STRFL § 180
Fra : Christian Madsen

Dato : 26-10-06 20:34

Er mord indeholdt i denne bestemmelse, eller bliver der straffet
seperat herfor, og i hvilke tilfælde? Jeg synes kommenteret straffelov
er lidt uklar på dette område.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Codexx

Dato : 27-10-06 13:07

Christian Madsen skrev:
> Er mord indeholdt i denne bestemmelse, eller bliver der straffet
> seperat herfor, og i hvilke tilfælde? Jeg synes kommenteret straffelov
> er lidt uklar på dette område.

Er der fortsæt til drab, vil man mig bekendt "nøjes" med at straffe
for drab.

Du må kunne finde sagen om hende børnelægen (!) der dræbte hendes
elskers kone+børn ved at sætte ild til deres hus efter at have
forgiftet dem.

/Bacher

Fra : Karina og Christian

Dato : 27-10-06 14:03

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Du må kunne finde sagen om hende børnelægen (!) der dræbte hendes
elskers kone+børn ved at sætte ild til deres hus efter at have
forgiftet dem.

Hun blev, så vidt jeg husker, dømt i overensstemmelse med
anklagemyndighedens principale påstand, som var drab efter § 237. Man havde
vist nedlagt en subsidiær påstand om straf efter straffelovens § 180.

/Karina

Fra : Codexx

Dato : 27-10-06 14:24

Karina og Christian skrev:
> [...]
> anklagemyndighedens principale påstand, som var drab efter § 237. Man havde
> vist nedlagt en subsidiær påstand om straf efter straffelovens § 180.

Østre Landsrets dom 25. oktober 1996 (10. afd.)
(Kistrup, M. Levy og Ina Steincke med nævninger).
Under denne nævningesag har statsadvokaten for Bornholm ved
anklageskrift af 26. september 1996, rejst tiltale mod T ved Østre
Landsrets bornholmske nævningeting til straf for principalt for
manddrab efter straffelovens § 237 ved den 28. august 1995 om morgenen
at have dræbt H og A ved at indebrænde dem i ejendommen - - - i
Rønne og at have dræbt B ved ildspåsættelse i ejendommen, idet han
fik forbrændinger, der førte til døden den 29. september 1995,
subsidiært for overtrædelse af straffelovens § 180 ved den 28.
august 1995 før kl. 06.25 at have sat ild til ejendommen - - - i
Rønne, selv om hun indså, at hun derved udsatte H's, B's og A's liv
for overhængende fare, hvilket medførte, at H og A indebrændte, og B
fik forbrændinger, der førte til døden den 29. september 1995.
Anklagemyndigheden har under domsforhandlingen nedlagt påstand om, at
T i medfør af straffelovens § 79, stk. 1, indtil videre frakendes
retten til at udøve lægegerning.
----------

Godt husket

/Bacher

Fra : Karina og Christian

Dato : 28-10-06 15:55

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Godt husket

Ja, sørme så

Omkring Christians spørgsmål, så synes jeg egentlig, at dommen sammenholdt
med ordlyden af straffelovens § 180 giver svaret. Bestemmelsen rummer ikke
drab. Hvor et sådan er begået ved ildspåsættelse, citeres § 237.

/Karina