Hvornår må jeg bortskaffe en fejlleveret v~
Fra : Jørgen

Dato : 21-10-06 11:36

Jeg har en palle spagnum stående og blokerer hele mit fortov, incl ethvert
udsyn, så fodgængerne er nødt til at gå ud på vejen.

(Vejen er 5,8 m bred, der kører HT busser, og en trafikmåling i maj sagde
årsdøgntrafik på 1.275 med en 85% percentilen for hastighed var 50 km/t)

Nu er jeg træt af at have den stående, og meget bekymret over risikoen for
fodgængerne, så jeg overvejer selv at få den bortskaffet.
Må jeg bortskaffe, skal jeg varsle, og skal jeg ved betale erstatning til
ejeren?

Bortskafningen vil kunne ske ved at en bekendt kommer med en traktor, som
kan løfte pallen, og derefter stillen den et mere afsides sted. Herefter
kan jeg forære det væk til naboer og arbejdskolleger.

På forhånd tak for svar.
Jørgen

Forhistorien er denne:

Uge 0
Jeg bestilte en palle 18*300 l spagnum (20-40 m) over nettet.

Uge 1
Torsdagen efter blev der leveret 18*300l men i størrelse 0-20. Jeg
reklamerede, bl.a. med teksten:
"Jeg vil bede jer om at foretage ombytning til den købte vare hurtigst
muligt, idet jeg ikke kan blokere vejens fortov, som pallen står på lige nu.

Formelt set vil jeg gøre opmærksom på, at jeg naturligvis reklamerer over at
kvaliteten er forkert, men også over at den købte vare ikke er leveret."
Sælger svarede:
"Det ser ud til at der sket en fejl.
Tager lige fat i mon vognmand i morgen."

Pallen blev hentet fredag kl 16:30

Uge 2
Onsdag fik jeg ny leverance. Denne gang en Big Bag 1,2*1,2 og ca 2,5 i
højden.Jeg reklamerede med teksten:
"I dag har jeg så fået et nyt leveranceforsøg af spagnum.
Denne gang var det en Big Bag palle, og det er ikke det jeg har bestilt. Det
vil være håbløst for mig at håndtere det i forhold til mine behov.

Formelt set må jeg derfor endnu en gang gøre opmærksom på, at den købte vare
ikke er leveret.  - Formelt set har jeg derfor krav på at mine penge bliver
tilbageført."

Sælger svarede med teksten:
"Min vognmand kører åbenbart med klatten...
Har sendt din besked videre til min vognmand..
Det er en om´er !! - beklager fejlen.. "

Fredag fik jeg en tredje leverance. Denne gang det rigtige, men de tog ikke
Big Bag'en med retur. Jeg skrev derfor:
"I dag har jeg fået en palle med det bestilet spagnum, og så er jeg glad -
delvist - for vognmanden tog ikke big bag'en med retur.
Jeg er klar over, at hvis jeg ikke skriver dette, så opdager du det nok
tidligst en gang du gør status på lageret, men ret skal være ret.

Min nabo har allerede fået skældud af en fodgænger fordi big bag'en havde
stået på fortovet siden i onsdags, så det er nok bedst at den hurtigt kommer
væk.

Jeg er kommet på den ide, at jeg kunne dele ud af big bagøen til mine naboer
og venner, så kunne det hurtigt komme væk, men det tilbud kan jeg kun komme
med, hvis jeg kan komme til varen til er symbolsk betaling, eller en rigtig
god rabat (jeg ved godt at du nok ikke har det store dækningsbidrag på denne
handel i forvejen, så se det kun som en håndsrækning for at lukke sagen af)"

Svaret fra sælger var:
"Jeg kan ikke give dig mere 2-300 kr. i rabat, da vi som du har regnet
allerede har brugt for mange penge på denne leverance.
Min vognmand må åbenbart have for travlt, siden disse fejl er opstået..
Det beklager vi igen !!
Jeg beder dem om at afhente pallen.. "

Uge 3
Lørdag står pallen den fortsat.

Fra : Karsten7870

Dato : 21-10-06 13:09

Jørgen wrote:
> [...]
> allerede har brugt for mange penge på denne leverance.
> Min vognmand må åbenbart have for travlt, siden disse fejl er opstået..

Jeg fik en metode foreskrevet fra min daværende advokat i forbindelse med en
uafhentet reparation, der havde stået i mere end ½ år.

Jeg skulle simpelhen skrive et brev der henviser til sagen (dit sidste brev)
gående ud på, at (genstanden) stadig henstår uafhentet. Jeg går derfor ud
fra som givet, at De (du) er indfårstået med, at jeg, såfremt jeg ikke hører
fra Dem (dig) inden 14 dage (eller anden frist), søger (genstanden) afhændet
til anden side til dækning af fakturaen for reparationen, samt efterfølgende
omkostninger herfor.

Brevet sendes anbefalet.

Jeg vil tro, at pricippet også vil kunne bruges i dit tilfælde.
Karsten H. Jensen

Fra : Jørgen

Dato : 22-10-06 18:11

Karsten7870 wrote:

> [...]
>
> Brevet sendes anbefalet.
>
> Jeg vil tro, at pricippet også vil kunne bruges i dit tilfælde.

Tak for dit råd. Jeg har sendt min leverandør et brev med nedenstående
ordlyd. Jeg har sendt det som e-mail, og krydser fingre for at han læser,
og bekræfter.

Ordlyden er denne:
"Jeg synes ikke rigtig tingene vil flaske sig. Din big bag palle står
fortsat og blokerer mit fortov.

Jeg har fået en påtale, fordi forgængerne tvinges til at gå ud på vejen når
big bag'en skal passeres. Det er noget med, at når der blokeres, så skal der
opstilles afmærkningsmateriel, advarselslys mv., og sådan noget har jeg
ikke.

Uanset grunden(e) til at big bag'en ikke er afhentet, så må jeg have
formalia på plads. Jeg gør derfor opmærksom på, at hvis den ikke er
afhentet inden på fredag d. 27-10 kl 15:00  så vil jeg tage initiativ til
at bortskaffe den.

Jeg ved ikke hvorledes forsikringsforholdene er, hvis en forgænger skulle
komme til skade, fordi han/hun er trådt ud på vognbanen, men nu har jeg
altså gjort dig opmærksom på forholdet, så du er vidende om det, selv om
jeg naturligvis håber det overhovedet ikke bliver aktuelt.

Jeg vil sætte pris på at du bekræfter, at du har læst denne mail, så vi
fortsat kan have rene linier."

Hilsen
Jørgen

Fra : Willie Garvin

Dato : 29-10-06 22:09

On Sun, 22 Oct 2006 19:11:04 +0200, Jørgen <spam_til_jsn@toker.dk>
wrote:

>Karsten7870 wrote:
<...>

>Jeg vil sætte pris på at du bekræfter, at du har læst denne mail, så vi
>fortsat kan have rene linier."

Jeg ved at bl.a Outlook Express kan sættes til at sende en kvittering
til afsender, når modtager af en given mail har læst denne. Noget
sådant tror jeg ikke er holdbart, for det vil jo ikke fremgå af denne
kvittering, hvem der rent faktisk har læst denne mail.
Og jeg tror ikke at modparten vil sætte sig til at skrive en mail til
dig, som på nogen måde kompromitterer ham, eller forpligter ham til at
foretage sig videre.
Jeg vil forfatte et brev og sende det anbefalet. Dermed vil en
kvittering for modtagelse fremlægges som bevis for at dit brev er
modtaget. Vedkommende behøver ikke at læse et anbefalet brev, men du
har ihvertfald ryggen fri i forhold til at skaffe dig af med den vare
du ikke ønsker at have mere. Du kan jo dårligt gøre andet.
--
Best Regards - Med Venlig Hilsen

Willie Garvin