Dom over kaffekast ?
Fra : Kenneth

Dato : 28-10-06 16:25

Er der nogen der har et link til den dom hvor en mand i bil, blev frikendt
for at kaste en kop kaffe på en medtrafikants forrude ?

Har googlet men uden held...

/Kenneth

Fra : Per Tolbøll

Dato : 29-10-06 10:35

"Kenneth" <info@egesny.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har et link til den dom hvor en mand i bil, blev frikendt
> for at kaste en kop kaffe på en medtrafikants forrude ?
>
> Har googlet men uden held...
>
> /Kenneth

Kan det være denne du tænker på:

(Sakset fra Fyens Stiftstidendes arkiv, artikel af Ivan Nielsen, 10.
september 2004)
Jason Watt lover bod og bedring
Det var en smilende og lettet Jason Watt, der i går forlod retten i Nyborg.

Han beholdt sit kørekort, men blev idømt en bøde på 2000 kroner for i to
forskellige tilfælde sidste år at have kørt alt for tæt på forankørende
biler på motorvejen ved Nyborg.

Han blev frikendt for den alvorlige del af anklagen om at bringe andres liv
i fare, som kunne have kostet ham både kørekort og karrieren som racerkører.

Retten turde ikke ud fra vidneudsagnene alene og uden tekniske beviser dømme
ham for at have holdt så kort afstand til modparterne, som der blev nævnt i
anklageskriftet. Det nævnte, at han været en-to meter fra de forankørende,
da parterne kørte med 120-140 km/t.

Watt sagde, at han udelukkende kom til at køre så tæt bag de andre, fordi de
bremsede bilerne ned, da han kom kørende bagfra og signalerede, at han gerne
ville køre forbi.

Samtidig indrømmede han dog, at han ved en fejl var kommet til at trække ind
over banelinjerne, da han kørte ved siden af en kvinde og ville gøre hende
begribeligt, at han ikke havde gjort noget galt i trafikken.

Tid til eftertanke

Midt i glæden over dommen havde eftertanken meldt sig hos den landskendte
racerkører.

- Jeg vil nok køre som en gammel kælling i den kommende tid, lød hans
umiddelbare reaktion efter dommen

Han slog fast, at han havde lært lektien.

- Jeg skal lade være med at bide på, når jeg bliver budt op til dans ude i
trafikken. Når jeg får fingeren, bliver lukket inde eller bremset i en
overhaling, må jeg bare tage det roligt og tænke mit. Uden mit kørekort
mister jeg mit job og min bevægelsesfrihed. Det vil jeg ikke sætte overstyr,
fastslog han.

Han regnede også med, at han de kommende dage bliver beskyldt for endnu
flere anklager om hasarderet kørsel.

- Der er nogen, der skal hævne sig. Og der er avisforsider i de historier,
sagde han.

Flere sager

Politimester Henrik Andersen oplyste i går til Fyens Stiftstidende, at
Nyborg Politi foreløbig har fået fem henvendelser fra bilister, der mener at
Jason Watt har kørt hensynsløst. Om der bliver sager ud af henvendelser
bliver der først taget stilling til senere.

Han erkendte tæt kørsel

Ved sagen i går blev Jason Watt dømt for at have kørt for tæt på en mandlig
bilist under en overhaling søndag den 1. juni sidste år kort før klokken 20.

Tre måneder senere kom han igen for tæt på en forankørende på motorvejen ved
Nyborg. Denne gang gik det ud over en rutineret, kvindelig bilist, der
pludselig fik racerkørerens sorte folkevognsrugbrød helt op i bagruden.

Jason Watt erkendte i retten, at han nok var tæt på de forankørende under
overhalingerne.

- Og dommen er nok fair. Jeg har ikke prøvet at fremstille mig som en engel
i retten. Det er jeg ikke nemlig ikke. Jeg kører friskt til, og nogle gange
hurtigt. Men jeg kører ikke hensynsløst. Jeg har to børn, som jeg gerne vil
hjem til, sagde han efter domme.

To billeder af Watt

Der blev tegnet to meget forskellige billeder af bilisten Jason Watt i
retten i går.

Racerkøreren erkendte en utålmodig kørestil med blinkende lygter for at få
plads overhalingsbanen på motorvejen, men han afviste samtidig kategorisk
anklagerne om, at han satte andres bilisters liv på spil med sin kørsel.

De, der havde været i nærkontakt med Jason Watt på motorvejen, gav et helt
andet portræt.

Den kvindelige bilist beskrev, hvordan racerkøreren kom drønende med over
140 km/t helt op bag hende under en overhaling.

Da hun spontant gav ham "fingeren" efter overhalingen, reagerede han blandt
andet ved at køre op siden af hende og nærmest presse hende ud i nødsporet.
Episoden blev afsluttet med, at Jason Watt skulle have grebet en plastflaske
og slynget den mod hendes siderude.

Det anden bilist, der havde meldt Jason Watt til politiet, var selv
politiassistent.

Og han betegnede Jason Watts kørsel som den værste, han havde oplevet i de
13 år, han havde været betjent.

Han forklarede i retten, at Jason Watts opførsel bag rattet simpelthen havde
gjort ham bange.

Men sagen var påstand mod påstand. Det var hverken udenforstående vidner,
hastighedsmålinger eller billeder, der kunne bekræfte de to bilisters
forklaringer.

Dommer Jørgen Bjerkesmoen Petersen slog fast, at han ikke tvivlede på, at de
to bilister havde oplevet episoderne, som de havde beskrevet i retten. Men
det var ikke nok til at frakende racerkøreren kørekortet.

Fra : Kenneth

Dato : 29-10-06 19:26

Nej det er nu ikke lige den...
det omhandler en mand der har kastet et kop kaffe på en medtraffikants
forrude, hvorved modpart anlagde sag.
Tiltalte blev frikendt med begrundelsen at, hvis man ikke var forberedt på
en sådan ting, som noget der pludselig havnede på ruden, skulle man ikke
have bestået sin køreprøve, da der i køreprøven indeholdt at man skal være
agtpågivende overfor pludselig opståede episoder.

/Kenneth