

Fra : Madsen

Dato : 29-10-06 21:25

> [...]
> fratræde sin bestyrelsespost og at der i den anledning skal vælges en ny,
> men vi ved det ikke før "Madsen" kommer på banen igen.

Tak for jeres mange udemærkede svar.
Jo, det er netop som Rea721 beskriver, at det bare er en konstatering. Og
derfor skal der i denne forbindelse ikke laves afstemning.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 29-10-06 07:26

til punktet "valg af bestyrelse" stiller du blot op igen det er ikke noget
problem, der spørges altid om der er andre der opstiller hvis bestyrelsen
har en kanditdat, så er det op til forsamlingen at vurderer hvor seriøs du
er. hvis bestyrelsen har en kandidat kan du jo tale med dem inden
generalforsamlingen om du har en chance hvis ikke lad være at stille op.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 29-10-06 07:45

Et punkt der er på den udsendte dagsorden kan ikke fjernes af bestyrelsen
der kan jo være medlemmer der arbejder på netop dette punkt kun en
generalforsamlingsbeslutning kan afgøre punktet bordet fanger.