start af internet virksomhed
Fra : Jacob

Dato : 16-10-06 18:13

Hej jeg står og overvejer at starte en side på nettet der sælger ting
importeret primært fra hong kong og frankrig, det er mest for at tjene
lidt ved siden af studierne, er der nogen af jer der kan hjælpe mig med
at finde ud af hvordan det kan foregå, og hvad jeg skal gøre for det
bliver lovligt, skal jeg registres nogen steder? hvilke afgifter skal
jeg betalte? og er jeg overhovedet i den rigtige gruppe? :)

Mvh. Jacob

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-10-06 18:20

After serious thinking Jacob wrote :
> [...]
> skal jeg registres nogen steder? hvilke afgifter skal jeg betalte? og er jeg

Det vil nok være en god ide at starte i dk.erhverv

You know this framework is not big enough for the two of us!

Fra : K_T

Dato : 16-10-06 18:32

"Jacob" <Jacob@ingenmail.ni> skrev i en meddelelse
> [...]
> lovligt, skal jeg registres nogen steder? hvilke afgifter skal jeg
> betalte? og er jeg overhovedet i den rigtige gruppe? :)

Start med at find ud af hvad du vil sælge - og hvor meget? Kort sagt et
budget.
Hvis du kommer over grænsen (50.000kr. ??) må du få oprettet CVR og
momsnummer, således du kan afregne moms mv. på forsvarlig vis.

Dernæst skal du have gjort dig klart, hvordan du kommunikerer med kunderne -
dvs. du skal finde et system som kan dække dine behov - skal der betales med
kort / dankort skal du have en aftale herom med PBS.

Endelig skal du finde ud af, hvordan varerne leveres - og opbygge en
organisation, som kan håndtere det tilfredsstillende.

I øvirgt bør du sætte dig grundigt ind i reglerne om handel på internettet -
fortrydelsesret, returnering, prisfastlæggelse etc.

Knud

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-10-06 21:49

Jacob <Jacob@ingenmail.ni> writes:

> [...]
> det bliver lovligt, skal jeg registres nogen steder? hvilke afgifter
> skal jeg betalte? og er jeg overhovedet i den rigtige gruppe? :)

Jeg tror helt ærligt ikke det kan betale sig, både tidsmæssigt og på
alle andre måder... Du kan sandsynligvis få en bedre løn ved at blive
lønmodtager og du skal påregne *meget* besvær i starten med at få det
bygget op...

Dine potentielle kunder importerer muligvis allerede i forvejen (hvis
det er B2B), så du risikerer endvidere at tabe en masse penge og mange
gider ikke at handle med dig hvis du ikke har noget på lager og først
skal bestille varerne med lang leveringstid... Mit råd: Forvent ikke det
store uanset og prøv dk.erhverv, hvor du kan få bedre råd...

Desuden skal du huske på at du hæfter personligt for gæld medmindre du
kan skyde 250.000 kr eller 500.000 kr i af værdier til et selskab og
*DET* tror jeg de færreste studerende kan.... Tænk på at du efter
købeloven hænger for reklamationer i 2 år og evt. produktansvar når
"made in Hong Kong" produkterne evt. går i brand eller lignende, så du
skal være ret afklaret inden du begynder, hvis du gør det... Og
indberegn en stor avance... Kunderne forventer nok også at de kan få fat
i dig man-fre kl.9-17 og hvis ikke ser de det som useriøst...

Desuden er der papirarbejdet: Moms hvert kvartal, told/skat... Medmindre
du går på handelsskolen eller lignende og måske allerede har fået
undervisning i regnskaber/bogføring m.m. så ville jeg glemme det. Mange
andre end dig har fået samme ide, så du skal kunne noget specielt eller
være godt afklaret og tro på det, inden du gør det, hvis du gør det...

Har du intet kendskab til Hong kong-produkterne, så er det også svært at
gøre noget ordentligt ud af det, kun som studerende og uden
medhjælpere... Hvor mange penge kan du skyde i det? 10.000 kr? 20.000
kr? De penge kan forsvinde meget hurtigt, hvis du køber varerne hjem til
lager og du ikke kan få dem afsat...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Brock

Dato : 16-10-06 22:55

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Desuden skal du huske på at du hæfter personligt for gæld medmindre du
> kan skyde 250.000 kr eller 500.000 kr i af værdier til et selskab

Lige et lille "obs": Kapitalkravet til et ApS er ikke 250.000, men kun
125.000.

Bortset fra det er jeg 100% enig i dine argumenter.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-10-06 16:55

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> writes:

> [...]
> 125.000.
>
> Bortset fra det er jeg 100% enig i dine argumenter.

Nåhja, tak for rettelsen...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jacob

Dato : 18-10-06 11:55

Martin Jørgensen skrev:
> [...]
> alle andre måder... Du kan sandsynligvis få en bedre løn ved at blive
> lønmodtager og du skal påregne *meget* besvær i starten med at få det

det må jeg se på når jeg har fundet nærmere ud af hvor god økonomi der
er i det selvfølgelig skal det jo kunne betale sig hvis jeg starter det
> [...]

> skal bestille varerne med lang leveringstid... Mit råd: Forvent ikke det
> store uanset og prøv dk.erhverv, hvor du kan få bedre råd...

nogen gør ja, men mange er bange for told afgifter og andet og handler
derfor til noget dyrere priser i danmark, derudover er der meget af det
som jeg overvejer at sælge der ikke er til at få på det danske marked.

> [...]
> indberegn en stor avance... Kunderne forventer nok også at de kan få fat
> i dig man-fre kl.9-17 og hvis ikke ser de det som useriøst...

hvis jeg nu har en omsætning der er gør at jeg ikke skal registers eller
hvis jeg stopper firmaet har jeg så stadigvæk produkt ansvaret? der vil
vel aldrig være flere penge ude for mig en dem jeg køber og sælger for,
de kan vel ikke ligefrem forlange at få mere tilbage hvis noget går i
stykker?

> [...]
> andre end dig har fået samme ide, så du skal kunne noget specielt eller
> være godt afklaret og tro på det, inden du gør det, hvis du gør det...

Det er også en af grundene til jeg skriver her for har slet ingen ide om
hvor meget papir arbejde der reelt er, jeg kan højest sandsynligt få
hjælp til det af noget familie der er handels uddannet, men alt er jo
relativt de gider nok ikke bruge 10 timer om ugen på det.

> [...]
> medhjælpere... Hvor mange penge kan du skyde i det? 10.000 kr? 20.000
> kr? De penge kan forsvinde meget hurtigt, hvis du køber varerne hjem til

Jeg har et rigtigt godt kendskab til produkterne da jeg selv tit har
bestilt tingene derfra, det besvær er der mange der ikke gider og så
tænkte jeg jo at der var en mulighed for at det kunne blive til lidt
mere, jeg kan købe ret små lagere hjem af gangen med omkring en uges
leveringstid så jeg vil kunne nøjes med at have lager for ca. 5000 kr af
gangen ser det ud til, så risikoen burde jo være minimal.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-10-06 12:25

Jacob <Jacob@ingenmail.ni> writes:

> Martin Jørgensen skrev:
-snip-
> hvis jeg nu har en omsætning der er gør at jeg ikke skal registers
> eller hvis jeg stopper firmaet har jeg så stadigvæk produkt ansvaret?

Ja! Sådan er det... Men det er nu ikke så slemt igen. Man hører sjældent
om de sager...

> der vil vel aldrig være flere penge ude for mig en dem jeg køber og
> sælger for, de kan vel ikke ligefrem forlange at få mere tilbage hvis
> noget går i stykker?

Jo! Det er lige netop det, der er problemet... Du skal opbevare dit
regnskab i 5 år bagefter og du hæfter personligt i 2 år bagefter du har
solgt noget, hvis det lider af en "mangel". Det står i købeloven. Det er
kundernes reklamationsret, så derfor skal du sørge for at beregne et
pænt overskud... Og når du har gjort det, så læg lige 50% eller 100%
oveni... Så løber det måske fornuftigt rundt...

Du skal tænke på at du skal tjene en gennemsnits-timeløn ind på mindst
100 kr for at det kan betale sig... Og du får ikke feriepenge som
selvstændig eller andre goder. Derimod kan du risikere det ene problem
efter det andet. Men nogen gør det jo heller ikke for pengenes skyld...

-snip-
> [...]
> leveringstid så jeg vil kunne nøjes med at have lager for ca. 5000 kr
> af gangen ser det ud til, så risikoen burde jo være minimal.

En uges leveringstid? Du vil sælge med en uges leveringstid? Du vil ikke
købe med en uges leveringstid vel? Jeg troede ihvertfald det tog næsten
en måneds tid med skib eller deromkring men man kan selvfølgeligt også
få det fløjet ind til en dyrere pris... Men der er jo en anden én
herinde der ikke lod sig afskrække, så det kan da også godt være at det
er det rigtige for dig.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jacob

Dato : 18-10-06 13:47

Martin Jørgensen skrev:

> -snip-
>
> Ja! Sådan er det... Men det er nu ikke så slemt igen. Man hører sjældent
> om de sager...
det er da altid noget, men man bliver jo alligevel nød til at tage
forbehold for det.

> [...]
> pænt overskud... Og når du har gjort det, så læg lige 50% eller 100%
> oveni... Så løber det måske fornuftigt rundt...

ok, taget til efterretning.

> [...]

> få det fløjet ind til en dyrere pris... Men der er jo en anden én
> herinde der ikke lod sig afskrække, så det kan da også godt være at det

jeg gætter på det er luft post det kommer med, men fragt priserne virker
ret billige, slet ikke på post dk niveau ;)

> Best regards
> Martin Jørgensen

Måske det var værd at overveje at jeg importere som privat person og så
sælger dem på net auktioner, den blå avis osv. men hvad siger loven
omkring det?

Mvh. Jacob

Fra : Thomas

Dato : 17-10-06 07:40

Jacob wrote:
> [...]
> bliver lovligt, skal jeg registres nogen steder? hvilke afgifter skal
> jeg betalte? og er jeg overhovedet i den rigtige gruppe? :)

Kom bare igang. Jeg har selv en lille import ved siden af studierne.
Bare pas på ikke at tjene for meget, da du så skal betale SU tilbage.

Start på virk.dk
Find afgifterne på vita.skat.dk

Overvej selvfølgelig besværet med reklamationsret, produktansvar m.m.
Bogholderi, moms og afgifter skal du ikke lade dig skræmme med. Det er
så nemt som at... tja. Du ved - med moderne teknologi, tilbyder skat
endda at sende dig en email når du skal afregne moms, hvilket kan gøre
online.

Må man spørge hvad du vil importere?

God fornøjelse.

Thomas

Fra : Jacob

Dato : 18-10-06 11:26

Thomas skrev:
> Kom bare igang. Jeg har selv en lille import ved siden af studierne.
> Bare pas på ikke at tjene for meget, da du så skal betale SU tilbage.
>
> Start på virk.dk
> Find afgifterne på vita.skat.dk

Det vil jeg se nærmere på tak, synes det svære lige at overskue hvor
mange afgifter der skal betales

> [...]
er så nemt som at... tja. Du ved - med moderne teknologi, tilbyder skat
endda at sende dig en email når du skal afregne moms, hvilket kan gøre

det er primært spil merchandise og tilbehør til konsoller osv. da de
priser umiddelbart er meget lave, men det kommer jo helt an på hvor
meget der skal betales til told og skat.

> God fornøjelse.
>
> Thomas

tak for hjælpen.

Mvh. Jacob

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-10-06 12:38

> [...]

> priser umiddelbart er meget lave, men det kommer jo helt an på hvor
> meget der skal betales til told og skat.

1) Udenfor EU... Told-afgift + 25% moms. Prøv ring og spørg dem ad. Det
er ikke til at finde ud af hvad satsen er for almindelige
dødelige... Personligt bliver jeg sgu' gang på gang snydt når ser noget
på amazon eller lignende og tænker at det er vildt billigt og bestiller
det.... Og når jeg så har bestilt noget hjem f.eks. fra USA og kommer
hen på posthuset så er jeg ofte blevet slemt skuffet... Og føler mig
snydt, da jeg kunne få det til samme pris herhjemme eller i EU

2) Hong kong... De har jo et dårligt ry hvad kvaliteten angår... Hvis
varerne går i stykker efter 3 mdr (op til 2 år) så hænger du på den,
fordi så begynder dine kunder at ævle løs om reklamationsret og hvis du
så ikke har nogen penge på kistebunden på det tidspunkt der, så kommer
du i gevaldige problemer... Så må du jo låne dem, måske til åger-renter
for at undgå alternativet... Men du kan jo evt. give en ny vare hvis det
er første gang de brokker sig.

Her for forbrugere:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

..... osv...

Kig også på § 42 og frem på

http://www.familieadvokaten.dk/index_gammel.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-10-06 14:06

Jacob <Jacob@ingenmail.ni> writes:

> Måske det var værd at overveje at jeg importere som privat person og
> så sælger dem på net auktioner, den blå avis osv. men hvad siger loven
> omkring det?

Når du køber med vidersalg for øje, så er du at betragte som
erhvervsdrivende i forhold til forbrugerlovgivningen.

//Peter Makholm

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-10-06 09:31

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Når du køber med vidersalg for øje, så er du at betragte som
> erhvervsdrivende i forhold til forbrugerlovgivningen.

Men det bliver nok ikke opdaget eller ingen private folk gider nok at
gøre særligt meget ud af det, hvis de kan se at det er en "privat" der
sælger...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-10-06 10:41

hotmail_spam@hotmail.com (Martin Jørgensen) writes:

> Men det bliver nok ikke opdaget eller ingen private folk gider nok at
> gøre særligt meget ud af det, hvis de kan se at det er en "privat" der
> sælger...

Man er at betragte som erhvervsdrivende uanset om det bliver opdaget
eller ej. Og så tror jeg ikek at man skal særlig meget ud over sin
vennekreds før der er nogen der vil kræve deres ret som forbrugere med
mindre man meget effektivt styrker folk i deres vildfarelse om at man
ikke er erhvervsdrivende.

//Peter