Kan jeg vinde denne sag?
Fra : Madsen

Dato : 03-10-06 18:41

.... og der er ikke fejet noget ind under gulvtæppet.

Efter 7 års arbejde samler jeg endelig mod til at modsige min chef bare 'en
gang. Da jeg møder på arbejde dagen efter, har hun i mellemtiden fået
direktørens tilladelse til at fyrre mig. Jeg får besked på, at jeg straks
skal pakke mine private ting og øjeblikkelig forlade firmaet. På fyresedlen
står der at jeg ikke vil lade mig uddanne, at jeg er ukvalificeret og ikke
kan samarbejde. Alt sammen den pure opspind.
Jeg var funktionæransat, og får da også fået løn i fritstillingsperioden.
Men kan firmaet slippe af sted med en sådan psykopatisk handling, uden at
betale en økonomisk kompensation, for uberettiget opsigelse?
Jeg er naturligvis tilbageholdende for en evt. retssag, som jeg ville kunne
tabe, med store advokatudgifter i kølvandet!

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-10-06 18:53

Madsen skrev den 03-10-2006 19:41:
> ... og der er ikke fejet noget ind under gulvtæppet.

> Jeg er naturligvis tilbageholdende for en evt. retssag, som jeg ville kunne
> tabe, med store advokatudgifter i kølvandet!

Tja, gruppens standardsvar må være: Spørg din fagforening.

Selv om der ikke er tegnet overenskomst, så kan fagforeningen være med
til at føre retssag mod arbejdsgiveren.

I funktionærloven er det mulighed for at få godtgørelse for uberettiget
bortvisning (dvs. lønudbetaling stopper samme dag hvor du bliver bedt om
at forlade arbejdspladsen), men det er der ikke tale om her.
Her er der tale om en opsigelse, hvor du ikke skal møde på arbejde i
perioden frem til fratrædelsesdagen.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-10-06 19:58

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> writes:

> [...]

Du skal ikke selv betale. Du er vel med i en fagforening eller noget som
du netop betaler kontingent til, for netop disse situationer. Så bare
kør på...

> Tja, gruppens standardsvar må være: Spørg din fagforening.

Dårligt svar, hvis han også vil høre vores mening.

> Selv om der ikke er tegnet overenskomst, så kan fagforeningen være med
> til at føre retssag mod arbejdsgiveren.

Der kan sagtens være en god sag her!

Det med at OP er ukvalificeret: Den tror jeg ikke holder i retten, for
en der har været ansat i samme firma igennem mange år. De andre ting:
De lyder umiddelbart som en gammel historie om en *MEEEEEGET* dårlig
undskyldning for at fyre medarbejderen på usagligt grundlag og her
træder funktionærlovens §2b (og §3 i kraft) + der et par andre skyts som
jeg ikke lige kan huske i hovedet som man kan bruge (hovedaftalen har
nogle bestemmelser et sted omkring ca. §1-5, frit fra hukommelsen).

Så hvis OP har været ansat igennem mange år, så er jeg faktisk
overbevist om at han kan have en god sag... Så burde AG nemlig have
fyret ham tidligere, hvis det virkeligt stod så slemt til. Og/eller have
givet advarsler forinden for konkrete kritikpunkter der skulle rettes op
på.

> [...]
> her.
> Her er der tale om en opsigelse, hvor du ikke skal møde på arbejde i

Og historien lyder som en gammel kending... AG opdigter nogen ting der
ikke passer - i retten hører man så sagsøgerens advokat fortælle
historien om en meget tillidsfuld mand der har været ansat i firmaet i x
antal år og indtil fornyligt har gjort et udmærket arbejde, uden klager
overhovedet.... Og sagsøgeren vinder...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-10-06 20:05

"Madsen" <boligret@mail.dk> writes:

> ... og der er ikke fejet noget ind under gulvtæppet.
>
> Efter 7 års arbejde samler jeg endelig mod til at modsige min chef bare 'en

Hov, her står det jo... 7 års arbejde: Du har en GOD sag...

> [...]
> står der at jeg ikke vil lade mig uddanne, at jeg er ukvalificeret og ikke
> kan samarbejde. Alt sammen den pure opspind.

Kan hun dokumentere det i retten? Du har ikke modtaget nogen skriftlige
advarsler eller klager vel? = Du har en GOD sag... 7 år skal man ikke
kimse ad...

> Jeg var funktionæransat, og får da også fået løn i fritstillingsperioden.
> Men kan firmaet slippe af sted med en sådan psykopatisk handling, uden at
> betale en økonomisk kompensation, for uberettiget opsigelse?

Tror jeg ikke.

> Jeg er naturligvis tilbageholdende for en evt. retssag, som jeg ville kunne
> tabe, med store advokatudgifter i kølvandet!

Du skal ikke være tilbageholdende... Jeg tror fagforeningen vil tage
imod sagen med kyshånd... Jeg tror ikke den bliver svær at køre hjem. Du
er jo bare en tillidsfuld ansat, der igennem 7 år trofast har tjent
firmaet og pludseligt kommer der en psykopat-chef og tror hun kan fyre
dig uden rimelig opsigelsesgrund (dette kunne f.eks. være hvis din
afdeling blev nedlagt og de slet ikke kunne finde på andet arbejde til
dig eller du havde stjålet fra kassen = bortvisning, eller du havde
modtaget skriftlige klager og advarsler om at hvis du igen dummede dig
blev du fyret).

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : lhm

Dato : 03-10-06 21:41

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kan hun dokumentere det i retten? Du har ikke modtaget nogen skriftlige
> advarsler eller klager vel? = Du har en GOD sag... 7 år skal man ikke

Funktionærloven:
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/funktionaerloven.html :

§ 2 b. Såfremt opsigelse af en funktionær, som har været uafbrudt
beskæftiget i den pågældende virksomhed i mindst 1 år før opsigelsen, ikke
kan anses for rimeligt begrundet i funktionærens eller virksomhedens
forhold, skal arbejdsgiveren udrede en godtgørelse.

§ beskriver efterfølgende fastsættelse af godtgørelse, hvor der skal tages
hensyn til ansættelsestiden, den ansattes alder, mv.
Prøv at læse det igennem.

mvh
lhm

Fra : Bondemand

Dato : 04-10-06 04:39

"Madsen" <boligret@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er naturligvis tilbageholdende for en evt. retssag, som jeg ville
> kunne tabe, med store advokatudgifter i kølvandet!

Se at få kontaktet din fagforening.!! Normalt har man kun 14 dage til at
gøre indsigelse, hvis man er uberettiget fyret.

Mvh
Jan

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-10-06 22:50

"Bondemand" <grinderslev.Fjerndette@snaps.dk> writes:

> "Madsen" <boligret@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Se at få kontaktet din fagforening.!! Normalt har man kun 14 dage til at
> gøre indsigelse, hvis man er uberettiget fyret.

Ifølge hvilken lov og evt. bestemmelse?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Bondemand

Dato : 06-10-06 18:34

> Ifølge hvilken lov og evt. bestemmelse?
>

> Best regards
> Martin Jørgensen

> Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Hovedaftalen mellem DA og LO $4 stk. 3 b.

Mvh.
Jan

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-10-06 19:50

> Hovedaftalen mellem DA og LO $4 stk. 3 b.

Og den sætter altså ifl. dig funktionærloven ud af kraft eller hvad? Der
er noget du har misforstået tror jeg... Hovedaftalen er en ekstra
mulighed for folk der er omfattet af en hovedoverenskomst under LO/DA og
gælder ikke kun for funktionærer... Funktionærloven gælder altid for
funktionærer og nu har jeg godtnok ikke kigget efter i Karnovs men jeg
tror ikke de 14 dage du snakkede om står der... Altså, lyder det til at
være forkert, det du skrev.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Bondemand

Dato : 07-10-06 07:07

> [...]
> funktionærer og nu har jeg godtnok ikke kigget efter i Karnovs men jeg
> tror ikke de 14 dage du snakkede om står der... Altså, lyder det til at

Jeg skal ikke kunne sige det, da jeg ikke selv arbejder som funktionær og
ikke har sat mig ind i det. Det jeg vil sige er, at der muligvis er en
klagefrist, som spørgeren skal være opmærksom på. Han bør under alle
omstendigheder henvende sig til sit fagforbund, da de sikkert kan hjælpe ham
meget bedre og så er det nok en god ide at være tidlig ude, hvis der er en
tidsfrist.

Mvh.
Jan

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-10-06 12:05

Bondemand wrote:

> Jeg skal ikke kunne sige det, da jeg ikke selv arbejder som
> funktionær og ikke har sat mig ind i det.

Ifølge Martins logik så kan man ikke blive uberettiget afskediget som
funktionær da dette udtryk ikke optræder i funktionærloven

Indenfor de forskellige forbund er der forskellige frister for klage over
uberettiget afskedigelse
Det kan være fra 2 til 4 uger (eller længere)

NB! Som jeg læser det så gælder fristerne for om forbundet "vil" behandle
sagen ikke om kravet er rejst rettidigt i forhold til arbejdsgiveren

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Karsten7870

Dato : 07-10-06 16:48

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
>
> --
> Hi! I'm a .signature *virus*!
> Copy me into your ~/.signature to help me spread!

Så vidt jeg ved kan man, kontrakt eller ej, ikke stilles dårligere en
funktionærloven
Karsten H. Jensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-10-06 17:47

"Karsten7870" <bito@karby.dk> writes:

> [...]

Beklager Peter men det har du overhovedet ikke fattet en brik af... Jeg
ved ikke hvor ovenstående kommer fra, men jeg har ihvertfald ikke
skrevet det.

Dygtigt...

> Så vidt jeg ved kan man, kontrakt eller ej, ikke stilles dårligere en
> funktionærloven

Lige nøjagtigt... Det følger af §21. Godt at der er nogen der har
forstået det... Men jeg vil så lige pointere at det Bondemand og du
(Karsten) taler om faktisk har praktisk betydning i det øjeblik man går
ind og bruger det fagretlige system hvor man vil have ens fagforening
til at hjælpe med ens sag, så det er faktisk et udmærket råd Bondemand
kommer med - det er det letteste. Men nu gik den diskussion jeg mente
det handlede om, om hvorvidt det var for sent at gøre noget efter 14
dage, jvf. hovedaftalen og der har du helt ret...

Man kan til hver en tid få en advokat til at føre en sag ved de
almindelige domstole efter §2b, så man kan sige at vi faktisk allesammen
har lidt ret (bortset fra Peter Lykkegaard, der slet ikke forstår hvad
vi diskuterer).

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-10-06 18:39

Karsten7870 wrote:

> Så vidt jeg ved kan man, kontrakt eller ej, ikke stilles dårligere en
> funktionærloven

Det er korrekt man kan ikke stilles dårligere end funktionærloven uanset
(næsten [1]) hvad der står i ens kontrakt
Men funktionærloven omhandler forhold mellem arbejdstager/-giver ikke
forhold mellem medlem og fagforening

[1] med næsten tænker jeg på hvad man kan rode sig ud af underlige ting vedr
konkurrence-/kundeklausuler

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Karsten7870

Dato : 07-10-06 23:30

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
>
> --
> Hi! I'm a .signature *virus*!
> Copy me into your ~/.signature to help me spread!

Man kan jo altid være bagklog, men ville det ikke være en fordel i
forbindelse med underskrift af kontrakt for et ansættelsesforhold netop i
den fase at få den checket for forhold, der stiller/forsøger at stille
arbejdstager.

Som jeg ser det har man kun 2 muligheder, endten at henvende sig til sin
fagforening og i mangel på medlemsskab af en sådan få en advokat - gerne med
speciale/erfaring i netop sådanne forhold - til at sikre, at i det mindste
funktionærloven er overholdt.

Der er den 3. mulighed, at man selv staver sig igennem funktionærloven, men
det kræver nok visse forudsætninger, hvis man ikke har været i sådanne
situationer. Det kan vel gælde arbejdstager som arbejdsgiver.

Jeg ved så ikke, om den nu lovbefalede stillingsbeskrivelse kan være en del
af en ansættelseskontrakt?
Karsten H. Jensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-10-06 07:56

Karsten7870 wrote:

> Jeg ved så ikke, om den nu lovbefalede stillingsbeskrivelse kan være
> en del af en ansættelseskontrakt?

Det væsentlige er at man ikke kan stilles ringere end funktionærloven uanset
hvad man aftaler ved ansættelsen og også uanset indholdet af den kontrakt
man underskriver
Men funktionærloven tager ikke højde for alt

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Karsten7870

Dato : 08-10-06 12:09

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
>
> --
> Hi! I'm a .signature *virus*!
> Copy me into your ~/.signature to help me spread!

Så fik jeg bekræftet, hvad jeg tidligere anførte desangående.
Karsten H. Jensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-10-06 17:43

> [...]
> meget bedre og så er det nok en god ide at være tidlig ude, hvis der er en

Ja, enig, du har ret det vil være fornuftigt... Men det jeg mente var
bare at jeg mener ikke alt håb er ude selvom der går mere end 14 dage og
ens fagforbund ikke vil hjælpe. Så har man stadigvæk den anden mulighed,
SVJH.

Best regards
Martin Jørgensen