Johnny Andersen skrev:
> Vi købte en computer ved Dell, som virker fint.
> Problemet er at skærmen blev ombyttet indenfor garanti perioden - uden
> problemer. Nu fejler den nye skræm det samme, som den gamle. Men nu siger
> Dell, at der kun er 3 måneder garanti på den skærm, som blev byttet.
> Er dette korrekt eller er der fuld garati på den nye skærm?
Det er ikke korrekt. Vi glemmer lige "garanti", for der er
reklamationsret, og garanti er noget andet.
Der er fuld reklamationsret på en byttevare, og den starter
forfra den dag den udleveres. Så sørg for at få en kvittering på
hvornår den blev byttet.
Hvis *præcis* samm fejl dukker op igen på en vare, er det
imidlertid ikke reklataionsretten der træder i kraft. Det er
derimod forældelsesloven fordi der er anmeldt et krav. Det
forældes først efter 5 år.
> Vil gerne have et link til den relevante paragraf - hvis muligt.
Forældelseslovens § 1:
For følgende Fordringer gælder en Forældelsesfrist af 5 Aar:
1) Fordring, som støttes på Overenskomst om a. Salg eller anden
Overdragelse af Varer eller andet Løsøre, der ikke er afhændet
som Tilbehør til fast Ejendom, b. Brug af fast Ejendom eller
Løsøre, c. Ydelse af Ophold, Fortæring eller Forplejning, d.
Befordring af Personer eller Gods, e. Udførelse af Arbejde
eller Ydelse af personlig Virksomhed af hvilken som helst Art;
2) 3) osv.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/