Auktionshus og fup ?
Fra :    ab©

Dato : 25-10-06 13:15

Jeg har købt et "helt enestående stykke isenkram" på en auktion -
efterfølgende var jeg noget overrasket over at se samme (helt unikke
genstand) sat på auktionen igen. Jeg kontaktede auktionshuset og man
beklagede - der gik dog mere end en uge (med masser af bud) inden genstanden
blev taget af plakaten

Nu her ca. 6 uger efter har auktionshuset igen sat "min genstand" (som jeg
jo for længst både har betalt og modtaget) på auktion og der er indkommet
mere end 15 bud.

Spørgsmålet er: Overtræder auktionshuset mon nogen lov eller er der (måske)
kun tale om noget moralsk forkasteligt ?

At der skulle være tale om 2 ens produkter er udelukket.

ab©

Fra : Codexx

Dato : 25-10-06 13:30

ab© skrev:
> [...]
> kun tale om noget moralsk forkasteligt ?
>
> At der skulle være tale om 2 ens produkter er udelukket.

Du er _helt_ sikker på den genstand du har købt er unik, det er jo
set før at det "unikum" der bliver solgt, ikke er så unikt alligevel.

Hvis der virkelig er tale om et unikum (eksempelvis et originalt
maleri) prøver auktionshuset jo så at sælge en vare de ikke har.
Forudsat det sker med fortsæt til egen berigelse kan det være
bedrageri, som beskrevet i Straffeloven. Det er nok mere sandssynligt
at varen bliver sat til salg ved en fejl og så kan det nok kun svinges
op til en overtrædelse af Markedsføringslovens § 1.

Hvis auktionshuset sælger "din" genstand til en anden, vil der være
tale om vanhjemmel efter KBL § 59:

"Oplyses det, at salgsgenstanden ved købets afslutning tilhørte en
anden end sælgeren, kan køberen, selv om sælgeren var i en
undskyldelig vildfarelse om sin adkomst, kræve skadeserstatning hos
denne. Dette gælder dog ikke, hvis køberen ved købets afslutning
ikke var i god tro."

/Bacher

Fra :    ab©

Dato : 25-10-06 13:46

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du er _helt_ sikker på den genstand du har købt
> er unik, det er jo set før at det "unikum" der
> bliver solgt, ikke er så unikt alligevel.

Ja, der er tale om en brugt genstand / faktisk et sæt, som ikke findes i
mere end det ene eksemplar - auktionshusets beskrivelse (med de samme fejl
og skriftlige begrænsninger) og fotos er det samme, som da jeg købte.

> [...]
> til egen berigelse kan det være bedrageri,
> som beskrevet i Straffeloven. Det er nok
> mere sandssynligt at varen bliver sat til

At det skulle være en fejl (igen, igen), kan jeg næsten ikke tro, men på den
anden side er der jo ikke meget gevinst i at lave en fup-auktion på en
genstand, der er så genkendelig. Auktionshuset kan selvfølgelig selv styre
auktionen og til enhver tid "plante" et bud.

Jeg har også spekuleret på at indgive et kraftigt overbud og så se, hvad der
sker

- Tak for svaret.

ab©

Fra : Andersen [3650]

Dato : 26-10-06 21:11

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, der er tale om en brugt genstand / faktisk et sæt, som ikke findes i
> mere end det ene eksemplar - auktionshusets beskrivelse (med de samme fejl
> og skriftlige begrænsninger) og fotos er det samme, som da jeg købte.

Sig mig lige en gang, for nu er min nysgerrighed vagt.
Har du ikke modtaget dine "unikke" varer endnu??

Hvis du har modtaget og de er "one of a kind" så kan
der vel kun være tale om en fupauktion som skal få siden
til at "sume" af lidt mere liv end hvad der i virkeligheden er.
De kan jo altid afslutte med at give det "vindende" bud og
derved undgå at blive "opdaget".

Fra :    ab©

Dato : 27-10-06 15:19

"Andersen [3650]" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til at "sume" af lidt mere liv end hvad der i virkeligheden er.
> De kan jo altid afslutte med at give det "vindende" bud og

Fuldstændigt som jeg har tænkt - jeg kan bare ikke forstå, at de så lige
vælger noget helt unikt at fuppe med - havde de valgt en auktion med "en
dusinvare" ville det jo aldrig blive opdaget.

Første gang, auktionen kørte en ekstra gang (ca. en uge efter min vare var
betalt og leveret) gik der næsten en uge efter min henvendelse inden
auktionen blev fjernet - denne gang (hvor jeg også skrev til hovedkontoret)
gik der kun ca. 10 min. inden (ham Lauritz) havde fjernet auktionen.

ab©