Rente og rykkertekst på faktuaer ?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-10-06 09:05

Hej

Jeg har brug for at have en tekst i bunden af mine faktuaer, så kunder
der ikke betaler til tiden ved hvad konsekvenserne er.

Normalt har jeg 8 dage netto på mine fakturaer og indtil videre har jeg
ikke haft behov for at sende en rykker. Imidlertid har jeg nu en kunde,
som ikke har betalt og ham vil jeg gerne rykke. Dén faktura har
oprindeligt fik, var der ingen tekst på med renter og rykkerprocedure,
så derfor vil jeg sende ham en ny faktura, hvorpå det så fremgår og
først derefter benytte et rykkergebyr.

Rykkergebyret må være på 100 første gang ikke ? Og jeg må først rykker
efter de 8 dage er gået ?

På forhånd tak.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Holst

Dato : 23-10-06 09:16

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> oprindeligt fik, var der ingen tekst på med renter og rykkerprocedure,
> så derfor vil jeg sende ham en ny faktura, hvorpå det så fremgår og

Jeg vil mene, at så længe du har skrevet "8 dage netto" eller lignende
som betalingsbetingelser, så kan du umiddelbart tillade dig derefter at
rykke og pålægge rykkergebyr.

> Rykkergebyret må være på 100 første gang ikke ? Og jeg må først rykker
> efter de 8 dage er gået ?

Jo, og også 100 kr. anden gang og tredje gang.

Og ja, selvfølgelig må du først rykke, når de 8 dage er gået. Du skal
også være opmærksom på, at såfremt kunden har mulighed for at betaling
via giro, så vil der så vidt jeg ved kunne gå endnu et par dage, førend
du selv kan se, at betalingen er gået ind, men at det vil anses for
rettidig indbetaling, såfremt kunden har indbetalt den på posthuset den
sidste dag.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 23-10-06 09:41

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> [...]
> og pålægge rykkergebyr.

> Jo, og også 100 kr. anden gang og tredje gang.

Faktisk lidt over det hvis vi skal være helt præcise.. 111 mener jeg den er
på idag.. men de fleste holder sig til 100

Fra : Holst

Dato : 23-10-06 09:52

Flemming Lynggaard wrote:

> Faktisk lidt over det hvis vi skal være helt præcise.. 111 mener jeg den er
> på idag.. men de fleste holder sig til 100

Det vil jeg gerne se på skrift.

Ifølge Rentelovens § 9 b, stk. 2 kan rykkergebyret være på højst 100 kr.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020074329-REGL

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 23-10-06 13:49

> Det vil jeg gerne se på skrift.
>
> Ifølge Rentelovens § 9 b, stk. 2 kan rykkergebyret være på højst 100 kr.
>
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020074329-REGL

Jep korrekt men så vidt jeg husker er den pris årstals reguleret - (hvad det
tekniske term er kan jeg ikke huske) og jeg har set sagen vendt før.. hvor
prisen var ca 111 deromkring..

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-10-06 14:39

Holst wrote:

> Ifølge Rentelovens § 9 b, stk. 2 kan rykkergebyret være på højst 100 kr.
>
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020074329-REGL

Næ - en lovhenvisning i jura-gruppen!

Jeg er enig. Han kan sende en rykker med op til 100 kr i gebyr dagen
efter betalingsfristen er overskredet - uanset hans faktiske
omkostninger og uanset om det er varslet på forhånd.

Derefter kan der kræves gebyr for op til 2 rykkere mere, hvis de sendes
med mindst 10 dages mellemrum.

Loven siger ikke noget om, at beløbet reguleres, så man bør nok holde
sig til de 100 kr.

Der kan tilsvarende opkræves renter svarende til p.t. 10% årligt fra
forfaldsdatoen.

Om det så er god service, er et andet spørgsmål, men lovligt er det.

Som udgangspunkt er det betalerens ansvar at betalingen er hos
modtageren til tiden, men hvis man f.eks. medsender et girokort med en
bestemt betalingsfrist, må det anses som tilstrækkeligt, at det er
betalt på den dato.

Det med varsel er kun aktuelt, hvis sagen skal sendes til inkasso. Her
skal skyldner have fået mindst én advarsel inden han/hun kan pålægges
inkasso-omkostninger. Den advarsel kan f.eks. stå på den første rykker
(og det med tre rykkere er kun en mulighed - der er ikke noget krav om,
at der skal være sendt 3 rykkere inden sagen kan gå til inkasso).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Holst

Dato : 23-10-06 14:52

Jonathan Stein wrote:

> Næ - en lovhenvisning i jura-gruppen!

Jeg beklager. Faktisk troede jeg, jeg postede i news:dk.forbruger

Fra : alexbo

Dato : 23-10-06 10:29

"Jesper Haaber Gylling" skrev

> [...]
> først derefter benytte et rykkergebyr.
>
> Rykkergebyret må være på 100 første gang ikke ? Og jeg må først rykker

Jeg synes ikke det er en god ide at sende en ny faktura.
Enten vil den have et nyt fakturanr., og så har han fået 2 fakturaer på den
samme ting, eller også får han een med samme nr. men med andet indhold.
Det duer ikke.

Send en rykker, bare en påmindelse om at betalingsfristen for faktura nr.xx
er overskredet, og den næste påmindelse vil indeholde et rykkergebyr.
Hvis der kan være tvivl om at første faktura er nået frem, kan du
selvfølgelig sende en kopi, det skal bare fremgå at det er en kopi.

Jeg vil forøvrigt overveje om det virkelig er nødvendigt med gebyr, det er
virker uvenligt og kan skade mere end det er værd.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 23-10-06 12:41

KLIP

> Jeg vil forøvrigt overveje om det virkelig er nødvendigt med gebyr, det er
> virker uvenligt og kan skade mere end det er værd.

Det afhænger helt af indgangsvinklen ... sælger eller bogholder (økonom).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-10-06 13:50

alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> Jeg vil forøvrigt overveje om det virkelig er nødvendigt med gebyr, det er
> virker uvenligt og kan skade mere end det er værd.

Enig. Jeg er selv blevet rykket og fået gebyrer - ærgerlige penge. Min
tanker var nu heller ikke at smide et gebyr på, men blot vide de
korrekte juridiske regler, hvis det bliver aktuelt.

Fra : BJ

Dato : 23-10-06 15:02

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Enig. Jeg er selv blevet rykket og fået gebyrer - ærgerlige penge. Min
> tanker var nu heller ikke at smide et gebyr på, men blot vide de
> korrekte juridiske regler, hvis det bliver aktuelt.

Du alt forbarmende, læs dog lige selv, hvad du skriver.... (dårlige
betaler).

Folk/virksomheder der ikke kan betale deres regninger (overholde deres
aftaler) til tiden, kan i det mindste ringe og informerer kreditor, men det
er sikkert alt for meget forlang.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-10-06 15:11

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> [...]
> aftaler) til tiden, kan i det mindste ringe og informerer kreditor, men det

Slap dog af. Jeg indrømmer bare at jeg har fået en rykker i ny og næ og
der er der et gebyr på. TDC rykker fx. konsekvent bare betalingsfristen
er overskredet med få dage.

Jeg bestræber mig da bestemt på at betale til tiden, men det er smuttet
nogle gange.

Fra : BJ

Dato : 23-10-06 15:15

> Slap dog af. Jeg indrømmer bare at jeg har fået en rykker i ny og næ og
> der er der et gebyr på. TDC rykker fx. konsekvent bare betalingsfristen
> er overskredet med få dage.

Nej og nå, da det er dålig karma at undlade betaling til tiden.

> Jeg bestræber mig da bestemt på at betale til tiden, men det er smuttet
> nogle gange.

Den undskyldning er standard for folk, der ikke kan overholde ret meget og
da fuldstændig ude i hampen i disse for land så gode forhold for betaling
via netbank.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Frandsen

Dato : 25-10-06 08:42

> Den undskyldning er standard for folk, der ikke kan overholde ret meget og
> da fuldstændig ude i hampen i disse for land så gode forhold for betaling
> via netbank.

Så gode er de ikke for mit vedkommende. Kan ikke betale regninger efter
18:30 og på lørdage og søndage.

Fra : BJ

Dato : 25-10-06 10:30

"Frandsen" <DetKanDuGlemme@invalid.kd> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så gode er de ikke for mit vedkommende. Kan ikke betale regninger efter
> 18:30 og på lørdage og søndage.

LOL, skift netbank eller læg "eksemplet" ind i din automatiske
betalingsservice.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Frandsen

Dato : 26-10-06 09:34

> LOL, skift netbank eller læg "eksemplet" ind i din automatiske
> betalingsservice.

Da jeg har DanskeBank, så er der helt andre grunde til at skifte, men i den
forbindelse ville jeg da gerne vide, om der er nogle banker, som laver
transaktioner senere end 18:30 og i weekenden.

DanskeBank reklamerer med, at man kan betale regninger hele døgnet, så jeg
ringede til dem, og spurgte om det var rigtig: "ja da!", "Hvorfor står min
betaling så i 'ventende betaling' til næste dag?", "nåh jamen altså, du kan
hele døgnet udfylde dine indbetalinger, men den faktiske transaktion foregår
ikke efter 18:30 og i weekender", "betyder det så, at en indbetaling der er
udfyld fredag klokken 18:35 først bliver udført mandag morgen?", "Ja!".

DanskeBank har åbenbart en anden definition af "betale" regninger

Fra : BJ

Dato : 26-10-06 09:40

> [...]

> forbindelse ville jeg da gerne vide, om der er nogle banker, som laver
> transaktioner senere end 18:30 og i weekenden.

Det kan jeg ikke svare dig på, men er det et behov du har?

> [...]
> udfyld fredag klokken 18:35 først bliver udført mandag morgen?", "Ja!".
>
> DanskeBank har åbenbart en anden definition af "betale" regninger

Njaee ... mon ikke det er standard og jeg går heller ikke så meget op i om
transaktionen udføres udenfor normal arbejdstid, men forventer da den
udføres i den normale arbejdstid.

Men vil man kværulere, så har du fuldstændig ret..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : per christoffersen

Dato : 26-10-06 21:50

> [...]
> forbindelse ville jeg da gerne vide, om der er nogle banker, som laver
> transaktioner senere end 18:30 og i weekenden.

Det tror jeg ikke, du får nogen til at love, andet end ved flytning imellem
den samme indehavers konti.
Det gamle system med bank-, valør- og rentedage fungerer stadig, og
medmindre alle banker holder med det, så vil det jo ikke være muligt for en
enkelt bank at garantere for betalinger på disse tidspunkter. De modtagne
konti vil ganske simpelt ikke kunne tage imod.

Det kunne lade sig gøre inden for en banks egne konti, men det bliver nok
lidt for kompliceret at forklare hvornår de kan garantere en betaling og
hvornår ikke.

/Per

Fra : Frandsen

Dato : 27-10-06 10:21

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Det tror jeg ikke, du får nogen til at love, andet end ved flytning
imellem
> den samme indehavers konti.
> Det gamle system med bank-, valør- og rentedage fungerer stadig,

Kører det ikke på datoer? Hvad er forskellen på 18:29 og 23:00 i disse
henseender?

> [...]
> enkelt bank at garantere for betalinger på disse tidspunkter. De modtagne
> konti vil ganske simpelt ikke kunne tage imod.

Klart. Det nytter ikke noget, at Dansk Bank kan betale mine regninger
klokken 23:00, hvis en anden bank har lukket for modtagelse klokken 18:30.

Jeg kan bare ikke se nogen fornuftig grund til denne tidsramme, i disse
moderne "supercomputer" online tider.

Fra : per christoffersen

Dato : 27-10-06 10:34

> [...]
> imellem
>
> Kører det ikke på datoer? Hvad er forskellen på 18:29 og 23:00 i disse

Det er jo ren praktik, der afgør det.
Der skal bare være et skæringstidspunkt for hvornår noget håndteres den ene
dag eller den anden dag.
Nætterne bruges i mange netbanker til samkørsler, opdateringer mv, så derfor
vil de nok gerne have lidt tidsfrist til at gennemføre transaktioner.

> Jeg kan bare ikke se nogen fornuftig grund til denne tidsramme, i disse
> moderne "supercomputer" online tider.

Der er nogen tekniske grunde til det. Om de er fornuftige skal jeg ikke
kunne sige.

/Per

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-10-06 15:25

In article <1hno4vl.1filnct1qsuhuaN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg bestræber mig da bestemt på at betale til tiden, men det er smuttet
> nogle gange.

Det kan jo ske for enhver... men jo mere der er på BS, jo mindre går der
galt :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Frandsen

Dato : 23-10-06 12:38

> Rykkergebyret må være på 100 første gang ikke ? Og jeg må først rykker
> efter de 8 dage er gået ?

Hvad er de faktiske omkostninger du har ved at lave en rykker? Næppe 100
kroner, så hvorfor skal du tjene på det?

Fra : Holst

Dato : 23-10-06 13:03

Frandsen wrote:

> Hvad er de faktiske omkostninger du har ved at lave en rykker? Næppe 100
> kroner, så hvorfor skal du tjene på det?

Det er nu næppe mange basører, man får ud af det.

Fra : per christoffersen

Dato : 23-10-06 13:08

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
>
> Hvad er de faktiske omkostninger du har ved at lave en rykker? Næppe 100
> kroner, så hvorfor skal du tjene på det?

Det juridiske svar er, at det har han ret til.
Spørgsmålet om hvorfor man skal have ret til det, er politisk og hører ikke
hjemme i denne gruppe.

/Per

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 23-10-06 13:50

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> "Frandsen" <DetKanDuGlemme@invalid.kd> skrev i en meddelelse

> Det juridiske svar er, at det har han ret til.
> Spørgsmålet om hvorfor man skal have ret til det, er politisk og hører
> ikke hjemme i denne gruppe.

Men nu er denne post både i dk.forbruger og dk.videnskab.jura så

Men derudover så skal man ikke bruge mange minutter på at lave den rykker
før de 100kr ikke ligefrem er nogen guldgrube..

Fra : alexbo

Dato : 23-10-06 13:45

"per christoffersen" skrev

> Det juridiske svar er, at det har han ret til.

Næh, det har han faktisk ikke, han har ret til at få dækket omkostningerne
ved rykkeren, dog max 100 kr.

mvh
Alex Christensen

Fra : per christoffersen

Dato : 23-10-06 14:04

> "per christoffersen" skrev

> Næh, det har han faktisk ikke, han har ret til at få dækket omkostningerne
> ved rykkeren, dog max 100 kr.

Hvor kommer den udlægning fra?
Det fremgår ihvertfald ikke af loven.

/per

Fra : alexbo

Dato : 23-10-06 16:45

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i

> Hvor kommer den udlægning fra?
> Det fremgår ihvertfald ikke af loven.

Næh, jeg kan heller ikke finde den, men jeg har den her, åbenbart er det
taget ud igen.
Beklager.

3) I nr. 3 affattes det foreslåede § 9 a, stk. 2, 1. pkt., således:

»Stk. 2. Der kan kræves et rykkergebyr, som ikke overstiger den
erhvervsdrivendes omkostninger ved den pågældende rykkerprocedure, dog højst
100 kr. inkl. moms for hver rykkerskrivelse og højst for 3 skrivelser
vedrørende samme ydelse

mvh
Alex Christensen

Fra : per christoffersen

Dato : 24-10-06 08:31

> [...]
> taget ud igen.
> Beklager.
>
> 3) I nr. 3 affattes det foreslåede § 9 a, stk. 2, 1. pkt., således:

Den gældende formulering er:
Stk. 2. Der kan kræves et rykkergebyr på højst 100 kr. inkl. moms for
hver rykkerskrivelse, dog højst for 3 skrivelser vedrørende samme ydelse.
Har skyldneren inden for en sammenhængende periode til stadighed været i
restance vedrørende samme skyldforhold, kan der uanset 1. pkt. højst kræves
rykkergebyr for 3 skrivelser vedrørende restancerne i den pågældende
periode. Der kan kun kræves gebyr for rykkerskrivelser, som er sendt med
mindst 10 dages mellemrum.

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2002/0074329.htm

/Per

Fra : Jubii

Dato : 23-10-06 14:39

On Mon, 23 Oct 2006 14:45:25 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>"per christoffersen" skrev

>Næh, det har han faktisk ikke, han har ret til at få dækket omkostningerne
> [...]
Og hvordan beregnes det? Meget svært og det er da også "vedtaget" at det kan man
ikke med nogen form for præsision, så 100 kr er hvad man mener det max kan koste
at rykker en dårlig betaler.

Ellers kan du måske opsætte et regnskab over en rykkerskrivelse?
Forudsætning er at du ikke har en fortrykt formular eller andre papirer med
tekst på, andet end firmaoplysninger/brevhoved.

Hvordan vil du f.eks. beregne din "løn" i den tid det tager indtil brevet er
kommet i brevkassen/posthuset?
Hvilke udgifter vil du medtage? Bilkørsel til posthuset? Leje af portomaskine
e.lign.? Laver rykkeren på computer med printerudskrivning? Husk det skal være
de reele præcise omkostninger.

Og hvis modtageren klager over gebyret hvis du blot gør som alle andre og
forlanger 100 kr.? Kan du så give myndigheden de præcise udgifter og hvem vil i
det hele taget gøre sig det besvær at kontrollere? En kontrolinstans koster.

Så at have ret til at opkræve 100 kr. i gebyr, dækker nok bedre end dine reelle
omkostninger.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-06 18:25

> [...]
> først derefter benytte et rykkergebyr.
>
> Rykkergebyret må være på 100 første gang ikke ? Og jeg må først rykker

Hej

Vi driver en virksomhed, hvor vi dagligt fakturerer 2-3 kunder for beløb
mellem ca. 6 og 20 tusinde kr. Betalingsfristen er også 8 dage netto.

Vi har følgende tekst i bunden af vores fakturaer
"Ved for sen betaling opkræves et gebyr på 100 kr. pr. rykker samt 2 % i
rente pr. påbegyndt måned fra betalingsfristens udløb og ind til betaling
sker"

Vi sender normalt 3 rykkere til vores kunder.
1. rykker sendes normalt når betalingsfristen er overskredet med en måned og
er uden gebyr og renter, men med en påmindelse om, at dette påføres ved
rykker nr. 2. Det vil sige denne indeholder 2 rykkergebyrer + renter.
3. Rykker har så en advarsel om, at sagen sendes til inkasso ved manglende
betaling.
Der skal være 10 dages betalingsfrist på rykkerne hvis du vil opkræve
rykkergebyr og renter.

Man kan diskutere om rentesatsen er urimelig høj, men mellem 2
erhvervsdrivende kan man frit aftalte en rentesats, hvilket vi gør via
tilbudet til kunden. For private opkræver vi også de 2 %, så længe sagen
ikke er sendt til inkasso - alene ud fra den betragtning, at når kunden er
uærlig over for os og fra starten ikke meddeler os en manglende evne eller
vilje til at betale, så har vi ingen skrupler over dette. Vi har en aftale
med vores bank, at "vi låner ikke penge ud" og de blander sig ikke i vores
forretning - så derfor.
Kunder der fra starten beder om en ændret betalingsfrist/ordning kan næsten
få al den kredit de ønsker, blot de overholder vores aftale - ellers rykker
vi naturligvis for det fulde beløb.

Ca. 2 % af vores kunder skal rykkes - ofte klarer vi det med et
telefonopkald - og ellers 1. rykker.
Ca. den 1 % ryger til inkasso og disse får et ekstra gebyr på 100,- kr. for
ulejligheden med at sende sagen til advokat, og så selvfølgelig alle
omkostninger der er forbundet med dette.
Vores advokat har en hitrate på 100%, så det eneste folk får ud af negligere
vores betalingspåmindelser er ekstra omkostninger de kunne være foruden,
hvis de fulgte opfordringen i vores første rykker til at melde klart ud.

Held og lykke med det.

Mvh
Michael

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-10-06 20:57

Michael Rasmussen <michaelrasmussenSLET_DETTE@get2net.dk> wrote:

> [...]
> vores betalingspåmindelser er ekstra omkostninger de kunne være foruden,
> hvis de fulgte opfordringen i vores første rykker til at melde klart ud.

Tak. Det var lige præcis hvad jeg søgte. Nu er det bare et spørgsmål om
det holder rent juridisk for så vil jeg bruge jeres metode.

Tak igen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-10-06 07:42

> Tak. Det var lige præcis hvad jeg søgte. Nu er det bare et spørgsmål om
> det holder rent juridisk for så vil jeg bruge jeres metode.

Det skal du ikke være nervøs for, vi har afstemt det hele, og afprøvet det
ind til flere gange, via vores advokat.

Det eneste som ikke holder, det er de 2 % i rente over for private, men det
"opdager" de først når de får brev fra advokaten. Her er det rigtigt som
Sverre Stokke skriver, at man kun kan opkræve en nøje fastsat rente.

Tak for tilbagemeldingen.
Michael

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-10-06 07:48

> [...]
> "opdager" de først når de får brev fra advokaten. Her er det rigtigt som
> Sverre Stokke skriver, at man kun kan opkræve en nøje fastsat rente.

Selv tak.

Desværre får jeg nok brug for at inddrive mit tilgodehavende via
inkasso, men det har jeg aldrig prøvet før.

Jeg har et enkeltmandsfirma og har slet ikke nogen super stærk økonomi,
men de 16.000,- jeg har tilgode vil jeg gerne have.

Duer det der Intrium Justitia ? Jeg har ikke hørt det bedste om dem og
hvordan gør jeg egentlig ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-10-06 08:02

> [...]
> men de 16.000,- jeg har tilgode vil jeg gerne have.
>
> Duer det der Intrium Justitia ? Jeg har ikke hørt det bedste om dem og

Kender ikke firmaet. Kan anbefale dig at finde en advokat, med inkasso som
interesseområde, og der dækker det område som din virksomhed servicerer, da
de i så fald har mulighed for at møde op på skyldnerens privatadresse,
hvilket efter signe skulle være effektivt.

Held og lykke

Michael

Fra : Taxidriver

Dato : 27-10-06 12:37

> [...]
> men de 16.000,- jeg har tilgode vil jeg gerne have.
>
> Duer det der Intrium Justitia ? Jeg har ikke hørt det bedste om dem og

Kan fortælle 1 ting som er 100% sikkert, Intrium Justitia har for
sædvane at besøge Debitoren, hvis der ikke bliver reageret på deres
skrivelser.
De forlader ikke adressen, førend at der er en betalingsaftale.
Mange teleselskaber benytter dem+TDC.
Gert