/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Nøgler til privatlejet lejlighed
Fra : Ditte H


Dato : 20-10-06 20:54

Hej

Naboens datter har lejet en lejlighed, af en privat udlejer.
Hun har fået udleveret nøgle, men låsen erikke skiftet/kodet om, og hun
har indtryk af, at der har været nogen inde i lejligheden, og stjålet
en cd.
Der bor mange narkomaner i området.
Har hun krav på, at udlejer udskifter eller koder låsen om?

På forhånd tak for hjælpen.

--
Venlig hilsen
Ditte H
Fjern -- ved direkte svar



 
 
Maria Frederiksen (20-10-2006)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 20-10-06 21:14

> Har hun krav på, at udlejer udskifter eller koder låsen om?

Nej, det er faktisk stort set det eneste som alle lejere selv er pligtige
til at vedligeholde og udskifte. Hun burde måske nok have haft et kursus i
at man skifter låse når man flytter ind, uanset hvad.

Mvh Maria



Ditte H (20-10-2006)
Kommentar
Fra : Ditte H


Dato : 20-10-06 21:22

Maria Frederiksen skrev den 20-10-2006:
>> Har hun krav på, at udlejer udskifter eller koder låsen om?
>
> Nej, det er faktisk stort set det eneste som alle lejere selv er pligtige til
> at vedligeholde og udskifte. Hun burde måske nok have haft et kursus i at man
> skifter låse når man flytter ind, uanset hvad.
>
> Mvh Maria

Hej Maria

Tak for svaret.
Du har nu nok ret, har vist hørt om det med at lejeren selv er
forpligtet. Men synes nu alligevel, det er unfair, at hun skal starte
med den udgift, når hun overtager lejemålet, det burde være iorden
inden. Efter min mening.

--
Venlig hilsen
Ditte H
Fjern -- ved direkte svar



Henning (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 21-10-06 14:50


>Tak for svaret.
>Du har nu nok ret, har vist hørt om det med at lejeren selv er
>forpligtet. Men synes nu alligevel, det er unfair, at hun skal starte
>med den udgift, når hun overtager lejemålet, det burde være iorden
>inden. Efter min mening.

Come on, pil cylinderen ud, gå ned til låsesmeden - for 300,- får hun
lagt låsen om incl. tre nye nøgler!
Hvad hvis udlejer havde sørget for omlægning, hvordan kunne du være
sikker på at han afleverede alle nøgler?

Ditte H (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Ditte H


Dato : 21-10-06 16:24

>
> Come on, pil cylinderen ud, gå ned til låsesmeden - for 300,- får hun
> lagt låsen om incl. tre nye nøgler!
> Hvad hvis udlejer havde sørget for omlægning, hvordan kunne du være
> sikker på at han afleverede alle nøgler?

Hej

Nu valgte jeg blot at stille et spørgsmål, om udlejer har pligt til at
levere en ny lås.
Her hvor jeg bor, ikke privat udlejet, har viceværten en nøgle til
lejlighen. Har aldrig oplevet eller hørt om misbrug, og det er da også
ganske praktisk til tider.

--
Venlig hilsen
Ditte H
Fjern -- ved direkte svar



Henning (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 21-10-06 16:39


>Her hvor jeg bor, ikke privat udlejet, har viceværten en nøgle til
>lejlighen. Har aldrig oplevet eller hørt om misbrug, og det er da også
>ganske praktisk til tider.

Jeg tor faktisk ikke det er lovligt - kan nogen supplere?
Forestil dig situationen, hvor der har været indbrud uden synlige
spor. Forsikringsselskabet vil utvivlsomt afvise at udbetale
forsikring for værdigenstande (smykker, kontanter o.a.), idet der
florerer nøgler hos trediemand.

Holst (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 21-10-06 16:59


Henning wrote:

>>Her hvor jeg bor, ikke privat udlejet, har viceværten en nøgle til
>>lejlighen. Har aldrig oplevet eller hørt om misbrug, og det er da også
>>ganske praktisk til tider.
>
> Jeg tor faktisk ikke det er lovligt - kan nogen supplere?

Hvorfor skulle det dog være ulovligt?

Det står jo enhver frit at give nøgler til hvem man har lyst til at give
en nøgler, heriblandt viceværten.

> Forestil dig situationen, hvor der har været indbrud uden synlige
> spor. Forsikringsselskabet vil utvivlsomt afvise at udbetale
> forsikring for værdigenstande (smykker, kontanter o.a.), idet der
> florerer nøgler hos trediemand.

Har de fleste af os ikke nøgler ude at ligge hos "tredjemand", f.eks.
kæreste, nabo, forældre og lignende? Så vil du virkelig mene, at dette
ikke skulle være lovligt?



Henning (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 21-10-06 17:15


>> Jeg tor faktisk ikke det er lovligt - kan nogen supplere?
>
>Hvorfor skulle det dog være ulovligt?
>
>Det står jo enhver frit at give nøgler til hvem man har lyst til at give
>en nøgler, heriblandt viceværten.

Forudsat den er "givet" til viceværten, og ikke at han som
udgangspunkt har nøgle til lejligheden.

"Morten Bjergstrøm" (21-10-2006)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 21-10-06 13:38

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev:

> Nej, det er faktisk stort set det eneste som alle lejere selv er
> pligtige til at vedligeholde og udskifte.

Det afhænger af lejekontrakten. I min lejekontrakt er det klart
angivet, at udlejer har denne forpligtelse. Det er et almennyttigt
boligselskab.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

erectus (20-10-2006)
Kommentar
Fra : erectus


Dato : 20-10-06 21:42

Ditte H wrote:

> Hej

> Naboens datter har lejet en lejlighed, af en privat udlejer.
> Hun har fået udleveret nøgle, men låsen erikke skiftet/kodet om, og
> hun har indtryk af, at der har været nogen inde i lejligheden, og
> stjålet en cd.
> Der bor mange narkomaner i området.
> Har hun krav på, at udlejer udskifter eller koder låsen om?

> På forhånd tak for hjælpen.

Det har hun ikke i følge LLO's fortolkning af lejeloven:
http://www.lejerneslo.dk/asp/vis.asp?Id=203

Mvh Jarl



Jens (20-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 20-10-06 23:51

Ditte H <ditte@tamuin---.dk> wrote:

> Hej
>
> Naboens datter har lejet en lejlighed, af en privat udlejer.
> Hun har fået udleveret nøgle, men låsen erikke skiftet/kodet om, og hun
> har indtryk af, at der har været nogen inde i lejligheden, og stjålet
> en cd.
> Der bor mange narkomaner i området.
> Har hun krav på, at udlejer udskifter eller koder låsen om?

Næppe.

Noget helt andet er, at formålet med en omstilling/udskiftning af låsen
er at sikre, at kun én selv har nøgler. Det tilgodeses ikke af, at
udlejer forestår udskiftningen/omstillingen, da han jo selv kan beholde
en ekstra nøgle.
--

Jens F

Ditte H (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Ditte H


Dato : 21-10-06 16:25

Ditte H kom med følgende:
> Hej
>
> Naboens datter har lejet en lejlighed, af en privat udlejer.
> Hun har fået udleveret nøgle, men låsen erikke skiftet/kodet om, og hun har
> indtryk af, at der har været nogen inde i lejligheden, og stjålet en cd.
> Der bor mange narkomaner i området.
> Har hun krav på, at udlejer udskifter eller koder låsen om?
>
> På forhånd tak for hjælpen.

Hej alle sammen

Tak for svarene. Jeg lader dem gå videre.
Det mest fornuftige vil være at få låsen kodet om, ja. Det må hun så
gøre op med sig selv.

--
Venlig hilsen
Ditte H
Fjern -- ved direkte svar



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste