opsigelse af kontrakt, inden jobbet starte~
Fra : Tom Nielsen

Dato : 13-10-06 17:53

Hej,

Jeg har en ansættelses kontrakt, med jobstart 1. November.
I kontrakten står der at ansættelsesforholdet er dækket af funktionærloven.
Der er en prøvetid på 3 mnd, men 14dages opsigelse for begge parter.

Nu har jeg i mellemtiden fået et bedre tilbud, så jeg ønsker at annullere
den ovennævnte (underskrevede) kontrakt.

Kan jeg annullere kontrakten så den ikke træder i kraft 1. Nov. eller er jeg
tvunget til at starte på jobbet 1.Nov og dernæst give min opsigelse, så jeg
først slipper 15.November ?

Hvilke muligheder har jeg for at komme ud af ansættelsesforholdet, eller
helt at undgå det ?
Kunne en opsigelse 16.Oktober være god nok, til at slippe for at starte
jobbet 1. November ?

Jeg håber naturligvis at den nye arbejdsgiver er villig til at annullere
kontrakten, men hvordan står jeg hvis de nægter ?

pft.
Tom

Fra : Codexx

Dato : 13-10-06 18:22

Tom Nielsen skrev:
> [...]
>
> Jeg håber naturligvis at den nye arbejdsgiver er villig til at annullere
> kontrakten, men hvordan står jeg hvis de nægter ?

Først og fremmest bør arbejdsgiveren i egen interesse lade dig slippe
ud af kontrakten, så han/hun slipper for at betale dig 14 dages løn,
hvor du nok ikke er særligt produktiv. Jo før du fortæller det til
arbejdsgiveren, jo bedre.

Dernæst vil jeg mene at du ud fra almindelige tolkningsregler bør
kunne opsige kontrakten med de 14 dages varsel der gælder i
prøveperiodden, upåagtet at du ikke er startet i virksomheden endnu.

/Bacher

Fra : Nicolai Lang

Dato : 13-10-06 19:13

On 13 Oct 2006 10:21:32 -0700, "Codexx" <jensbacher@hotmail.com>
wrote:

>Dernæst vil jeg mene at du ud fra almindelige tolkningsregler bør
>kunne opsige kontrakten med de 14 dages varsel der gælder i
>prøveperiodden, upåagtet at du ikke er startet i virksomheden endnu.

Jeg prøvede det den modsatte vej - hvor jeg blev opsagt 3 dage efter
jeg havde skrevet kontrakten (fordi jeg havde været med i en artikel i
Politiken).

Der fik jeg presset firmaet til at give mig 14 dages løn i
godtgørelse. Men om den havde "holdt i byretten" ved jeg ikke.

Og hvordan beregner man erstatningen den anden vej?

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Tom Nielsen

Dato : 13-10-06 19:49

> Der fik jeg presset firmaet til at give mig 14 dages løn i
> godtgørelse. Men om den havde "holdt i byretten" ved jeg ikke.
>
> Og hvordan beregner man erstatningen den anden vej?

Såvidt jeg kan læse mig frem til, kan de kræve erstatning svarende til 14
dages løn hvis jeg udebliver i opsigelses perioden.

Men mon ikke min fagforening kan gøre mig klogere på mandag, og mon ikke jeg
kan finde en fredelig løsning med arbejdsgiveren. De kan jo ikke bruge mig
til ret meget i 14 dage, da jeg ikke skulle udføre nogen dagligdags opgaver.

- Tom

Fra : Nicolai Lang

Dato : 13-10-06 21:10

On Fri, 13 Oct 2006 20:49:20 +0200, "Tom Nielsen"
<tom_nielsenNO_REPLY@hotmail.com> wrote:

> [...]
>til ret meget i 14 dage, da jeg ikke skulle udføre nogen dagligdags opgaver.

Jo, det er jo bare ærgeligt - jeg ville ikke kunne bruge en til noget
i 14 dage i min afdeling - da det tager 3-6 måneder før nye er så
meget inde i arbejdet at der er positivt :)

Du kan jo også risikere at firmaet giver dig et bedre bud når du
kommer for at annulere kontrakten. Selvom jeg nu ikke tror jeg selv
ville være en part af sådan noget "shopping around".

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-10-06 21:50

"Tom Nielsen" <tom_nielsenNO_REPLY@hotmail.com> writes:

> [...]
> tvunget til at starte på jobbet 1.Nov og dernæst give min opsigelse, så jeg

Du har 14 dages opsigelse. Sig op nu. Skriv en mail med det samme, fordi
den når frem med det samme i modtagerens indbakke. Det kan dog godt være
at den alligevel først et nået til kundskab mandag morgen, juridisk
set. Jeg kan ikke lige huske hvordan det forholder sig præcist og har
ikke lige tid til at kigge efter.

> Hvilke muligheder har jeg for at komme ud af ansættelsesforholdet, eller
> helt at undgå det ?

Aftal med din nye arbejdsgiver at han taget skraldet og betaler
regningen, hvis der bliver nogen. Ellers betaler du selv. Du kan
risikere at skulle svare erstatning på 1/2 måneds løn men når du ikke
engang er startet så er det vigtigt at du fra starten melder hurtigt ud
og så er du måske heldig. Se funktionærloven §4.

> Kunne en opsigelse 16.Oktober være god nok, til at slippe for at starte
> jobbet 1. November ?

Altså i dag er det den 13. oktober. Hvis du skriver en mail i dag eller
i morgen eller sender en fax (behold kvitteringen), så skader det
ihvertfald ikke din sag og så efterfølgende kan du ringe på mandag og
følge op på mailen. Jeg kan ikke huske hvordan det præcist er -
nogengange er det noget med "opsiges til månedens udgang" - ihvertfald
hvis det er AG der opsiger dig. Hvad står der præcist i kontrakten?
Måske kan du selv se det der (det burde du kunne).

> Jeg håber naturligvis at den nye arbejdsgiver er villig til at annullere
> kontrakten, men hvordan står jeg hvis de nægter ?

Du skal ikke regne med at kontrakten bliver annuleret. Så ville AG være
godt dum. Han kan ikke rigtigt "nægte" dig at sige op eller noget. Men
han føler sig nok røvrendt og skal nu ud i en masse besvær igen med at
finde en medarbejder og det bliver han sikkert ikke glad for.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Tom Nielsen

Dato : 13-10-06 22:14

> [...]
> at den alligevel først et nået til kundskab mandag morgen, juridisk
> set. Jeg kan ikke lige huske hvordan det forholder sig præcist og har

Mailen blev sendt med det samme, men svaret tilbage var blot at de ikke
betragtede den som en opsigelse.
De ønsker derimod et møde den 18 (13 dage inden ansættelsesstart... pudsigt)

Så jeg må nok ind og aflevere en skriftlig opsigelse mandag d. 16 for at
sikre mig lidt bedre.

> [...]
> hvis det er AG der opsiger dig. Hvad står der præcist i kontrakten?
> Måske kan du selv se det der (det burde du kunne).

Tjo, den er lidt tvetydig:
Citat:
"Funktionærlovens opsigelsesregler er gældende for ansættelsesforholdet.
De første tre måneder af ansættelseforholdet sker på prøve, og inden for
denne periode kan hver af parterne opsige dette med 14 dages varsel.
Fra medarbejderens side kan opsigelse ske med én måneds varsel til ophør ved
en måneds udgang."

Nr 2 linie, den som vedrører prøveperioden, mener jeg modsiger 1. og 3.
linje, og betragter den som værende fælgende for de 3 måneders prøvetid.
Er det kun mig der læser det sådan ?

> [...]
> han føler sig nok røvrendt og skal nu ud i en masse besvær igen med at
> finde en medarbejder og det bliver han sikkert ikke glad for.

Jeg kan ikke se at det vil gavne ham at give mig løn i de 14 dage. De 14
dage kan jeg ikke yde meget for ham, da det var forventet at jeg skulle
læres op i den periode, hvorefter jeg skulle ud på kundeopgaver som
konsulent.
Omkring besværret med at finde en ny medarbejder... ja de skal bruge et par
stykker, men jeg fik jobbet efter 30 minutters samtale, så det er begrænset
hvor meget krudt de har spildt der. De kendte mig dog i forvejen - derfor
den korte periode.

At de ønsker et møde d. 18, og ikke ser min e-mail som en opsigelse, for mig
til at tro at de jagter 14 dages erstatning.

- Tom

Fra : Holst

Dato : 13-10-06 22:24

Tom Nielsen wrote:

> [...]
>
> Så jeg må nok ind og aflevere en skriftlig opsigelse mandag d. 16 for at

Jeg vil nu blot sende en ny mail og deri skrive, at du fastholder din
opsigelse. Men at du da gerne vil mødes med dem den 18., måske har de et
godt tilbud til dig...?

> At de ønsker et møde d. 18, og ikke ser min e-mail som en opsigelse, for mig
> til at tro at de jagter 14 dages erstatning.

Tjah ... måske vil de bare gerne holde fast i dig, men har desværre ikke
tid førend den 18. til at mødes med dig og give dig et tilbud, du ikke
kan afslå.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-10-06 22:32

Tom Nielsen wrote:

> At de ønsker et møde d. 18, og ikke ser min e-mail som en opsigelse,
> for mig til at tro at de jagter 14 dages erstatning.

Du ser spøgelser
Ønsker firmaet at få ufattelig dårlig reklame for at inddrive sølle 20k
(Eller er din løn tårnhøj)?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-10-06 17:35

> Du ser spøgelser
> Ønsker firmaet at få ufattelig dårlig reklame for at inddrive sølle 20k
> (Eller er din løn tårnhøj)?

Jeg ville snarere gætte på at manden har netop de kvalifikationer, der er
behov for, og at der måske ikke er så mange andre ansøgere.

Mvh Maria