værnepligt
Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 12:22

Hej

Jeg aftjener i øjeblikket værnepligt, men jeg får ondt i ryggen og fødderne
af det (Jeg lider af flade fødder - hvilket er noteret i sessionspapirerne).
Derfor vil jeg høre, om det er muligt, at blive forflyttet til
militærnægtertjeneste, eller hvilke andre muligheder der findes?

Hilsen Peter

Fra : /Peter

Dato : 08-10-06 12:44

"Peter" <0> skrev i en meddelelse
> [...]
> Derfor vil jeg høre, om det er muligt, at blive forflyttet til
> militærnægtertjeneste, eller hvilke andre muligheder der findes?

Nååehh, så du aftjener hverve-tjeneste,
hvis de tidligt opdager at du ikke vil tegne kontrakt
tror jeg de er fuldstændig ligeglade med hvad der
ellers bliver af dig.
Mon ikke du bare kan hjemsendes lidt tidligere.

/Peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-10-06 12:52

Peter wrote:
> [...]
> Derfor vil jeg høre, om det er muligt, at blive forflyttet til
> militærnægtertjeneste, eller hvilke andre muligheder der findes?

Militærnægtertjeneste drejer sig om dit sind og ikke din krop.
Så, nej. Der er ikke nogen mulighed for at blive pacifist ved at have
flade fødder.
Hvis man vil ansøge om nægtertjeneste kan man gøre det under aftjeningen
ved de procedurer der er for det. En erklæring om ens samvittighed m.m.
typisk afleveret til underafdelingschef. Jo længere fremme man er i
aftjeningen jo mere upraktisk og svært er det at få gennemført.
Hvis du omtaler flade fødder som begrundelse er min vurdering at du ikke
kommer langt med din erklæring.

Hvis du vil ud med den begrundelse som rent faktisk er din motivation
(altså flade fødde) så skal det ske igennem lægen. De vil så afgøre om
din tilstand gør dig uegnet til videre tjeneste.

Alt efter hvad du vælger må næste skridt enten være en ytring om ønske
at blive nægter, hvor jeg vil tro vejen starter hos
kommandobefalingshavende, eller en konsultation hos lægen.

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 12:57

"Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> blive nægter, hvor jeg vil tro vejen starter hos kommandobefalingshavende,

Muligheden for efterkassation findes jo, men så vidt jeg har kunnet læse mig
til, skal man for en bedømmelseskomité. Ved i hvad det indebærer?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-10-06 13:16

Peter wrote:

> Muligheden for efterkassation findes jo, men så vidt jeg har kunnet læse mig
> til, skal man for en bedømmelseskomité. Ved i hvad det indebærer?

Jeg vil tro det i praksis er lægen på tjenestestedet der laver en
udtalelse som komiteen så afgør på baggrund af.
Så vidt jeg husker de som blev sendt hjem fra mit hold var ingen af dem
for en kommision i fysisk forstand.

Fra : Henning

Dato : 08-10-06 16:01

On Sun, 8 Oct 2006 13:22:05 +0200, "Peter" <0> wrote:

> [...]
>Derfor vil jeg høre, om det er muligt, at blive forflyttet til
>militærnægtertjeneste, eller hvilke andre muligheder der findes?

Få lavet dig et par indlæg til støvlerne - de 4 måneder værnepligten i
dag er nede på dør man ikke af Du har formodentlig allerede
ortopædiske indlæg til dit almindelige fodtøj?