/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
e-handel B2B
Fra : Peter Bohn


Dato : 17-10-06 23:07

Hejsa!

Hvordan er det nu det er? Hvis firma A bestiller/køber et produkt i Firma
B's netbutik, har Firma A så også 14 dages returret på varen?

Mvh Peter



 
 
Codexx (17-10-2006)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 17-10-06 23:48


Peter Bohn skrev:
> Hejsa!
>
> Hvordan er det nu det er? Hvis firma A bestiller/køber et produkt i Firma
> B's netbutik, har Firma A så også 14 dages returret på varen?

Nej, kun hvis det er aftalt mellem parterne.


Forbrugeraftaleloven § 1 jf. § 3

§ 1. Loven finder anvendelse på _forbrugeraftaler_, jf. § 3, og på
erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne
aftaler.

§ 3. Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som en
erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når den anden part
(forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv.
Stk. 2. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at en aftale, den
pågældende har indgået, ikke er en forbrugeraftale.
Stk. 3. Under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 1 finder
loven tillige anvendelse på aftaler om varer og tjenesteydelser fra
ikkeerhvervsdrivende, hvis aftalen er indgået eller formidlet for
sælgeren eller tjenesteyderen af en erhvervsdrivende, samt på
erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne
aftaler.


/Bacher


Peter Bohn (18-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Bohn


Dato : 18-10-06 00:06

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1161125284.967903.265080@h48g2000cwc.googlegroups.com...
Forbrugeraftaleloven § 1 jf. § 3

[Klip]

Takker - det var lige det jeg søgte.

Det interessante er:
§ 3. "...når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit
erhverv" - Ikke'?

Mhv Peter




Peter Makholm (18-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 18-10-06 05:09

"Peter Bohn" <peter.bohn@slettesbgg27.dk> writes:

> [Klip]
>
> Takker - det var lige det jeg søgte.
>
> Det interessante er:
> § 3. "...når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit
> erhverv" - Ikke'?

Jo, men 'handler uden for sit erhverv' betyder når man foretager en
handel der slet ikke har noget med driften af ens erhvervsvirksomhed at
gøre.

En softwarevirksomhed, der køber rengøringsmidler til at gøre rent på
kontoret, handler ikke uden for sit erhverv da der er tale om en del
af virksomhedens drift.

//Peter Makholm

Tychsen (18-10-2006)
Kommentar
Fra : Tychsen


Dato : 18-10-06 22:17

Ja, de 14. dages returret er noget, ligesom formodningsreglen, man
indførte i forbrugerøjemed.

Men derfor kan en B2B-handel sagtens give samme retigheder... der SKAL
det bare stå i kontrakten (læs: handelsbetingelser). Der er ikke
nogen overordnet og undvigelig lov ala forbrugerloven.


Peter Bohn (19-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Bohn


Dato : 19-10-06 19:58

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1161206246.439760.3580@m73g2000cwd.googlegroups.com...
>Ja, de 14. dages returret er noget, ligesom formodningsreglen, man
>indførte i forbrugerøjemed.

>Men derfor kan en B2B-handel sagtens give samme retigheder... der SKAL
>det bare stå i kontrakten (læs: handelsbetingelser). Der er ikke
>nogen overordnet og undvigelig lov ala forbrugerloven.



Se nu bliver det intessant: Jeg var lige inde ved Webbutikken hvor vi har
købt varen og læse deres salgsbetingelser. Der står:
---------------

Fortrydelse af et køb kan foretages i op til 14 dage fra modtagelsen
af varen. Fortrydelse af et køb kan gøres ved ved enten at nægte at modtage
ordren, ved at sende ordren retur eller ved selv at aflevere ordren hos
[firrmanavn]. Varer, der returneres, skal være i væsentligt samme stand som
ved modtagelsen - er dette ikke muligt, kan du ikke benytte dig af
returretten, eller du får tilbagebetalt en vis procentdel af det oprindelig
beløb - dette varierer afhængigt af varens stand ved returnering.
Bestilling af en vare i butikken er bindende, således at hvis en pakke
sendt pr. efterkrav ikke afhentes på posthuset inden henliggefristens udløb,
opkræves portoudgifterne i forbindelse med forsendelse af ordren. Se §9.
Alle produkter i blisterpakning (f.eks. hardcases til Palms og HP Ipaqs) kan
returneres, såfremt plomberingen ikke er brudt.



---------------

Det er de betingelser som jeg har accepteret da jeg (på vegne af et firma)
købte varen. Så burde jeg (firmaet jeg er ansat ved) vel have returretten??

Mvh Peter



Bertel Lund Hansen (19-10-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-10-06 21:26

Peter Bohn skrev:

> Se nu bliver det intessant: Jeg var lige inde ved Webbutikken hvor vi har
> købt varen og læse deres salgsbetingelser. Der står:

Og du er sikker på at det ikke er forbrugerbetingelserne du er
faldet over?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Peter Bohn (19-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Bohn


Dato : 19-10-06 21:37


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:4537df33$0$4168$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Peter Bohn skrev:
>
>> Se nu bliver det intessant: Jeg var lige inde ved Webbutikken hvor vi har
>> købt varen og læse deres salgsbetingelser. Der står:
>
> Og du er sikker på at det ikke er forbrugerbetingelserne du er
> faldet over?

Næ, det er jeg ikke, men det er de eneste betingelser der står på deres
website, under punktet handelsbetingelser?

Det er helt bevidst at jeg undlader at nævne webshoppens navn da de har
behandlet mig godt og jeg har ikke endnu ikke fortalt dem at jeg måske ikke
ønsker varen alligevel efter jeg er blevet opmærksom på en alvorlig defekt
ved den. Så det kan godt være at de bare tager varen retur uden problemer,
men det er godt at kende sine rettigheder -)

Såe... jeg kan kun sige tusinde tak for indsparkene fra Makholm, Tychsen og
Codexx

Mvh Peter



Peter Bohn (20-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Bohn


Dato : 20-10-06 02:39

"Peter Bohn" <peter.bohn@slettesbgg27.dk> skrev i en meddelelse
news:%lRZg.86$ei5.82@news.get2net.dk...
> Såe... jeg kan kun sige tusinde tak for indsparkene fra Makholm, Tychsen
> og Codexx

Ups... og til Bertel,

Mvh Peter



Codexx (19-10-2006)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 19-10-06 20:45


Peter Bohn skrev:
> "Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1161206246.439760.3580@m73g2000cwd.googlegroups.com...
> >Ja, de 14. dages returret er noget, ligesom formodningsreglen, man
> >indførte i forbrugerøjemed.
>
> >Men derfor kan en B2B-handel sagtens give samme retigheder... der SKAL
> >det bare stå i kontrakten (læs: handelsbetingelser). Der er ikke
> >nogen overordnet og undvigelig lov ala forbrugerloven.
>
>
>
> Se nu bliver det intessant: Jeg var lige inde ved Webbutikken hvor vi har
> købt varen og læse deres salgsbetingelser. Der står:
> ---------------
>
> Fortrydelse af et køb kan foretages i op til 14 dage fra modtagelsen
> af varen. Fortrydelse af et køb kan gøres ved ved enten at nægte at modtage
> ordren, ved at sende ordren retur eller ved selv at aflevere ordren hos
> [firrmanavn]. Varer, der returneres, skal være i væsentligt samme stand som
> ved modtagelsen - er dette ikke muligt, kan du ikke benytte dig af
> returretten, eller du får tilbagebetalt en vis procentdel af det oprindelig
> beløb - dette varierer afhængigt af varens stand ved returnering.
> Bestilling af en vare i butikken er bindende, således at hvis en pakke
> sendt pr. efterkrav ikke afhentes på posthuset inden henliggefristens udløb,
> opkræves portoudgifterne i forbindelse med forsendelse af ordren. Se §9.
> Alle produkter i blisterpakning (f.eks. hardcases til Palms og HP Ipaqs) kan
> returneres, såfremt plomberingen ikke er brudt.
>
>
>
> ---------------
>
> Det er de betingelser som jeg har accepteret da jeg (på vegne af et firma)
> købte varen. Så burde jeg (firmaet jeg er ansat ved) vel have returretten??

Ja, som jeg skrev tidligere "...kun hvis det er aftalt mellem
parterne."


/Bacher


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste