Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:
> Hej alle
>
> Her er et spørgsmål fra en anden debatgruppe:
>
> ========
> Vi er 12 lejligheder på et lille netværk der deler en 24mb ADSL2+
> internet forbindelse fra Ventelo/Webpartner.
[...]
> ========
>
> I den efterfølgende udveksling skriver fyren at hvis han handler
> over nettet, kan han benytte returretten hvis det ikke virker.
Først og fremmest er det et spørgsmål om de haar købt en vare de har
en returret på. Ganske ofte er den router ADSL-linjen termineres i
noget udbyderen *stiller til rådighed*, men beholder ejendomsretten
til. Tilbage er der så en ren tjenesteydelsesaftale med de
indskrænkninger i fortrydelsesretten det giver.
> Er det rigtigt? - altså: Er det et handelskøb eller et
> forbrugerkøb?
Jeg kan ikke finde noget rigtig skarpt og autoritativt, men
forbrugerklagenævnet har behandlet en række sager hvor ejerforeninger
har klaget. Desuden er der en enkelt sag hvor en ejer har klaget over
sin ejerforening:
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/el-gas-vand-og-varme/varmeudgifter/
Nævnet finder ikke, at en ejerlejlighedsforening, der varetager
medlemmernes private interesser, kan anses for erhvervsdrivende. Det
falder derfor uden for nævnets virksomhedsområde at behandle klagen
mod indklagede 1, Ejerforeningen.
//Peter Makholm