"Offentlig" gabestok, lovligt?
Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 20:55

Hej,

Jeg har en hjemmeside for køb og salg imellem brugere.
Desværre bliver jeg nogen gange kontaktet af folk der fortæller de er blevet
snydt.

Har jeg lov at offentliggøre navn og adresse, eller evt kun brugernavn, på
snyderne på hjemmesiden?
Evt med teksten om at der _kan_ være tale om folk der prøver at snyde.

--
Mvh, Thomas Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-10-06 21:50

It happens that Thomas Andersen formulated :
> Jeg har en hjemmeside for køb og salg imellem brugere.
> Desværre bliver jeg nogen gange kontaktet af folk der fortæller de er blevet
> snydt.

Henvis dem til politiet, det er dem der skal tage sig af den slags.
Hvis sagen er rigtig - altså at der virkelig er foregået snyd - så er
det ulovligt og en politianmeldelse er på sin plads. Det plejer at tage
broden af de fleste af den slags henvendelser, sjovt nok er folk ikke
så villige til at tage affære når de rent faktisk skal gøre noget for
det.

Når sagen er anmeldt til politiet - af den forurettede part - afventer
du en afgørelse. En dokumentation af afgørelsen og så kan du blande dig
og gøre noget.

Hvis du blindt stoler på den ene part ender du med at gøre dig til
dommer i en sag du ikke har mulighed for at afgøre - og som det
retteligt er politiet der bør tage sig af.

> Har jeg lov at offentliggøre navn og adresse, eller evt kun brugernavn, på
> snyderne på hjemmesiden?
> Evt med teksten om at der _kan_ være tale om folk der prøver at snyde.

Hvis du offentliggør navn og anklage mod en person ud fra en
henvendelse risikerer du at du uberettiget hænger personenen ud. Det
kan ende med du render ind i et sagsanlæg.

Hvis du, som ovenfor anbefalet, har fået dokumentation for en dom så
kan du roligt lukke vedkommendes bruger og bede vedkommende om ikke at
bruge dit site længere (og altså lukke en evt. ny bruger vedkommende
måtte finde på at oprette på dit site).

Ikke så meget juridisk - men praktisk erfaring fra flere års drift af
et annoncesite. Vi har brugt ovenstående politik - at henvise
snyd-slagsmål til politiet - og det har endnu ikke givet problemer
eller sure brugere.

"The reason there are two senators for each state is so that one can be
the designated driver." - Jay Leno