Mulig forringelse af et ansættelsesforhold~
Fra : Morten Guldager

Dato : 11-10-06 17:43

Hejsa,

Mit firma har indført et "Code of ethics and conduct"

Dette _skal_ medarbejderne underskrive. (og vi bliver
sikkert drønet ud hvis vi ikke gør)

Der står bl.a. at medarbejdere skal betales lige hvis
de har samme forudsætninger og udfører samme arbejde.

Hvis dette håndhæves vil nogen skulle reguleres ned i
løn.

Vil dette være at betragte som en opsigelse?

/Morten

Fra : Codexx

Dato : 11-10-06 17:57

Morten Guldager skrev:
> [...]
>
> Hvis dette håndhæves vil nogen skulle reguleres ned i
> løn.
>
> Vil dette være at betragte som en opsigelse?

Det kommer an på hvor stor en regulering. Hvis der er tale om en
"væsentlig" ændring er det at betragte som en opsigelse, med
efterfølgende tilbud om genansættelse. Dette skal derfor varsles med
det normale opsigelsesvarsel.

/Bacher

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-10-06 21:34

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> writes:

> [...]

Da ikke hvis de ikke kan undvære dig/jer. Men står der direkte at der er
tale om løn-nedgang?

Næ, det syntes jeg ikke. Er det ikke bare en gang etisk salgsfremmende
salgsgas så de overfor deres kunder kan vise at de tænker etisk, eller
mener du at der rent faktisk ligger væsentlige ændringer i
ansættelsesforholdets natur?

> [...]
> "væsentlig" ændring er det at betragte som en opsigelse, med
> efterfølgende tilbud om genansættelse. Dette skal derfor varsles med

Den vurdering om at "... er det at betragte som en opsigelse", skal man
nok ikke selv lave. Det vil fremgå, og hvis man er utilfreds så har man
jo ret til at organisere sig og gennem tillidsrep./tillids-folk at
protestere, hvilket jeg dog slet ikke kan se skulle være nødvendigt. Man
kan også spørge sin chef hvad der sker hvis man nægter at skrive under.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Morten Guldager

Dato : 12-10-06 04:52

2006-10-11 Martin Jørgensen wrote

> Da ikke hvis de ikke kan undvære dig/jer. Men står der direkte at der er
> tale om løn-nedgang?

Nej. Der står bare at vi skal betales lige hvis vi har
samme betingelser.

Ikke et ord om hvordan det så tænkes brugt.

> Næ, det syntes jeg ikke. Er det ikke bare en gang etisk salgsfremmende
> salgsgas så de overfor deres kunder kan vise at de tænker etisk,

Det er også min umiddelbare antagelse. Og ganske mange aspekter i
papiret er også super fornuftige. (og den med lige løn er da også)

> eller mener du at der rent faktisk ligger væsentlige ændringer i
> ansættelsesforholdets natur?

Ikke direkte. Mit spørgsmål var om sådan et codex man stå over en
ansættelseskontrakt, når det ikke fandets da kontrakten blev indgået.

Men hvis man læser det hele meget firkantet så kan det godt tolkes
således at vi bliver opdelt efter evne og arbejde og så bliver hver
gruppe lønudjævnet.
Og det kan firmaet vel ikke gøre uden at overholde de opsigelsesvarsler
som står i vores kontrakter?

Det er vel kun en konkurs der kan lirke et firma ud af de bindinger
der ligger i ansættelseskontrakterne, eller?

/Morten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-10-06 04:17

Morten Guldager <Morten.Guldager@gmail.com> writes:

> 2006-10-11 Martin Jørgensen wrote
-snip-

> [...]
>
> Men hvis man læser det hele meget firkantet så kan det godt tolkes
> således at vi bliver opdelt efter evne og arbejde og så bliver hver

Det tror jeg er en overfortolkning, ihvertfald at nogen skulle gå ned i
løn når ikke i har fået andet at vide.

> Og det kan firmaet vel ikke gøre uden at overholde de opsigelsesvarsler
> som står i vores kontrakter?

Selvfølgeligt kan de ikke ændre jeres løn uden at give jer direkte
besked om det på forhånd i en ny kontrakt og med opsigelsesvarsel, så
det har du ret i.

> Det er vel kun en konkurs der kan lirke et firma ud af de bindinger
> der ligger i ansættelseskontrakterne, eller?

Næ, ikke engang det tror jeg. Men man kan da risikere aldrig at få sine
penge alligevel hvis firmaets kasse er tom og man selv står bagerst i
køen, men jeg kan ikke helt huske hvordan det helt præcist er. Det
plejer jo heller ikke at gå så galt og er der ikke også noget der hedder
lønmodtagernes garantifond eller lignende, i det tilfælde?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-10-06 18:08

Den 11-10-06 18.42 skrev Morten Guldager følgende:

> Der står bl.a. at medarbejdere skal betales lige hvis
> de har samme forudsætninger og udfører samme arbejde.
>
> Hvis dette håndhæves vil nogen skulle reguleres ned i
> løn.

Jeg ved godt, det ikke er et svar på dit spørgsmål, men står der
direkte, at lønnen skal reguleres ned? Hvis der ikke står det, så er jeg
sikker på, at de fleste ansatte og fagforeningen med vil tolke det som
at lønnen skal reguleres /op/ for dem som får mindre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sukkersyge: Unaturlig lyst til sukker...

Fra : Codexx

Dato : 12-10-06 14:56

Det er ihvertfald åbenlyst at et opsigelsesvarsel vil blive
illusorisk, hvis arbejdsgiven frit kan sænke lønnen uden varsel.
Dermed bliver det klart at en lønnedgang skal varsles overfor
arbejdstager med samme varsel som opsigelsesvarslet.

/Bacher

Fra : Morten Guldager

Dato : 12-10-06 19:25

2006-10-12 Codexx wrote
> [...]
> Dermed bliver det klart at en lønnedgang skal varsles overfor
> arbejdstager med samme varsel som opsigelsesvarslet.

Jammen det var jo lige det svar jeg søgte. Takker.

Så vil jeg underskrive deres etiske halløj og ikke lave mere
ballade ud af den sag.

/Morten