fortolkning af FL §33
Fra : Ukendt

Dato : 24-10-06 13:47

Hej Gruppe,

Jeg søger lidt hjælp til at fortolke §33 samt §33a i Færdselsoven

Emnet er vedr. tågelygter, og hvorvidt disse må benyttes sammen med
nærlyset.

Jeg savner at få belyst om man kan retfærdiggøre at bruge tågeforlygter
sammen med nærlyset, dag eller nat.

-----------
§33

Stk. 5 Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så
fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke
anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.

§33a

Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på
motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun,
såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan
anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.
-----------

Selv kan jeg kun læse "i stedet for", i begge stykker, som værende en
erstatning for de foreskrevne lygter.

--
Med venlig hilsen,

David

Fra : blue

Dato : 24-10-06 15:21

"DrPepper" <davidb(a)FJERNindutek.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nærlyset.
>
> Jeg savner at få belyst om man kan retfærdiggøre at bruge tågeforlygter

Du må *kun* bruge tågelygterne sammen med nærlyset, når det er tåget eller
under kraftig nedbør - uanset om det er dag eller nat.

Uden for lygtetændingstiden må du anvende tågelygterne sammen med
positionslyset.

Andre kombinationer er ikke tilladt.

Fra : bem

Dato : 24-10-06 18:01

"blue" <x@ywzx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> under kraftig nedbør - uanset om det er dag eller nat.
>
> Uden for lygtetændingstiden må du anvende tågelygterne sammen med

Puh - hvordan i alverden skal man kunne udlede det af §33, som oven i købet
omhandler lygteføring i lygtetændingstiden? Der står jo eksplicit, at man i
tåge og under kraftigt nedbør kan anvende tågelygter *i stedet for* de
foreskrevne lygter??

/Bo

Fra : blue

Dato : 24-10-06 18:58

"bem" <bem@nnospamm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> købet omhandler lygteføring i lygtetændingstiden? Der står jo eksplicit,
> at man i tåge og under kraftigt nedbør kan anvende tågelygter *i stedet

Man må gerne anvende tågelygterne i tåge uden at have andre lygter tændt.
Jeg kan godt se, at jeg fik udtrykt mig, så det kunne misforstås

Fra : bem

Dato : 24-10-06 20:02

> [...]
>
> Man må gerne anvende tågelygterne i tåge uden at have andre lygter tændt.
> Jeg kan godt se, at jeg fik udtrykt mig, så det kunne misforstås

Så er jeg mere rolig

/Bo

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-06 15:03

"bem" <bem@nnospamm.dk> wrote in message

> "blue" <x@ywzx.dk> skrev i en meddelelse

> Så er jeg mere rolig
>
> /Bo

Med andre ord er vi alle 3 enige ? Nærlys og tågeforlygter går aldrig sammen
?

/David

Fra : Anders Majland

Dato : 26-10-06 15:27

> Med andre ord er vi alle 3 enige ? Nærlys og tågeforlygter går aldrig
> sammen

Jo - når der er tåget.

Dag - tåbelygter istedet for nærlyslygter som kørelys. Hvis tåget må de også
være tændt uanset om nærlyset er tændt eller ej.

Nat - tåbelygter må kun anvendes hvis det er tåget (ligegyldigt hvordan
lygteføringen ellers er.)

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-06 12:56

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> [...]
> også være tændt uanset om nærlyset er tændt eller ej.
>
> Nat - tåbelygter må kun anvendes hvis det er tåget (ligegyldigt hvordan

Nå!, nu er jeg så forvirret ... ringede til en gut hos rigspolitiet, som
står for at uddybe FL hvis man har spørgsmål.

DAG - Tågeforlygter i stedet for nærlys, er tilladt - men frivilligt. Er det
tåget har man lov til at fortsætte med at køre med tågeforlygter, eller
skifte til nærlys, men de 2 lygtesæt må ikke være tændt samtidig. Eller
kører man med nærlys, kan man skifte til tågelygter. - altså har jeg tolket
§33a korrekt.

og her bliver jeg så forvirret ....

NAT - Tågeforlygter er tilladt sammen med nærlyslygter - men frivilligt -
såfremt at det er tåget eller sigtbarheden er ekstremt nedsat af f.eks.
intens regn.

Nu er det så at jeg har meget svært ved at se forskel på ordlyden af de 2
paragraffer´, så tolkningen er jeg slet ikke med på ....

/David

Fra : bem

Dato : 26-10-06 22:21

> Med andre ord er vi alle 3 enige ? Nærlys og tågeforlygter går aldrig
> sammen

Det er vi ikke enige om. Nærlys og tågelygter går altid sammen i tåge og
kraftig regn. Men det er *tilladt* ikke *påbudt* at slukke nærlyset mens
tågelygterne er tændt.

/Bo

Fra : Simon

Dato : 26-10-06 17:22

DrPepper wrote:
> [...]
> kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for
> nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

Vil det være kunstigt (forkert?) at sige, at "I stedet for nærlys kan
anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys" KUN gælder for
motorredskaber, altså den umiddelbart foregående sætning?
M.a.o., viser "I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller
særligt kørelys" tilbage til 1.ste sætning vedrørende motordrevne køretøjer?

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_

Fra : bem

Dato : 26-10-06 22:27

"Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> M.a.o., viser "I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller
> særligt kørelys" tilbage til 1.ste sætning vedrørende motordrevne

Dit spørgsmål giver vist ikke rigtig mening? Prøv lige at nærlæse din
formulering - du modsiger så vidt jeg kan se dig selv. Men det jeg tror du
mener, er forkert.
"I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys"
henviser til både motordrevne køretøjer og motorredskaber ( i det omfang der
er monteret sådanne lygter på motorredskabet). Hvis der slet ikke er lygter
på motorredskabet, så er der ikke pligt til at anvende lys overhovedet.

/Bo

Fra : Simon

Dato : 29-10-06 16:23

bem wrote:
> Prøv lige at nærlæse din
> formulering - du modsiger så vidt jeg kan se dig selv.

Det synes jeg nu ikke jeg gør... :) Men skal gerne prøve at tydliggøre.
Du mener altså at a) er rigtig, b) er forkert?:

a) Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal motordrevne køretøjer
anvende nærlys (kort lys) eller tågeforlygter eller særligt kørelys. Ved
kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er
forsynet med nærlyslygter.

b) Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys)
anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder
dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter -
ellers kan der anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

Fra : bem

Dato : 29-10-06 19:06

> [...]
> anvende nærlys (kort lys) eller tågeforlygter eller særligt kørelys. Ved
> kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er

Ja

> b) Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes
> på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog
> kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter - ellers kan der
> anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

Ja, det er også rigtigt, med mindre du mener, at sidste led KUN gælder
motorredskaber. Sidste led gælder begge kategorier af køretøjer. Alle
køretøjer kan altst uden for lygtetændingstiden anvende tågeforlygter eller
særligt kørelys.
Mototkøretøjer kan dog helt undlade at have lys på, hvis der ikke er
monteret lygter.

/Bo