Brud på husorden i ejerforening
Fra : PP

Dato : 20-10-06 19:54

I en ejerforening står der f.eks. at man ikke må sætte paraboler op på
ydermurene.

En ejer har gjort dette alligevel og de reagerer ikke på breve fra hverken
bestyrelsen eller administrator.

Hvad er næste skridt?

Jeg gætter på brev fra en advokat, som de så også kan ignorere, og dernæst
skal foreningen trække dem i retten.

Den sag vinder de naturligvis, men hvilke sanktionsmuligheder har foreningen
derefter til rent faktisk at få dem til at pille den ned?

De kan vel ikke blive smidt ud for en overtrædelse af den karakter?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-10-06 20:25

"PP" <pp@pp.pp> wrote in message

> Den sag vinder de naturligvis, men hvilke sanktionsmuligheder har
> foreningen derefter til rent faktisk at få dem til at pille den ned?

Min forening truede med selv at komme og demontere den på min regning. Det
er vel meget normal fremgagnsmåde. Jeg flyttede den bare lidt så de ikke
kunne se den mere (bag min altan)

Fra : PP

Dato : 20-10-06 20:56

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message
> "PP" <pp@pp.pp> wrote in message

> Min forening truede med selv at komme og demontere den på min regning.

Jo, det er en mulighed.
Men spørgsmålet har mere generel karakter, parabolen var blot et eksempel.

Hvad med for høj musik hvor foreningens vedtægter kræver der kun spilles til
kl 22 og de fortsætter med lukkede vinduer?

Eller brug af boremaskine efter 19.30 som også er nævt i vedtægterne.

Pointen er: Hvilke sanktionsmuligheder har man når husordenen brydes og
breve ingen effekt har?

Fra : Klaus H

Dato : 20-10-06 22:34

PP wrote:
> [...]
>
> Eller brug af boremaskine efter 19.30 som også er nævt i vedtægterne.
>
> Pointen er: Hvilke sanktionsmuligheder har man når husordenen brydes

Via boligretten kan ejer dømmes til at fraflytte lejligheden.

Klaus H (ikke jurist)

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 21-10-06 20:52

Nej det kan han ikke

Vi havde en overgang en ejer som spillede meget højt musik og selv
om Politiet var der flere gange kunne de ikke gøre andet end at få
ejeren til at lukke vinduerne.

om der så i den mellemlæggende tid er kommet nye regler som siger
at en ejer kan tvinget til at fraflytte ved jeg ikke.

men ham her kunne de ikke gøre det ved.

/ Niels

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-10-06 23:04

QBIC [ 6400 ] wrote:

> [...]
>
> om der så i den mellemlæggende tid er kommet nye regler som siger
> at en ejer kan tvinget til at fraflytte ved jeg ikke.

Jo, det kan han, ejeren altså (i teorien).

Reglerne er ikke ændret (ejerlejlighedsloven), men det er ikke en sag
for politiet. Ejerforeningen må gå via en civil sag ved domstolen.

Der skal garanteret meget til for at en ejer kan dømmes til at
fraflytte...

--
Jesper Lund