Diplomatstatus i 3dieland?
Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-10-06 13:58

Vi havde en lille diskussion her til frokost: Hvis en person har
diplomatstatus (med tilhørende immunitet), gælder det så kun i det
land hun er udsendt til eller også i tredielande?

Eksemple: En diplomat ved Langbortistans ambassade i Kbh. tager til
Malmø og begår en lovovertrædelse. Kan han straffes af de svenske
myndigheder?

mvh

Martin

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-10-06 20:26

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Nix, han hiver sit diplomatpas frem, og det gælder alle steder. Det er ikke
bopælsrelateret.

Kurt

Fra : Claus E Beyer

Dato : 29-10-06 07:25

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i

> Nix, han hiver sit diplomatpas frem, og det gælder alle steder. Det
> er ikke bopælsrelateret.

Såvidt jeg har forstået det, gælder hans diplomatstatus ikke i det land
hvor han selv er statsborger, hvilket må formodes at være det land der har
udstedt diplomatpasset.

Eksempel: Hvis den danske ambassadør i Berlin opholder sig her i Danmark,
nyder han ikke diplomatstatus.

Diplomatstatus er kun for at forhindre fremmede magter i at forfølge en af
en anden regering udsendt person.

-cb

Fra : PEJ

Dato : 25-10-06 20:28

[...]

Ja!!!! - men straffes sigtes ikke hvis Sverige har diplomatstatus i
Langtbortistan.

Pernille

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-10-06 21:16

"PEJ" <pejpejpej@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> mvh
>
> Martin
>
> Ja!!!! - men straffes sigtes ikke hvis Sverige har diplomatstatus i

Nix. Et diplomatpas giver immunitet over hele verden.
Så pgl. kan ikke straffes i Sverige, og det har ingen betydning om Sverige
har diplomatstatus i Langtbortistan eller ej.
Enten har man godkendt wienerkonventionen eller også har man ikke.

Kurt

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-10-06 09:37

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> har diplomatstatus i Langtbortistan eller ej.
> Enten har man godkendt wienerkonventionen eller også har man ikke.

Er der nogen som ikke har godkendt den?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-10-06 00:04

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen som ikke har godkendt den?

Ikke mig bekendt. Det er jo en glimrende mulighed for at beskytte sig imod
alt muligt, så der er absolut mange fordele ved at godkende den.

Kurt

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-10-06 08:48

[...]

- mig bekendt "virker" immuniteten kun i det land, der har udstedt den.

ras