Inkasso
Fra : Ukendt

Dato : 12-10-06 16:51

Hej

Er lige kommet hjem fra job og finder så et inkassobrev fra Alektum Inkasso,
hvori de skriver, at de er blevet overdraget at indkassere min gæld for
Homeenter AB.

Måske jeg er lidt stupid, men for flere mdr siden klikkede jeg gennem et
spørgeskema, hvor jeg skulle svare om jeg ønskede at modtage en film fra
HomeEnt... Hvor jeg må ha svaret ja uden at ligge mærke til hvad det
indebar.

Efter ca. 14 dage kommer der så en dvd og et medlemskab fra HomeE. I
girokortet står der at jeg skal gå på nettet og afbestille den næste film
hvis jeg ikke ønsker den. Jeg klikker ind og framelder mig filmen og mit
medlemskab. Efter 14 dage får jeg endnu et brev hvori der står at det er
uopsigeligt med mindre jeg køber de næste 2 film til "klub" pris. Jeg
skriver så et brev tilbage og forklare at jeg ikke er enig med dem og
retunere den uåbnede film. Herefter hører jeg ikke noget fra dem. og nu
ligger det her inkassobrev så...

Hænger jeg virkelig på at skulle betale 820,78 for noget jeg ikke har fået?

M.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-10-06 19:33

morten wrote:
> [...]
> ligger det her inkassobrev så...
>
> Hænger jeg virkelig på at skulle betale 820,78 for noget jeg ikke har fået?

Det er en lidt længere historie at jeg osse fortæller min sag. Men jeg
har været til inkasso hos dem en 2-3 år snart. Det meste af denne tid
under trusler om snarligt forestående sagsanlæg, registreringer samt
inkassobesøg. Jeg så ellers sådan frem til inkassobesøget, men nu 14 mdr
efter den blev "overgivet til konsulent i Lyngby" der efter sigende
skulle komme forbi inden for to uger, er jeg holdt op med at vente.
De ved nok at de ikke har nogen sag at køre, men det afholder dem jo
ikke fra at tage penge fra dem der lader sig true. Så hvis du har styr
på at du har afbestilt, fortrydt og afvist krav behørigt så skulle der
ikke være noget i vejen for det.

Fra : K_T

Dato : 12-10-06 19:51

Firmaet er et af de halvplatte, som lever af folks uopmærksomhed. Lad være
at række dem så meget som en lillefinger - de falder nok ned igen.

Knud

Fra : Henrik

Dato : 12-10-06 20:37

Endnu et OT indlæg
Jeg har som Jonas også været en tur i deres mølle.
Jeg fik lige som dig et medlemskab på en eller anden måde, jeg returnerede
dog filmen med det samme og alt var ok.
Så kom der en rykker på den film jeg havde sendt til dem, den havde de ikke
modtaget. Jeg underskrev en tro og love erklæring, på at jeg havde sendt den
med posten.
Alt ok igen,
Så får jeg pludselig et nyt Medlemskab hos HomeE ?!?!?
Klog af skade ringer jeg til dem og siger at jeg aldrig har bestilt en
Medlemskab ( for jeg var jo blevet opmærksom på deres metode) og fortæller
dem at de kan afhente filmen hos mig inden 3 måneder. En flink medarbejder
overtaler mig dog til er sende den til dem på noget de kalder fribrev,
samtidig med at han sender mig en mail på at jeg på ingen måde kan gøres
ansvarlig for evt. bortkommen film.
ALT OK
så kommer der fra Alektum Inkasso, en inkasso skrivelse på 1. film, Puhh
Jeg forklare dem at jeg ikke mener at HomeE har noget krav mod mig, og
sender en kopi af tro og love erklæringen til dem, der går dog ikke lang tid
får endnu en rykker dukker op.
her fra har jeg totalt ignoreret dem.
Har gemt brev og kvittering på at jeg har sendt dem et brev, sammen med tro
og love erklæring.
og lige som K_T er jeg da også med mellemrum blevet kontaktet af dem pr.
brev om at deres tålmodighed er sluppet op og de vil overdrage sagen til den
lokale inkasso mand i Ringsted, har dog aldrig set ham, og har heller ikke
på noget tidspunkt forventet dette.

Så mit råd, kontakt AI og fortæl dem at du har send filmen retur, og bed dem
sende en tro og love erklæring, samt en frankeret svar kuvert ( de kan lige
så godt betale den porto ) og husk at gemme en kopi, det kan være du får
brug for den.

der efter glem alt om dem, og lad dem ikke true dig, der er total useriøse,
lidt lige som HomeE

/Henrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-10-06 21:58

Den 12-10-06 21.36 skrev Henrik følgende:

> Så mit råd, kontakt AI og fortæl dem at du har send filmen retur,

Som jeg læser det, er det nummer to film, han har sendt tilbage.
Umiddelbart virker det som om, han hænger på regningen (medmindre der er
fusk omkring betingelserne, fx at de ikke har stået tydeligt på siden).
Om firmaet så vil tage slagsmålet, er en helt anden sag.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rævekage: Rævens godt gemte ekskrementer...

Fra : Tommy Hansen

Dato : 12-10-06 21:40

"morten" <morten"væk"mcrasmussen.dk> wrote in message
>Efter 14 dage får jeg endnu et brev hvori der står at det er uopsigeligt
>med mindre jeg køber de næste 2 film til "klub" pris. Jeg skriver så et
>brev tilbage og forklare at jeg ikke er enig med dem

Du har jo sagt ja til deres betingelser, hvilket indebære du skal købe 2
film,
hvad er det du ikke er enig i ?

Vh
Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 07:52

Hej

Det er den første film jeg retunerede. Jeg kontaktede dem da jeg fik mit
"medlemskab" samt den første film. Da jeg ikke var enig i at jeg havde sagt
ja til at blive medlem hos dem. Så ALT er retuneret, og har frameldt mig på
deres hjemmeside samt skrevet et brev som jeg vedlagde filmen, som også var
uåbnet.

morten

Fra : Jubii

Dato : 13-10-06 10:46

On Thu, 12 Oct 2006 17:50:40 +0200, "morten" <morten"væk"mcrasmussen.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Hænger jeg virkelig på at skulle betale 820,78 for noget jeg ikke har fået?
>
>M.

Reglen er, at hvis et krav er bestridt, kan sagen ikke føres videre uden en
afgørelse. Der kan således ikke komme flere krav. Det vil være direkte ulovligt.

Efter hvad du skriver, hænger du ikke på beløbet efter min mening.

Hvis du får ydeligere krav, og noget tyder på at det får du, skal du sende det
tilbage til afsenderen med besked på at deres krav er bestridt og du desuden
ikke vil betale. Det gør du så hver gang. Måske kan du ind imellem skrive at du
afventer en retsafgørelse på at deres krav er korrekt.

Og den med at de lægger gebyr på gebyr kan du overse.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 13-10-06 22:51

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> wrote in message

> Efter hvad du skriver, hænger du ikke på beløbet efter min mening.

Hvordan kan det være ?
mange af disse filmklubber køre med det koncept, at du skal
købe 2 film til normalpris inden du kan melde dig ud.
Det har Morten accepteret, og må efter min menig bide i det sure æble
og betale. At firmaet måske har et dårligt ry ændre ikke på situationen

Vh
Tommy

Fra : Jubii

Dato : 14-10-06 09:45

On Fri, 13 Oct 2006 23:51:18 +0200, "Tommy Hansen" <tommyhhFJERN@webspeed.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>Hvordan kan det være ?

Da jeg ikke har set skemaet og ikke hjemmesiden, har du? Så kan jeg ikke se at
der skal betales for mere end 1 dvd.

>mange af disse filmklubber køre med det koncept, at du skal
>købe 2 film til normalpris inden du kan melde dig ud.

Efter hvad der skrives er den oplysning ikke til stede ved den første dvd's
fremsendelse. Kun at næste film vil komme hvis der ikke afmeldes.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-10-06 13:47

Jubii wrote:
> [...]
> afgørelse. Der kan således ikke komme flere krav. Det vil være direkte ulovligt.

Det er inkassobureauet rimeligt ligeglade med og selvom man skriver
tilbage at kravet er bestridt og de dermed har forpligtelse til at
undersøge om bestridelse er åbenlyst forkert og i modsat fald droppe
inkasso, er de stadigt ligeglade.
Fra en advokat (endda tidligere ansat ved Politiet) har jeg fået at vide
det ikke nytter det fjerneste at anmelde denne åbenlyst lovstridige
forretningsform.

> [...]
> ikke vil betale. Det gør du så hver gang. Måske kan du ind imellem skrive at du
> afventer en retsafgørelse på at deres krav er korrekt.

Jeg gider godt nok ikke skrive hver gang de lige skal "NU ER MIN
TÅLMODIGHED UMIDLERTIDIGT OPBRUGT" og der trues med det ene og andet.
Jeg har givet en sagsgennemgang og en afvisning til inkasso - samt
opremset alle bureauets ulovligheder (man kan jo håbe på forståelse) af
for højt gebyr, forkert udregning af krav etc etc. Slutteligt afrundes
så med et ønske om retslig afgørelse.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-10-06 14:29

Den 14-10-06 14.46 skrev Jonas Kofod følgende:

> [...]
> tilbage at kravet er bestridt og de dermed har forpligtelse til at
> undersøge om bestridelse er åbenlyst forkert og i modsat fald droppe

Så klager man til rette instans: Rigspolitichefen, http://www.politi.dk
Hvis inkassoen foretages af et advokatfirma, kan man desuden klage til
Advokatnævnet, http://www.advokatnaevnet.dk.

> Fra en advokat (endda tidligere ansat ved Politiet) har jeg fået at vide
> det ikke nytter det fjerneste at anmelde denne åbenlyst lovstridige
> forretningsform.

Rigspolitichefen udsteder tilladelser til inkassovirksomhed, han kan
også tilbagekalde en sådan tilladelse. Der skal dog nok mere end en
klage fra en enkelt person til.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rette smed for bager: En dårlig vane med fatale følger...

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-10-06 14:58

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>

> Rigspolitichefen udsteder tilladelser til inkassovirksomhed, han kan
> også tilbagekalde en sådan tilladelse. Der skal dog nok mere end en

Alt det du nævner er jeg godt klar over. Det er adspurgte advokat osse.
Men derfor fik jeg altså stadigt samme udmelding baseret på hans viden
og erfaring om tingenes praktiske sammenhæng.

Fra : Jubii

Dato : 14-10-06 19:05

On Sat, 14 Oct 2006 14:46:48 +0200, Jonas Kofod <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>Fra en advokat (endda tidligere ansat ved Politiet) har jeg fået at vide
>det ikke nytter det fjerneste at anmelde denne åbenlyst lovstridige

Du har ganske ret i ovenstående, har selv været udsat for "incasso" der løb de
lovlige 5 år.

> [...]
>opremset alle bureauets ulovligheder (man kan jo håbe på forståelse) af
>for højt gebyr, forkert udregning af krav etc etc. Slutteligt afrundes

Jeg skrev faktisk til dem hver gang der kom en opkrævning med en besked om at
jeg ikke annerkendte kravet og at sagen burde retsforfølges.
Det var ret tit i starten men så klingede det af til at være det antal påkrav om
året der skulle til for at opretholde kravet og retten til påkrav.

På et tidspunkt holdt de op og jeg undrede mig over hvor deres påkrav blev af,
hmm. Nå men året efter ringede jeg til instrum og spurgte hvad der blev af deres
påkrav. De sagde så at det var opgivet fordi der var gået 5 år.

Det "morsomme" var at det firma de lavede incasso for rent faktisk skyldte mig
3.85 kr, i stedet for de mange hundrede kr. de fik pålagt de 109 kr, firmaet
troede jeg skyldte dem. Jeg havde naturligvis skudsikre beviser for deres skyld
til mig, så de kunne bare indkalde til retssag for min skyld.

Men er det ikke sådan at så længe instrum og andre useriøse incassofirmaer blot
lader incassoen køre ud fordi de får penge fra firmaerne så længe de kan
retfærdiggøre incassoens fortsættelse, eller får de en klat penge og må så selv
bestemme hvor deres penge smertegrænse går for videre incasso?

Hvis det var efter 2005 ville omkostningerne have været.:

Hovedstol kr 109,00
Inkassoomkostninger, udenretlig fremmedinkasso kr 300,00
Retsafgift kr 400,00
Fogedgebyr kr 300,00
Salær for retlig inkasso kr 770,00

Ialt 1879 kr. som firmaet vel skal udrede eftersom jeg bliver frikendt?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-10-06 11:11

Jubii wrote:

> Ialt 1879 kr. som firmaet vel skal udrede eftersom jeg bliver frikendt?

De regnestykker jeg får mht. udregning af gebyrer er ikke engang lovlige.
Jeg tror inkasso firmaet lever af de krav der bliver inddrevet og resten
må være udgifter. Og så lever bureauerne af tage de kunder/firmaer der
passer til deres udgiftsniveau. Alektum passer så ind i det segment der
hedder overvejende uholdbare krav der kan indhentes med passende trusler
og ellers opgives det at forfølge den.
Andre har så en advokat tilknyttet som får sager der kunne tænkes at
ryge videre i retssystemet.
Hos andre sælger man kravet videre, så er det jo frit for at sætte en
kurs der må forventes at få regnskabet til at balancere.

Fra : carsten

Dato : 13-10-06 18:10

de arbejder på samme måde som ONE.com tidliger B-ONE. det du skal gøre er
bare at sige du IKKE acceptere regningen så er det nemlig ikke lovligt at
køre inkasoen vidre så skal de tage den i rettten og det ønsker de ikke.

Fra : Doctor Tennant

Dato : 14-10-06 01:06

> Er lige kommet hjem fra job og finder så et inkassobrev fra Alektum
> Inkasso, hvori de skriver, at de er blevet overdraget at indkassere min
> gæld for Homeenter AB.

Det firma er en svindlerbule. Jeg har haft medlemskab hos dem nogle gange,
fordi jeg gerne har villet udnytte deres billige indmeldelsestilbud - har
herefter købt de ekstra to film til klubpris som jeg har skullet, hvorefter
jeg så har afmeldt mit medlemskab. Men til stadighed modtager jeg på
besynderlig vis film fra dem engang imellem, som jeg på ingen måde har bedt
om at få tilsendt, og de sender minsandten også rykkere på film jeg i
forvejen har betalt hos dem. Enten er de snotdumme, eller også skal de ha'
købt sig noget nyt computerudstyr eller udskifte deres bogholder. Tåbelige
forhold.