Virksomhed vil ikke betale regning
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-10-06 18:20

Jeg har et udestående med et A/S selskab, som ikke betaler vores regning.
De har betalt ca. 65 % af regningen med den begrundelse af en af vores
medhjælpere privat skylder dem nogle penge, som de har fratrukket. Jeg har
forsøgt at fortælle dem at det ikke er vores problem og at vores medhjælpere
og virksomheden er to forskellige juridiske "personer".
Vi har sendt, 1., 2. og 3. rykker uden svar/resultat.

Hvad er næste skridt?

Skal vi først have dom på at de skylder os pengene eller...?

Fra : Codexx

Dato : 13-10-06 18:39

Morten Fruergaard skrev:
> [...]
>
> Hvad er næste skridt?
>
> Skal vi først have dom på at de skylder os pengene eller...?

Det er åbenlyst at betingelserne for modregning ikke er opfyldt, idet
kravet om gensidighed ikke er tilstede (Jeg formoder at jeres
"medhjælper" blot er alm. lønmodtager og ikke er medejer af firmaet).
Jeg syntes du bør gøre modparten opmærksom på dette, så du er
sikker på der ikke er nogen misforståelser i sagen (f.eks. fordi de
tror din medhjælper er medejer af dit firma).

Næste skridt er at opnå et såkaldt "fundament" for dit krav, så du
kan trække selskabet i fogedretten. Du skal derfor anlægge sag ved
domstolen (byretten), ved at stævne selskabet med påstand om betaling
af den resterende del af fakturaen. Du bør nok få hjælp af en
advokat til dette. Kig her for lidt inspiration:
http://www.kalibalik.dk/anders/discontent/tiscali/rykkergebyr

Hvis du vinder sagen kan du nu trække selskabet i fogedretten og få
dine penge, forudsat der er midler i selskabet.

Du kan læse mere her: http://www.domstol.dk/show.asp?id=10478

/Bacher

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-10-06 06:29

Codexx wrote:
> [...]
> sikker på der ikke er nogen misforståelser i sagen (f.eks. fordi de
> tror din medhjælper er medejer af dit firma).

Det er skrevet i både 1. og 2. rykker.

> [...]
>
> Hvis du vinder sagen kan du nu trække selskabet i fogedretten og få
> dine penge, forudsat der er midler i selskabet.

OK. Tak.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 15-10-06 00:52

Codexx wrote:

> [...]
> kan trække selskabet i fogedretten. Du skal derfor anlægge sag ved
> domstolen (byretten), ved at stævne selskabet med påstand om betaling

Såfremt skyldneren er enig i kravet (dette kan formentlig dokumenteres
af korrespondencen), og beløbet er under 50.000 kr, kan betalingspåkrav
sendes direkte i fogedretten, jf. de "nye" regler om forenklet inkasso.

> Du bør nok få hjælp af en
> advokat til dette.

Det skulle ikke være nødvendigt ved den forenklede procedure, såfremt
kravene er opfyldt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-10-06 07:17

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> [...]
> af korrespondencen), og beløbet er under 50.000 kr, kan
> betalingspåkrav sendes direkte i fogedretten, jf. de "nye" regler om

Virksomheden svarer ikke på vores henvendelser.
De betalte den første del af regningen ca. 6 uger for sent, hvor vi havde
telefonisk kontakt med dem. Der sagde de, at de ville modregne. Dette
skriver de også i overførslen.

Det eneste MEN, der er, er at medhjælperen i forbindelse med besøget hos dem
privat har opgivet sin firmamobiltelefon, hvis de ville ham noget. Dette har
fået den pågældende virksomhed til at oprette ham som kunde med det
telefonnummer, som er ejet af os. Men er det nok til, at vi kan hænge på
regningen?
Det er i forbindelse med en reperation af hans private bil - og regningen er
også udstedt til ham privat med hans navn på...

Jeg formoder stadig ikke, at de kan modregne, da det er to forskellige
juridiske personer.
Men er denne kommentar på deres overførsel nok?
DERES FAKT. 1833, MODREGNET DERES KONTO XXXXXXXX HOS OS, MED SALDO PR.
31/7-06: KR. 2286,38

Eller skal vi en tur i retten først?
Det er ikke voldsom mange penge, men jeg har meget svært ved at accepterere
deres måde at handle på, herunder at de end ikke gider besvarer vores
rykkere...

Hvis ja. Hvordan finder man en god advokat?
Tager man bare den første og bedste?

Fra : Torben

Dato : 15-10-06 07:24

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Det er ikke voldsom mange penge, men jeg har meget svært ved at
> accepterere deres måde at handle på, herunder at de end ikke gider
> besvarer vores rykkere...

Men du har en ansat der benytter samme metode, formoder jeg?

mvh
Torben

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-10-06 09:33

Torben wrote:

> Men du har en ansat der benytter samme metode, formoder jeg?

Nej. Tværdimod. Han havde bilen til en meget dårlig og uprof. rep. som han
efterfølgende skrev til værkstedet, at han ikke mente var i orden osv. Han
betalte den del af regningen, som han mente var rimelig - han skrev til dem
flere gange, men han har heller ikke fået en reaktion på sine breve...

Fra : Codexx

Dato : 15-10-06 10:11

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Såfremt skyldneren er enig i kravet (dette kan formentlig dokumenteres
> af korrespondencen), og beløbet er under 50.000 kr, kan betalingspåkrav
> sendes direkte i fogedretten, jf. de "nye" regler om forenklet inkasso.

Jamen skyldneren er da netop ikke enig i kravet her? Så ryger sagen jo
alligevel i Civilretten.

/Bacher

Fra : Jens

Dato : 15-10-06 11:06

Codexx <jensbacher@hotmail.com> wrote:

> Jamen skyldneren er da netop ikke enig i kravet her? Så ryger sagen jo
> alligevel i Civilretten.

Mon ikke den delvise betaling kan udlægges som en erkendelse af
forholdet?

Jeg ved ikke om fogedretten vil tage stilling til berettigelsen af den
foretagne modregning, men jeg mener, at det ligger klart beskrevet, at
modregningen er uberettiget.

Endelig foreligger den mulighed, at skyldneren fortsætter sin passive
linie, og dermed bringer sig selv i den situation at fogedretten afgør
sagen i hans fravær.
--

Jens F