lån af forældre, skal man betale rente ?
Fra : Lars Bisgaard

Dato : 20-10-06 15:00

Hej, da jeg er i den heldige situation at mine forældre vil låne mig nogle
penge er vi kommet i tvilv om, om der skal tilskrives renter, eller om vi
bare skal lave et gældsbrev ?

hvad siger loven på det punkt, jeg ved godt at forældre må give ca 50.000
årligt i gave, men hvad med det der ligger ud over det når det jo bare er
lån ?

Og er det endelig 50.000 fra hver af forældrerne, ? ( de er gift )

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : David T. Metz

Dato : 20-10-06 15:17

Lars Bisgaard skrev:
> [...]
> penge er vi kommet i tvilv om, om der skal tilskrives renter, eller om vi

Der er intet krav om renter.

> jeg ved godt at forældre må give ca 50.000
> årligt i gave, men hvad med det der ligger ud over det når det jo bare er
> lån ?

Frit spil i princippet.

> Og er det endelig 50.000 fra hver af forældrerne, ? ( de er gift )

Ja.

Se fx her:
http://familieadvokaten.dk/search/showresult.asp?src=/emner/616.html&val=familiel%E5n

David

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 21-10-06 11:24

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er intet krav om renter.

> [...]

Mange tak, kan du også henvise til et sted gerne en $ der siger, at det er
fra hver af forældrene, at man kan få skattefrie gaver ?

jeg har selv søgt, men syntes ikke jeg kan finde det.

Mvh
Lars Bisgaard

Fra : Else Holm

Dato : 21-10-06 11:59

Lars Bisgaard wrote:
> [...]
> siger, at det er fra hver af forældrene, at man kan få
> skattefrie gaver ?
>
> jeg har selv søgt, men syntes ikke jeg kan finde det.

Det kan du finde i Bekendtgørelse af lov om afgift af dødsboer og
gaver http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050111429-REGL
kap. 5.

--
Else