/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Garanti ved ombytning?
Fra : Johnny Andersen


Dato : 20-10-06 16:03

Vi købte en computer ved Dell, som virker fint.
Problemet er at skærmen blev ombyttet indenfor garanti perioden - uden
problemer. Nu fejler den nye skræm det samme, som den gamle. Men nu siger
Dell, at der kun er 3 måneder garanti på den skærm, som blev byttet.
Er dette korrekt eller er der fuld garati på den nye skærm?
Vil gerne have et link til den relevante paragraf - hvis muligt.

Med venlig hilsen

Johnny



 
 
HKJ (20-10-2006)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 20-10-06 16:18

Johnny Andersen wrote:
> Vi købte en computer ved Dell, som virker fint.
> Problemet er at skærmen blev ombyttet indenfor garanti perioden - uden
> problemer. Nu fejler den nye skræm det samme, som den gamle. Men nu siger
> Dell, at der kun er 3 måneder garanti på den skærm, som blev byttet.
> Er dette korrekt eller er der fuld garati på den nye skærm?

Garanti er op til forhandleren, eneste krav er at den stille forbrugeren
bedre end købeloven, hvor der er to års reklamationsret.

> Vil gerne have et link til den relevante paragraf - hvis muligt.

Se lidt på http://www.forbrug.dk der er masser af info.

Johnny Andersen (20-10-2006)
Kommentar
Fra : Johnny Andersen


Dato : 20-10-06 17:52


"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse
news:4538e8bf$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Garanti er op til forhandleren, eneste krav er at den stille forbrugeren
> bedre end købeloven, hvor der er to års reklamationsret.

Ja, det er jeg med på.
Mit spørgsmål var også, om det gælder den nye skærm vi har fået under
garatien?

Med venlig hilsen

Johnny



Bertel Lund Hansen (20-10-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 20-10-06 19:02

Johnny Andersen skrev:

> Vi købte en computer ved Dell, som virker fint.
> Problemet er at skærmen blev ombyttet indenfor garanti perioden - uden
> problemer. Nu fejler den nye skræm det samme, som den gamle. Men nu siger
> Dell, at der kun er 3 måneder garanti på den skærm, som blev byttet.
> Er dette korrekt eller er der fuld garati på den nye skærm?

Det er ikke korrekt. Vi glemmer lige "garanti", for der er
reklamationsret, og garanti er noget andet.

Der er fuld reklamationsret på en byttevare, og den starter
forfra den dag den udleveres. Så sørg for at få en kvittering på
hvornår den blev byttet.

Hvis *præcis* samm fejl dukker op igen på en vare, er det
imidlertid ikke reklataionsretten der træder i kraft. Det er
derimod forældelsesloven fordi der er anmeldt et krav. Det
forældes først efter 5 år.

> Vil gerne have et link til den relevante paragraf - hvis muligt.

Forældelseslovens § 1:

For følgende Fordringer gælder en Forældelsesfrist af 5 Aar:
1)   Fordring, som støttes på Overenskomst om a. Salg eller anden
   Overdragelse af Varer eller andet Løsøre, der ikke er afhændet
   som Tilbehør til fast Ejendom, b. Brug af fast Ejendom eller
   Løsøre, c. Ydelse af Ophold, Fortæring eller Forplejning, d.
   Befordring af Personer eller Gods, e. Udførelse af Arbejde
   eller Ydelse af personlig Virksomhed af hvilken som helst Art;
2) 3) osv.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Johnny Andersen (20-10-2006)
Kommentar
Fra : Johnny Andersen


Dato : 20-10-06 19:09


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:45390ef9$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Tak for dit svar Bertel.

> Der er fuld reklamationsret på en byttevare, og den starter
> forfra den dag den udleveres. Så sørg for at få en kvittering på
> hvornår den blev byttet.

Har du et link den paragraf?

> Hvis *præcis* samm fejl dukker op igen på en vare, er det
> imidlertid ikke reklataionsretten der træder i kraft. Det er
> derimod forældelsesloven fordi der er anmeldt et krav. Det
> forældes først efter 5 år.

Nu ved jeg ikke om det er præcis den samme fejl - har ikke den store indsigt
i det tekniske. Men skærmen opfører sig som sidst. Dvs. svinger (nærmest
pulserer) meget i faverne og er uskarpt.

Med venlig hilsen

Johnny



Gamle (20-10-2006)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 20-10-06 20:16


"Johnny Andersen" <netsat_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:453910d4$0$49200$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Nu ved jeg ikke om det er præcis den samme fejl - har ikke den store
> indsigt i det tekniske. Men skærmen opfører sig som sidst. Dvs. svinger
> (nærmest pulserer) meget i faverne og er uskarpt.
>

Det har heller ingen betydning ved ombytning.
http://www.forbrugerraadet.dk:81/raad/forbruger/alle/reklamation/

Mvh.
Torben



Henning (20-10-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 20-10-06 20:47


>Hvis *præcis* samm fejl dukker op igen på en vare, er det
>imidlertid ikke reklataionsretten der træder i kraft. Det er
>derimod forældelsesloven fordi der er anmeldt et krav. Det
>forældes først efter 5 år.

Ikke når hele enheden ombyttes, kun hvis den repareres.

Gamle (20-10-2006)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 20-10-06 20:50


"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:rr9ij2pesden2h1b7qb0m29k47moh8kctt@4ax.com...
>
>>Hvis *præcis* samm fejl dukker op igen på en vare, er det
>>imidlertid ikke reklataionsretten der træder i kraft. Det er
>>derimod forældelsesloven fordi der er anmeldt et krav. Det
>>forældes først efter 5 år.
>
> Ikke når hele enheden ombyttes, kun hvis den repareres.

Hvis der er ombyttet til en ny vare, er det fløjtende ligegyldigt om så 5000
varer af samme slags har haft den fejl. Ny vare er at betragte som nyt køb.
Med de rettigheder dette indebærer.

Mvh.
Torben



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste