Frist for tilsigelse
Fra : Jakob

Dato : 12-10-06 13:45

Jeg har i dag modtaget en tilsigelse fra politiet om at møde på den lokale
politistation i morgen klokken 0900. Hvis jeg ikke har mulighed for at komme
på det tidspunkt kan jeg ringe mellem 9-14 for at lave en ny aftale.

Nu har jeg tilfældigvis mulighed for at komme i morgen, men hvad nu hvis jeg
ikke havde mulighed for at møde op i morgen? Telefontiden for at lave en ny
aftale er overskredet, og hvis jeg ringer i morgen, vil det ske samtidig med
at der sidder en og venter på mig. Er der ingen regl for at man skal have
lidt mere end et lille døgn til at reagere på sådan noget, der må da være
mange som først ser deres post om aftenen, og så ikke lige kan ændre på
morgendagens skema.

Fra : Kurt Lund

Dato : 12-10-06 14:30

"Jakob" <whisky@***post4.tele.dk> skrev:

> [...]
> politistation i morgen klokken 0900. Hvis jeg ikke har mulighed for at
> komme på det tidspunkt kan jeg ringe mellem 9-14 for at lave en ny aftale.

Følger der ikke en vejledning med tilsigelsen om bl.a. varsler?

--
Kurt Lund

Fra : Jakob

Dato : 12-10-06 15:02

> Følger der ikke en vejledning med tilsigelsen om bl.a. varsler?

Nej, der var kun tilsigelsen

Fra : Kurt Lund

Dato : 12-10-06 15:59

Jakob skrev:

> Nej, der var kun tilsigelsen

Der burde være en oplysning om varslet, sådan som jeg læser §494 i RPL:

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Retsplejelovens_kapitel_46.html

--
Kurt Lund

Fra : blue

Dato : 12-10-06 16:30

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Der burde være en oplysning om varslet, sådan som jeg læser §494 i RPL:
>
> http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Retsplejelovens_kapitel_46.html

§ 494 har intet at gøre med, at politiet sender en tilsigelse om at møde op
på politistationen.

Fra : per christoffersen

Dato : 12-10-06 16:46

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Retsplejelovens_kapitel_46.html

???

Der er tale om en tilsigelse til at møde på politistationen (formodentlig
til en afhøring ifbm. en sag).
Hvordan passer kap. 46 lige ind i det?

/Per

Fra : Kurt Lund

Dato : 12-10-06 17:24

per christoffersen skrev:
> [...]
>
> ???
>
> Der er tale om en tilsigelse til at møde på politistationen (formodentlig

Overhovedet ikke - jeg læste det vist ikke de oprindelige indlæg
ordentligt - beklager.

Så fristen er i stedet med aftens varsel.

--
Kurt Lund

Fra : blue

Dato : 12-10-06 16:36

"Jakob" <whisky@***post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nu har jeg tilfældigvis mulighed for at komme i morgen, men hvad nu hvis
> jeg ikke havde mulighed for at møde op i morgen?

Så må du bare ringe, når du har mulighed for det.

Enten er det en fejl fra politiets side, at de har sat så kort en frist
eller også er det en meget hastende sag.

Hvad står der som årsag til tilsigelsen (hvis du vi oplyse det)?

> Telefontiden for at lave en ny aftale er overskredet, og hvis jeg ringer i
> morgen, vil det ske samtidig med at der sidder en og venter på mig.

De kan ikke forvente, at du møder med så kort frist, men har du mulighed for
det, er det naturligvis det bedste. Ellers ringer du bare og aftaler en ny
tid.

> Er der ingen regl for at man skal have lidt mere end et lille døgn til at
> reagere på sådan noget

Der er ingen regler - politiet kan derimod heller ikke forvente at du møder
op.

Fra : Jakob

Dato : 12-10-06 18:00

> Hvad står der som årsag til tilsigelsen (hvis du vi oplyse det)?

Der står ikke noget, men jeg går stærkt ud fra at det er i en sag hvor jeg
er vidne - ellers bliver jeg noget overrasket

Fra : Erik

Dato : 12-10-06 19:57

> Der står ikke noget, men jeg går stærkt ud fra at det er i en sag hvor jeg
> er vidne - ellers bliver jeg noget overrasket

Har man overhovedet pligt til at møde op på politistationen?

Jeg mener at have læst at politiet ikke kan tvinge nogen til
at møde op hos dem.

Hvis de vil tale med en må de selv møde op hos vedkommende.

At de fleste så hellere vil møde op hos dem, end have en politibil
parkeret udenfor havelågen er så en anden ting.

--
Kaj

Fra : per christoffersen

Dato : 12-10-06 20:14

"Erik" <e@nejnej.> skrev i en meddelelse

> "Jakob" <whisky@***post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Har man overhovedet pligt til at møde op på politistationen?

Nej.
Tilsigelsen må nærmest betragtes som en høflig anmodning, selvom sprogbrugen
nok ikke lægger op til det.
Man har heller ikke pligt til at udtale sig (dog skal man opgive navn og
fadselsdag).

> Jeg mener at have læst at politiet ikke kan tvinge nogen til
> at møde op hos dem.

Normalt kan de ikke. Kun hvis der er basis for en anholdelse kan tvangen
komme ind i billedet.

> Hvis de vil tale med en må de selv møde op hos vedkommende.
>
> At de fleste så hellere vil møde op hos dem, end have en politibil
> parkeret udenfor havelågen er så en anden ting.

De fleste har nok heller ikke noget imod at tale med politiet i det hele
taget.

/Per

Fra : blue

Dato : 12-10-06 20:07

Fra : sluppermand

Dato : 12-10-06 22:07

Kurt Lund skrev:

> Overhovedet ikke - jeg læste det vist ikke de oprindelige indlæg
> ordentligt - beklager.
>
> Så fristen er i stedet med aftens varsel.

Hvis du kan udlede den konklusion af det oprindelige indlæg, så vil
jeg da spørge: Hvor står det; aftens varsel i forbindelse med en
tilsigelse?

Næh, fristen er som _udgangspunkt_ lige nøjagtig så lang som
politiet og Jacob kan blive enige om. Han har fået et standardbrev der
nogenlunde siger: Hej, politiet vil gerne tale med dig, vi kan den og
den dag kl. det og det, hvad siger du til det - ring hvis du ikke kan
komme?

Han kunne f.eks lige så godt have fået en telefonopringning og aftalt
at komme til afhøring samme dag, umiddelbart efter opringningen, hvis
det passede ham. Vil det så være en overtrædelse af et eller andet,
der er jo ikke "aftens varsel"? Hvis du mener det, så smæk lige
nogle §§ på, men du kommer nok til at lede længe - meget, meget
længe..

Han kunne også svare at hans tid ikke var til "narrestreger" - hvis de
vil tale kan de komme hjem til ham - hvis du mener andet, så smæk
lige nogle §§ på. Her kommer du nok også til at lede meget, meget
længe.

Jeg har ofte undret mig over, at langt de fleste der får en sådan
standard-tilsigelse møder som politiet angiver. Folk bliver som oftest
tilsagt i dagtimerne, almindelig arbejdstid for de fleste og de fleste
må som følge deraf tage fri fra arbejde i en eller anden udstrækning
- det _kan_ rent faktisk koste dem penge at møde op; det er absolut
prisværdigt med den samarbejdsvilje, præcis som Jacob, der skriver at
han har mulighed for at møde op: "De ringer - jeg springer"!

Kent.

Fra : Kurt Lund

Dato : 13-10-06 15:38

sluppermand skrev:

> Hvis du kan udlede den konklusion af det oprindelige indlæg, så vil
> jeg da spørge: Hvor står det; aftens varsel i forbindelse med en
> tilsigelse?

Jeg udleder det af RPL §175 stk. 3.
Er det helt forkert?

--
Kurt Lund

Fra : blue

Dato : 13-10-06 16:05

> Jeg udleder det af RPL §175 stk. 3.
> Er det helt forkert?

Ja - den paragraf handler om at møde i retten.

Fra : Jakob

Dato : 13-10-06 09:37

Nu jeg alligevel var der spurgte jeg lige til fristen, og fik at vide at det
var normal praksis at de sendte brev ud om at man skal møde op næste dag, da
folk så er gode til at reagere hurtigt på om de kan frem for hvis de får en
tid 14 dage senere...