Jonathan Stein <jstein@image.dk> writes:
> Hejsa.
>
> Sagen (forholdsvis) kort:
>
> Jeg bestiller 5/9 en vare på en hjemmeside. Varen er på lager, og der
> loves dag-til-dag levering af lagervarer.
>
> Beløbet hæves på mit Dankort, men varen dukker ikke op. Efter nogle
> mails frem og tilbage gør jeg 11/9 opmærksom på, at jeg ikke længere
> ønsker varen, da den er bestilt andetsteds - og at jeg forventer
> transaktionen tilbageført inden 3 dage.
>
> 14/9 får jeg mail fra butikken, som beder om kontonummer, så de kan
> tilbageføre beløbet.
>
> Dette sker dog ikke, og jeg laver en indsigelse, hvorefter banken
> tilbagefører beløbet.
>
> Så langt så godt. - Men pludselig kommer varen med en pakke 6/10! Som
> afsender står kun butikkens initialer, så jeg opdager først hvem den
> egentlig er fra, da jeg åbner den (og det dermed er for sent at nægte
> modtagelse).
>
> For en ordens skyld gør jeg banken opmærksom på pakken. Ikke mindst
> fordi pakken er dateret 2/10, men først sendt 5/10 - det ligner et
> forsøg fra butikken på at slippe for et gebyr til PBS...
>
> Men nu fastholder banken, at transaktionen er berettiget, da jeg har
> modtaget varen. Til trods for at den er afsendt 3 uger efter at
> bestillingen er annulleret!
>
> Jeg har hos pengeinstitutankenævnet fundet en kendelse, hvor levering
> efter at aftalen er annulleret anses for omfattet af
> forbrugerombudsmandens retningslinjers pkt. 5 litra a:
>
http://www.pengeinstitutkendelser.dk/danish/menu/1/2/kendelser/e/eurocard/mastercardvisaoevrigespoergsmaal/kendelse34_1997.htm
>
> Som jeg ser det, ligger den lige til højrebenet. - Men man bliver jo
> let blind, når det er ens egen sag, så har jeg overset noget?
Næ. Du har vel dokumentationen i orden og det har firmaet ikke. Du kan
bevise gennem din mail og kontoudtog, at beløbet ikke var tilbageført
inden fristens udløb så banken må have fået datoerne forkert galt i
halsen. Jeg har googlet lidt og det ligner et forsøg på at undgå gebyret
for berettiget indsigelse på kr.250,-
Fra
http://www.visionteam.dk/pbs.html
--
Manglende levering
De skal være opmærksom på, at kunden har mulighed for at gøre indsigelse
mod transaktionen, hvis varen ikke leveres. De bør derfor altid sikre
Dem dokumentation for, at kunden har modtaget varen. Hvis De ikke kan
levere en sådan dokumentation, kan PBS tilbageføre beløbet fra Deres
konto.
--
Sælger kan jo overhovedet ikke dokumentere at de har hævet
berettiget... Frit fra hukommelsen: De må først trække betalingen i det
øjeblik varen afsendes - er det ikke sådan? Så jeg kan ikke se noget
skulle kunne gå galt.
Fra
http://www.ks.dk/konkurrence/betaling/betal-afg/pbs27-11-00/
--
33. PBS’ aftaler med forretningerne indebærer nærmere, at hvis bruger
gør indsigelse mod en betaling i den ikke-fysiske handel, bliver beløbet
straks trukket fra forretningens konto og krediteret bruger, medmindre
indsigelsen umiddelbart kan afvises som uberettiget. Forretningen bliver
opkrævet et gebyr på 250 kr. til dækning af PBS’ omkostninger ved
behandling af indsigelsen. Hvis forretningen kan dokumentere, at
indsigelsen er urigtig, vil beløbet igen blive indsat på forretningens
konto, og der skal ikke betales noget gebyr til PBS.
--
Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen -
http://www.martinjoergensen.dk