Fraflyttet lejemål - betale eller ikke bet~
Fra : JBB

Dato : 10-10-06 16:05

Hej NG

Her kommer den korte udgave af min historie:

Konen bliver tilbudt flexjob på dyreinternatet ved Ringe, hørende under
Husdyrenes vel.
Krav fra arbejdsgiver at at hun skal bebo den til internatet tilhørende
bolig.

Hun/vi accepterer og flytter ind pr. 1/2 2005.
Huslejen er pænt lav, den er incl. vand, varme og el, og der forefindes ikke
seperate målere til disse. Til gengæld skal konen stå til rådighed for
indlevering af dyr osv, døgnet rundt og hun skal ulønnet foretage
aftenluftning samt lettere rengøring.

November 2005, vi får af udlejer/arbejdsgiver en allonge til lejekontrakten,
der vil pr. 1/1 2006 blive opsat seperat elmåler og vi skal fremover betale
samme husleje nu plus el.
(der står i lejekontrakten at udlejer leverer el til andet end opvarmning)

Vi klager, sagen ryger til huslejenævn og vi får medhold i, at det er skjult
huslejestigning.

Udlejer/arbejdsgiver sender nu meddelelse om, at huslejen vil blive sat ned
med kr. 400 pr. måned for at kompensere for elmåleren, samtidig vil der
blive opsat seperat varmemåler og huslejen vil derfor blive nedsat med
yderligere kr. 1100 pr. måned.
MEN, oveni kommer så en lejestigning på kr. 1500 pr. måned.

Da vi ikke er vildt glade over denne besked og da udlejer kræver flere og
flere små ændringer (låst låge ind til vores have osv..) sygemelder min kone
sig. Hun går til lægen der vælger at langtidssygemelde hende. Der afleveres
lægeerklæring til arbejdsgiver.

3 dage efter modtager vi brev fra udlejer/arbejdsgiver med fyreseddel,
begrundelsen er rationaliseringer, samtidig med opsiges lejemålet med 3
mdrs. varsel.

Den oficielle flyttedag er d. 1/8 2006, vi flytter dog en uge før og bruger
den uge på bla. at gøre rent efter os. D. 1/8 afholdes flyttesyn, der er
småting der bliver nævnt af udlejer, udlejers advokat noterer flittigt ned.

2 dage efter modtager vi besked om, at vi vil modtage en opgørelse over,
hvad udlejer mener vi skal betale, når håndværkerne er færdige. Jeg skriver
allerede her til udlejers advokat og frasiger mig de krav de stiller, da jeg
(uden at kende beløb osv) mener der ikke er noget at komme efter

D. 26/7 modtager vi krav på knap kr. 7500 for dækning af 50% gulvtæppe til
stue, rengøring, maling, tapet og arbejdstimer for malerarbejde.
Der er kvitteringer til nogle af tingene, men ikke til det hele og der er
ingen arbejdssedler med lønudbetalinger til maler osv.

Denne gang skriver jeg tilbage og meddeler at jeg kan dække de 50% af
gulvtæppe til stuen og intet andet, men at udlejer og hendes advokat er
velkomne til at prøve sagen ved huslejenævnet.

Dags dato modtager jeg besked fra udlejers advokat, han er ikke enig med mig
i mine synspunkter (nej mon dog) og han fastholder kravet på de knap kr.
7500 eller vil sagen gå til inaksso og udstævning. Hvis sagen skal prøves
ved huslejenævnet skriver han, at jeg selv kan gøre det.

Kort og godt, hvad gør jeg nu???

MVH

Jesper Bennetzen

Jeg skriver tilbage og svarer at jeg ikke kan drømme om at betale for maling
osv. når lejekontrakten angiver at indflytning/fraflytning skulle være
uistandsat.

Fra : JBB

Dato : 10-10-06 16:10

Nedenstående forputtede sig desværre nederst i teksten, det blev sendt til
udlejers advokat som svar på deres krav om dækning af maling, tapet osv..

> Jeg skriver tilbage og svarer at jeg ikke kan drømme om at betale for
> maling osv. når lejekontrakten angiver at indflytning/fraflytning skulle
> være uistandsat.

Mvh

Jesper Bennetzen

Fra : Jubii

Dato : 11-10-06 12:16

On Tue, 10 Oct 2006 17:04:46 +0200, "JBB" <oraklet@vip.cybercity.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>(uden at kende beløb osv) mener der ikke er noget at komme efter
>
>D. 26/7 modtager vi krav på knap kr. 7500 for dækning af 50% gulvtæppe til

Der er noget galt med dine datoer et sted. Du mener vel den 26/8.

>stue, rengøring, maling, tapet og arbejdstimer for malerarbejde.
>Der er kvitteringer til nogle af tingene, men ikke til det hele og der er
>ingen arbejdssedler med lønudbetalinger til maler osv.

Så vidt jeg forstår lejeloven skal kravet blot være dokumenteret uden
kviteringer m.m. ( det kan evt. bruges i en tvisteafgørelse, men ikke sikkert)

>Denne gang skriver jeg tilbage og meddeler at jeg kan dække de 50% af
>gulvtæppe til stuen og intet andet, men at udlejer og hendes advokat er
>velkomne til at prøve sagen ved huslejenævnet.

Næh, den går ikke, hvis du ikke betaler vil de kræve dem over incasso.

> [...]
>7500 eller vil sagen gå til inaksso og udstævning. Hvis sagen skal prøves
>ved huslejenævnet skriver han, at jeg selv kan gøre det.

Det er rigtigt, du skal sende sagen til huslejenævnet, de kan "blot" sende sagen
til incasso.

>Kort og godt, hvad gør jeg nu???

Tja, det kan være svært at svare på, da de sikkert vil kræve pengene via incasso
hvis de modtager brev fra huslejenævnet og kan den ene sag så vige for den
anden? Det er nok mest op til fogderetten om de vil påtage sig sagen hvis den
allerede er hos en anden instans.

> [...]
>osv. når lejekontrakten angiver at indflytning/fraflytning skulle være

Her er du godt stillet da lejkontrakten går forud for næsten alle andre hensyn
og at der i lejeloven står at lejer ikke skal sætte lejemålet i bedre stand end
ved indflytningen borset fra alm. slid og ælde.

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen.
Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med
undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er omfattet
af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at
udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end
den, hvori han overtog det lejede.

Meeeeeeeen, skrev i under på fraflytningsrapporten? Fik i en kopi?

Fra : JBB

Dato : 11-10-06 13:58

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 10 Oct 2006 17:04:46 +0200, "JBB" <oraklet@vip.cybercity.dk>
> wrote:
> in dk.videnskab.jura
> Der er noget galt med dine datoer et sted. Du mener vel den 26/8.

Jo, jeg mener selvfølgelig d. 26/8, beklager.

> Næh, den går ikke, hvis du ikke betaler vil de kræve dem over incasso.

Da jeg ikke mener at skylde dem noget har jeg læst mig frem til, at jeg
kan gøre indsigelse mod inkasso "truslen" og at der dermed ikke
kan køres inkasso eller RKI registrering før sagen har været omkring
en ret. Dette tror jeg er vejen frem.

> Det er rigtigt, du skal sende sagen til huslejenævnet, de kan "blot" sende
> sagen
> til incasso.

> Meeeeeeeen, skrev i under på fraflytningsrapporten? Fik i en kopi?

Der er ikke tilsendt mig nogen fraflytningsrapport. og da jeg desværre
ved hvordan udlejer og advokat opfører sig, valgte jeg ikke at
skrive under på noget. Det var dog heller ikke noget jeg blev bedt
om.

Mvh

Jesper Bennetzen

Fra : Jubii

Dato : 11-10-06 15:08

On Wed, 11 Oct 2006 14:58:15 +0200, "JBB" <oraklet@vip.cybercity.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>ved hvordan udlejer og advokat opfører sig, valgte jeg ikke at
>skrive under på noget. Det var dog heller ikke noget jeg blev bedt

Efter min mening står udlejer meget dårligt. Han har lejekontrakten og lejeloven
imod sig. Så bare send sagen til huslejenævnet.