Garanti på sexartikler
Fra : Ditte H

Dato : 06-10-06 13:09

Hej

Kan et firma fraskrive sig garanti og reklamationsret på sexartikler,
med begrundelse at det er uhygiejnisk at reparere på et brugt produkt
(det vil jeg gerne give ret i). Man burde vel stadig kunne reklamere
over et produkt der går i stykker efter kort tids brug.

På forhånd tak for hjælpen.

--
Venlig hilsen
Ditte H

Fra : per christoffersen

Dato : 06-10-06 13:19

"Ditte H" <ditte@tamuin---.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg gerne give ret i). Man burde vel stadig kunne reklamere over et
> produkt der går i stykker efter kort tids brug.

Reklamationsretten er lovbestemt, og kan ikke fraskrives af sælger.
Hvis sælger synes det er uhygiejnisk at reparere akn han vælge at omlevere
istedet.

Garanti er en frivillig sag, som sælger kan vælge at tilbyde eller ej.
Eneste regel her, er at en evt. garanti skal stille køber væsentligt bedre,
end han i forvejen er gennem de lvofæstede regler.

/Per

Fra : Ditte H

Dato : 06-10-06 13:27

> [...]
> regel her, er at en evt. garanti skal stille køber væsentligt bedre, end han
> i forvejen er gennem de lvofæstede regler.

Hej

Har du evt. en paragraf?
Vil jo gerne kunne "banke" ham oven i hovedet, med de rette paragrafer.

--
Venlig hilsen
Ditte H

Fra : Holst

Dato : 06-10-06 13:30

Ditte H wrote:

> Har du evt. en paragraf?

Købeloven. § 78, hvis jeg ellers husker ret. Sexartikler er naturligvis
ikke nævnt som enkeltstående vare. Det gælder generelt for alle varer.

Fra : per christoffersen

Dato : 06-10-06 13:33

> Har du evt. en paragraf?

Nej.
Købeloven angiver klart og tydeligt hvilke mangelsbeføjelser (herunder
reklamationsret) en køber har.
Der står ikke noget særskilt om sexartikler eller om hygiejneforhold.
Der er i det hele taget ikke nogen forbehold eller undtagelser fra
reklamationsretten, og derfor er den gældende.

Jeg kan derfor ikke fremlægge en paragraf, der siger at sexartikler er
omfattet, - det følger simpelthen af loven i sig selv.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-10-06 20:07

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg kan derfor ikke fremlægge en paragraf, der siger at sexartikler er
> omfattet, - det følger simpelthen af loven i sig selv.

Det er noget pladder/vrøvl. Holst har rettet din fejl og fremlagt
paragrafen. Det er ikke "loven i sig selv" der siger noget som sådan,
det er jo netop paragraffen som Holst har fremlagt der bestemmer "købers
mangelsbeføjelser" og §76 er den Ditte skal kigge på for at konstatere
at der overhovedet er tale om en mangel. Så jeg ville fremlægge både §
76 og §78, og udfra §78 vil jeg hive fat i sælgeren og sige at for
reklamation indenfor 6 mdr gælder formodningsreglen om at fejlen var til
stede på tidspunktet for risikoens overgang og sælger bliver nødt til,
efter paragraffen, at vælge et af de 4 i paragraffen bestemte muligheder
(afhjælpning, omlevering, afslag i købesummen eller ophævelse af
købet). Det er en af disse 4 ting Ditte skal kræve fra sælger og hvis
ikke det hjælper, vil jeg anbefale Ditte at skrive tilbage om
begrundelsen for afslag. Så tager vi den derfra.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 08-10-06 17:57

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mangelsbeføjelser" og §76 er den Ditte skal kigge på for at konstatere
> at der overhovedet er tale om en mangel.

Mon ikke man skal have § 1 med for at fastsætte at loven gælder for dette
køb?

Det er det jeg mener...

/Per

Fra : Holst

Dato : 06-10-06 13:27

Ditte H wrote:

> [...]
> (det vil jeg gerne give ret i). Man burde vel stadig kunne reklamere
> over et produkt der går i stykker efter kort tids brug.

Der er naturligvis også to års reklamationsret på den slags produkter.
Det er lovbestemt, og jeg er overbevist om, at sexartikler ikke er en
undtagelse i loven.

Og bliver de ordentlig rengjort, så er sexartikler vel ikke voldsomt
mere uhygiejniske end så meget andet.

Men ønsker sælger ikke at reparere produktet, kan han i stedet vælge at
ombytte det defekte produkt til et nyt produkt.

Fra : Leif Neland

Dato : 08-10-06 19:19

> [...]
> jeg gerne give ret i). Man burde vel stadig kunne reklamere over et
> produkt der går i stykker efter kort tids brug.

Hvis det er itu, må det repareres eller byttes. Hvad sælgeren gør, er op til
sælgeren.

Derimod kan sælgeren vel godt nægte at bytte eller lade handelen gå tilbage,
hvis genstanden er brugt, af hygiejniske årsager.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-10-06 20:05

Leif Neland skrev:

> Derimod kan sælgeren vel godt nægte at bytte eller lade handelen gå tilbage,
> hvis genstanden er brugt, af hygiejniske årsager.

Hvis sælger tilbyder reparation eller ombytning, skal køber vælge
mellem de to muligheder. Hvis sælger ikke gør det, har køber alle
fire muligheder at vælge imellem.

Imidlertid må omlevering og reparation ikke påføre sælger
uforholdsmæssige omkostninger.

Så hvis sælger ikke vil reparere eller omlevere, kan køber hæve
handelen. Den ret er ikke betinget af sælgers omkostninger
derved.

Varens tilstand i øvrigt er irrelevant når vi snakker
mangelsbeføjelser idet det er forudsat at mangelen selv ikke er
opstået ved forkert brug.

(bortset fra at normale mennesker ikke vil indlevere en
uhygiejnisk genstand som andre skal håndtere, men det er en anden
snak)

--
Bertel