"Gratis" vareprøve - not!
Fra : Andersen [3650]

Dato : 06-10-06 14:26

Hvor tit er man ikke fristet af diverse "gratis" tilbud.
Desværre kommer der så diverse håndteringsgebyrer og porto oveni.
Dette bevirker selvfølgelig at tilbuddet ikke er så attraktivt længere, men
er der ikke noget om at når firmaet tilbyder et eller andet gratis, så skal
det være omkostningsfrit for forbrugeren??
Gerne en henvisning/link til lovteksten der be/af-kræfter ovenstående.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-10-06 20:17

"Andersen [3650]" <virker@ikke.dk> writes:

> Hvor tit er man ikke fristet af diverse "gratis" tilbud.

Faktisk/praktisk taget aldrig. Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde er
hoppet med på nogen af dem, så det må du fortælle mig.

> Desværre kommer der så diverse håndteringsgebyrer og porto oveni.

Nå.

> Dette bevirker selvfølgelig at tilbuddet ikke er så attraktivt længere, men
> er der ikke noget om at når firmaet tilbyder et eller andet gratis, så skal
> det være omkostningsfrit for forbrugeren??

Tjaah, hvis du er blevet snydt så fortæl lidt mere detaljeret hvad der
er sket.

> Gerne en henvisning/link til lovteksten der be/af-kræfter ovenstående.

Tænker du på de abonnementer hvor man som introduktionstilbud modtager
noget gratis med og hvor mange glemmer at de skal framelde sig igen
fordi de ikke får læst at der er tale om et løbende abonnement?

Gratis betyder jo rent faktisk "gratis" som du også skriver hvilket vil
sige at man klart og tydeligt skal skrive hvis der er
forsendelsesomkostninger eller lignende, men det tror jeg nu også de
plejer at gøre... De plejer også at fortælle om opsigelsesfrister
ifb. med abonnementer, fordi det *skal* de gøre.

Der er flere paragraffer der kan være relevante... Men min krystalkugle
er desværre til reparation, så jeg gider ikke at poste nogen af dem og
gætte på hvad du hentyder til.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 06-10-06 21:40

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Faktisk/praktisk taget aldrig. Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde er
> hoppet med på nogen af dem, så det må du fortælle mig.

Jeg står også selv af når jer ser den faktiske omkostning

> Nå.

Det var sq da et arrogant svar

> Tjaah, hvis du er blevet snydt så fortæl lidt mere detaljeret hvad der
> er sket.

Det er ikke pointen, men snydt er jeg aldrig blevet

> Tænker du på de abonnementer hvor man som introduktionstilbud modtager
> noget gratis med og hvor mange glemmer at de skal framelde sig igen
> fordi de ikke får læst at der er tale om et løbende abonnement?

Det kunne være et eksempel.

> [...]
> plejer at gøre... De plejer også at fortælle om opsigelsesfrister
> ifb. med abonnementer, fordi det *skal* de gøre.

Det er her jeg mener at der er noget forkert. Hvordan kan man reklamere for
noget og tilbyde det gratis, for derefter forlange porto mm.
Mener faktisk jeg engang så Jette fra forbrugerrådet (el.l.) fortælle at det
må man ikke. Det var egentlig det der triggede min undren og fik mig til at
forfatte dette indlæg.

> Der er flere paragraffer der kan være relevante... Men min krystalkugle
> er desværre til reparation, så jeg gider ikke at poste nogen af dem og
> gætte på hvad du hentyder til.

Så lad være, jeg kan også godt leve uden din arrogance

> Best regards
> Martin Jørgensen

> Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Et sted hvor selvglæden og arrogancen går fint hånd i hånd

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-10-06 00:58

"Andersen [3650]" <virker@ikke.dk> writes:

> "Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg står også selv af når jer ser den faktiske omkostning

> Det var sq da et arrogant svar

Nå, det er sgu' da første gang jeg hører at "nå" er et arrogant svar. Nu
har jeg prøvet det med. Jeg troede ellers at jeg havde prøvet meget på
usenet efterhånden.

-snip-

> Så lad være, jeg kan også godt leve uden din arrogance

Du må meget undskylde at jeg prøvede at hjælpe dig af med din forvirring
ved at hjælpe dig til at spørge bedre. Jeg skal nok forsøge at lade være
med det fremover, hvis du ikke kan tåle det, når der ikke skal mere end
et "nå" til at irritere dig så forfærdeligt meget. Jeg fortryder
egentligt at jeg overhovedet forsøgte at hjælpe dig med at konstatere
hvad du mente problemet var.

Der findes ikke paragraffer over alle de ting som *IKKE* er ulovlige
hvis du tror det, så jeg kan faktisk ikke komme på nogen at poste til
dig...

Det du spørger om er *IKKE* ulovligt, som jeg kender til det og når du
ikke kommer med andet end ukonkret pladder så gider jeg ærligt talt
heller ikke at spilde min tid på at lege tankelæser overfor dig og læse
at du er blevet fornærmet over at jeg prøver at hjælpe dig. Tsk. tsk...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : N_B_DK

Dato : 07-10-06 11:46

Andersen [3650] wrote:
> Det er her jeg mener at der er noget forkert. Hvordan kan man
> reklamere for noget og tilbyde det gratis, for derefter forlange
> porto mm.

Du kan da ret sikkert køre ind til firmaet og få en vareprøve, hvis du
kommer over til din lokale købmand /whatever og der er vareprøver, kræver du
så også den bliver bragt ud da det jo er gratis ?

Det er varen du får, ikke leveringen.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Andersen [3650]

Dato : 07-10-06 16:22

> [...]
> kommer over til din lokale købmand /whatever og der er vareprøver, kræver
> du så også den bliver bragt ud da det jo er gratis ?

Jo jo det lyder også logisk nok i mine øre, men jeg bliver jo så
bare lidt "rundkunfus" når jeg tænker på det jeg mener at have hørt
fra Jette.

Fra : Christian Madsen

Dato : 07-10-06 15:12

Andersen [3650] skrev:
> [...]
>
> Så lad være, jeg kan også godt leve uden din arrogance

> Et sted hvor selvglæden og arrogancen går fint hånd i hånd

Hehe, jeg kan høre at du er ny herinde. De fleste er klar over, at
Martin Jørgensen ikke er herinde for at besvare juridiske spørgsmål,
(da han ikke har kompetence hertil) (han tror han er jurist fordi han
har fået adgang til Karnov, hehe). MJ er herinde fordi han elsker at
skabe diskussioner, og fortælle folk hvor dumme de er.
Jeg kan ligeså godt fortælle dig, at de fleste herinde har Martin
Jørgensen og Bo Warming i deres kill filter. Jeg kan derfor kun
anbefale dig at ignorere svar fra denne person, da det eneste han er
ude på, er lange lange lange diskussoner, hvor han efter en lang
forklaring af retstilanden på et område blot skriver: "Vrøvl din idiot"
eller noget lignende.

Jeg håber at du får svar på dit spørgsmål (men svar fra MJ skal du ikke
automatisk tage for gode varer).

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 07-10-06 16:19

"Christian Madsen" <svar@venligst.her> skrev i en meddelelse
> Jeg håber at du får svar på dit spørgsmål (men svar fra MJ skal du ikke
> automatisk tage for gode varer).

Sjovt nok så havde jeg det også sååån på nemmeren.
Hvordan kan man også sige man gider ikke ulejlige
sig med et svar, men samtidig skrive spalte op og
spalte ned om alt muligt andet.
Han ER røget derhen hvor tante Oda er højest når
hun plukker jordbær.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-10-06 18:31

> [...]

> Hvordan kan man også sige man gider ikke ulejlige
> sig med et svar, men samtidig skrive spalte op og

Igen: Jeg prøvede sådan bare at hjælpe dig.

> Han ER røget derhen hvor tante Oda er højest når
> hun plukker jordbær.

Det tager jeg stille og roligt. Jeg tror ikke jeg går glip af noget
særligt fra dig, *selv* hvis du skulle kunne fremkomme med noget der
repræsenterede det mest fornuftige du kunne komme med. Jeg har 2 ting:

1) Jeg syntes sådan set at det er morsomt nok at du behøver hjælp af
nogen herinde, herunder undertegnede og når så nogen prøver rent faktisk
at hjælpe dig med at forstå det juridiske problem, og skriver "Nå" til
noget af det du skriver, så er det nok til at det både er et arrogant
svar og "spalte op og spalte ned om alt muligt andet". Jeg forholdte mig
rent faktisk til noget der oprindeligt lignede et juridisk spørgsmål,
men som nu mere ligner en samtale i børnehaven med Christian Madsen
(hvilket iøvrigt ligner samme ujuridiske pladder-niveau som normalt, så
jeg er ihvertfald ikke overrasket). Dernæst har jeg besluttet at hjælpe
dig igen, selvom jeg oprindeligt forsøgte at lade være - sagsøg mig hvis
du vil:

2) Jeg kom i tanke om at det nok kunne være det her du faktisk er ude
efter:

http://www.forbrug.dk/oss/1003/

men det fremgår jo ingen steder i dit indlæg og også derfor mener jeg
ikke det er rimeligt at - for at bruge dit eget argument - at "snakke
spalte op og spalte ned" om at du ikke forstod at jeg sådan set bare
prøvede at hjælpe dig, men ikke kunne læse at du f.eks. *MÅSKE* var ovre
i noget med ulovlig tilgift... Det bliver jo rent gætværk at skulle
hjælpe dig på den baggrund du kommer med.

Ulovlig tilgift og relaterede til spørgsmålet paragraffer finder du i
markedsføringsloven, kig på §1 og fremefter og f.eks. §13 om
prisoplysninger. Ulovlig tilgift bunder i at det slører den faktiske
pris og dermed er konkurrence-hæmmende. Fra forbrug.dk:

---
Salgsfremmende foranstaltninger:
De nuværende forbud i markedsføringsloven om tilgift og
mængdebegrænsning ophæves.

For at sikre at forbrugerne stadig får mulighed for at gennemskue
tilbud, hvor der indgår den slags salgsfremmende foranstaltninger, er
der dog indført en ny bestemmelse, som stiller krav om, at
tilbudsbetingelserne skal være klare og let tilgængelige for
forbrugerne, og at værdien af eventuelle tillægsydelser klart skal
oplyses.

Slagtilbud
En særlig bestemmelse skal sikre, at erhvervsdrivende, der reklamerer med tilbud på særlig favorable vilkår, tydeligt oplyser om begrænsninger i tilbuddet, for eksempel at der kun er et begrænset antal af varen. Overtrædelser kan straffes med bøde.

Ikrafttræden
Den nye markedsføringslov træder i kraft den 1. juli 2006. Dog ophæves
den nuværende lovs forbud mod tilgift og mængdebegrænsning først den
1. januar 2007, ligesom de nye bestemmelser om særlige salgsfremmende
foranstaltninger først træder i kraft på denne dato.
---

Det er *IKKE* ulovlig tilgift, hvis den gratis gave du snakker om
repræsenterer en ubetydelig værdi og sandsynligvis derfor skrev N_B_DK
noget om at du kan køre ud og få en gratis vareprøve.

http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=160

Jeg har fundet en forklaring på tilgift som jeg kopierer ind her, så du
ikke behøver at lede efter den:

----
Tilgift

I andre tilfælde annoncerer forretninger med, at der ved køb af en
bestemt vare (hovedydelsen) ydes en anden vare (tilgiftsydelsen) som er
forskellig fra hovedydelsen. Medmindre tilgiftsydelsen er af ganske
ubetydelig værdi[1] er denne form for markedsføring som udgangspunkt
også i strid med lovgivningen. Der er naturligvis visse betingelser, der
skal være opfyldt, før der foreligger ulovlig tilgift. Disse indebærer,
at tilgiftsydelsen skal have nøje sammenhæng med købet, at køberen skal
være forbruger, at tilgiftsydelsen ikke må være af ganske ubetydelig
værdi, at tilgiftsydelsen skal kunne opfattes som biydelse til en
hovedydelse og den ikke er af ganske samme art som hovedydelsen.

De netop gennemgåede betingelser medfører, at det som detailbutik ofte
kan være meget svært at markedsføre uden at komme i konflikt med
reglerne om ulovlig tilgift, hvis man vælger en sådan form for
markedsføring.
----

Det er godtnok taget fra http://www.atuisoq.gl/index.asp?lang=dk&num=259
men umiddelbart, som jeg lige skimtede det, så det korrekt ud. Der er
f.eks. også et afsnit om lovligt kombinationssalg der kan være af interesse.

Og desuden:

---
Tilgift
Gave til forbruger under forudsætning af køb. Eksempel: A køber bil hos Toyota. Som ”gave” modtager han en et par hjulkapsler.
Markedsføringslovens §6 fastslår hvilke typer tilgift, der er lovlige:

§6:Erhvervsdrivende må ikke ved salg af varer eller fast ejendom til forbruger eller ved udførelse af arbejds- eller tjenesteydelser for forbruger yde tilgift, eller hvad der må sidestilles hermed, medmindre tilgiften er af ganske ubetydelig værdi. Reklamering med ulovlig tilgift er ligeledes forbudt.
Stk. 2. En ydelse, der er af ganske samme art som hovedydelsen, anses ikke som tilgift.
Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 1 kan erhvervsdrivende med tilladelse efter luftfartslovens § 75, stk. 1 og 2, ved salg af flyrejser og dertil hørende ydelser yde tilgift, når dette sker som led i et flybonusprogram som nævnt i stk. 5. Andre erhvervsdrivende kan yde tilgift i form af rejser, hotelophold og biludleje, såfremt dette sker som led i et flybonusprogram.
Stk. 4. En tilladelsesindehaver og andre erhvervsdrivende kan dog som led i et flybonusprogram yde tilgift uden de i stk. 3 nævnte begrænsninger, når en anden tilladelsesindehaver, der konkurrerer med tilladelsesindehaveren, yder en sådan tilgift i sit flybonusprogram. Såfremt der ydes tilgift i henhold til 1. pkt., skal dette anmeldes til Forbrugerombudsmanden.
Stk. 5. Flybonusprogrammet skal udbydes internationalt og skal være etableret af en tilladelsesindehaver som led i dennes sædvanlige virksomhed. Programmets væsentligste element her i landet skal være ydelse af tilgift ved salg af flyrejser. Såfremt tilladelsesindehaveren samarbejder med andre erhvervsdrivende, skal programmet derudover omfatte ydelse af tilgift ved salg af hotelophold og biludleje.
Stk. 6. Bestemmelserne i stk. 3-5 om tilladelsesindehavere gælder også for erhvervsdrivende med licens udstedt af et EU-land efter Rådets forordning (EØF) nr. 2407/92 af 23. juli 1992 om udstedelse af licenser til luftfartsselskaber eller af et land, der efter aftale med Fællesskabet har tilsluttet sig denne forordning.
Stk. 7. Erhvervsministeren kan tillade, at andre virksomheder, der er i
en tilsvarende international konkurrence, yder tilgift i nærmere bestemt
omfang. Tilladelsen kan betinges og begrænses tidsmæssigt.

---

Men ovenstående § findes ikke i min lovsamlings §6 så forklaringen er jo
nok at der er tale om en nylig ændring af markedsføringsloven.

Best regards
Martin Jørgensen