Nu bliver det akademisk
Fra : Jens Sundall

Dato : 02-10-06 06:09

Jeg er en stakkel som ligger i skilsmisse.

Så aftaler fyger gennem luften.

Der bliver SMS'et talt i telefon etc etc .. lige nu står tvisten på
følgende.

Mig: Har sagt "Er villig til at forlade bopælen"

Hende: "Er villig til at fraflytte"

Hende: "Hvis du vil se dine børn igen så skal du underskrive et stykke
papir hvor du fraskriver dig forældremyndigheden"

Det her er rent akademisk men hvilken af de to ville være den værste
forseelse.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 02-10-06 08:15

Jens Sundall wrote:

> Det her er rent akademisk men hvilken af de to ville være den værste
> forseelse.

Der er umiddelbart ikke begået "forseelser" i det opremsede. Men det er
klart, at din kommende eks-kone ikke kan holde dig fra at se dine børn
helt, medmindre helt særlige omstændigheder er tilstede.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Per

Dato : 02-10-06 08:25

"Jens Sundall" <jens.sundall@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er en stakkel som ligger i skilsmisse.
>

> Hende: "Hvis du vil se dine børn igen så skal du underskrive et stykke
> papir hvor du fraskriver dig forældremyndigheden"

Kan man overhovedet fraskrive sig forældremyndigheden - det tvivler jeg
stærkt på.

Man kan blive enige om fælles forældremyndighed eller der kan dømmes
således, at en af parterne får denne. Ellers får kvinden automatisk
forældremyndigheden, hvis man ikke er gift og ikke kan blive enige om
fælles.
Men fraskrive sig den - det lyder ikke rigtigt.

Der kan iøvrigt fra nytår dømmes til fælles forældremyndighed som noget nyt.

Held og lykke.

Mvh. Per!

Fra : alexbo

Dato : 02-10-06 08:27

"Jens Sundall" skrev

> [...]
> papir hvor du fraskriver dig forældremyndigheden"

> Det her er rent akademisk men hvilken af de to ville være den værste

Der er ingen af de tre udtalelser der vil kunne bruges til noget.
Jeg har en fornemmelse af at du mener, at hvis man hiver sådan en udtalelse
op af lommen i en eller anden sammenhæng vil den kunne bruges imod
modparten.

F.eks, se min kone truer mig med ikke at se børnene, så det er bedre at jeg
får forældremyndigheden.

mvh
Alex Christensen

Fra : erectus

Dato : 02-10-06 08:42

Jens Sundall wrote:

> Hende: "Hvis du vil se dine børn igen så skal du underskrive et stykke
> papir hvor du fraskriver dig forældremyndigheden"

Dette udsagn kommer typisk fra en kvindelig familieadvokat. Jeg hørte det
for første gang for 20 år siden.

Overpræsidiet (indre Kbh.) eller Statsamtet tager sig af den slags. De har
regler og procedurer hele vejen igennem. Så dine børn kan hun ikke tage fra
dig. Dem kommer du til fortsat at have samvær med, uanset hvad eks'en finder
på.

Ud fra egne erfaringer, er en dygtig familieadvokat den rigtige at få til at
ordne hele skilsmissen helt fra starten, så man slipper for at blive for
følelsesmæssigt indvolveret i noget, der senere kan blive konfliktfyldt.

Mvh Jarl

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-10-06 20:01

Jens Sundall <jens.sundall@gmail.com> writes:

> [...]
> papir hvor du fraskriver dig forældremyndigheden"
>
> Det her er rent akademisk men hvilken af de to ville være den værste

Det du gør er følgende:

Fortæller hende stille og roligt at du *IKKE* vil fraskrive dig
forældremyndigheden og samtidigt vil du gerne fortsætte med at se dine
børn. Hun kan ikke stille et ultimatum op - du har krav på at se dine
børn ifl. loven uanset hvad hun syntes (kan ikke huske hvorhenne - har
ikke tid til at søge). Om du eller hende flytter, er en helt anden sag
som i må slås om ved siden af... Det syntes jeg i skulle holde adskilt
fuldstændigt.

Hvis hun påstår at du for at se dine børn igen skal fraskrive dig
forældremyndigheden, så er det RENT vrøvl medmindre hun da har tænkt sig
at flygte sammen med dem til udlandet... Så hvis hun bliver i DK, kan
hun slet ikke stille det sådan op som du forklarer. Snak med statsamtet
- de fortæller dig om dine rettigheder.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Brock

Dato : 04-10-06 13:47

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> børn. Hun kan ikke stille et ultimatum op - du har krav på at se dine
> børn ifl. loven uanset hvad hun syntes (kan ikke huske hvorhenne - har

Så søger jeg lige for dig

Du skal have fat i Forældremyndighedslovens (FML) §16 og 17:

"§16. Barnets forbindelse med begge forældre søges bevaret ved, at den, der
ikke har barnet boende, har ret til samvær.

§17. Statsamtet træffer efter anmodning afgørelse om omfanget og udøvelsen
af samværet og kan fastsætte de nødvendige bestemmelser i forbindelse
hermed. Afgørelsen træffes efter, hvad der er bedst for barnet.
Stk. 2. Statsamtet kan ændre en aftale eller afgørelse om samvær, hvis
ændringen er bedst for barnet, navnlig på grund af væsenligt forandrede
forhold.
Stk. 3. Statsamtet kan afslå at fastsætte samvær eller ophæve en aftale
eller afgørelse herom, hvis det er påkrævet af hensyn til barnet.
Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte regler om overvåget samvær."

Med hensyn til at "fraskrive sig forældremyndigheden" kan det faktisk
sagtens lade sig gøre - i hvert fald i den kontekst som det diskuteres i
denne tråd. FML §9 fastslår, at forældrene sagtens kan aftale, hvem der skal
have forældremyndigheden alene. Denne aftale skal så anmeldes til
Statsamtet.

Gør iøvrigt lige din kone opmærksom på, at hvis hun lægger hindringer i
vejen for samværet, kan det i yderste konsekvens resultere i, at hun med
rettens mellemkomst simpelthen fratages forældremyndigheden, som derefter
gives til dig alene. Eventuelle planer om sabotage af samværet bør derfor
overvejes en ekstra gang....

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : erectus

Dato : 04-10-06 15:35

Jesper Brock wrote among other subjects:

> [...]

> diskuteres i denne tråd. FML §9 fastslår, at forældrene sagtens kan
> aftale, hvem der skal have forældremyndigheden alene. Denne aftale

Blot en uddybning: I tilfælde af at parterne ikke kan blive enige om fælles
forældremyndighed, har det været, og jeg går ud fra, at det stadig er,
praksis i Overpræsidiet/Statsamterne at den part, som ikke har barnet boende
(typisk faderen), får, mod at afgive forældremyndigheden til moderen, en
samværsresolution udstedt af Overpræsidium/Statsamt. Deri fastsættes
samværet med tidspunkterne for afhentning og aflevering af barnet året
igennem (hver anden weekend, sommerferie, jul/nytår, osv). Indtil 1. januar
1996 havde det ingen konsekvenser, hvis moderen saboterede samværet. Så de
omtalte saboterende mødre kunne køre rundt med de nævnte institutioner
(inklusive deres tilknyttede psykologer) og de stakkels fædre med
institutionernes fulde velsignelse. Og de gjorde det!

Efter den nye lov om forældremyndighed trådte i kraft 1. januar 1996, blev
det blandt andet indføjet, at i fald den ene part saboterede samværet
(typisk moderen mod faderens samvær), så kunne den forurettede part henvende
sig i fogedretten med samværsresolutionen i hånden og få fogedretten til at
hente barnet på moderens bopæl. Det blev indføjet i lov forældremyndighed
p.g.a. en mængde dagbladsskriveri, bøger og sager på Tv, hvor moderen helt
bevidst havde saboteret faderens samvær med barnet i en mængde tilfælde.
Efter lovens indførelse har jeg ikke læst en eneste sag om samværssabotage.
Den ros skal Frank Jensen have. Så vidt jeg husker, lå han selv i skilsmisse
dengang, hvilket ikke gjorde motivationen mindre.

> [...]
> som derefter gives til dig alene. Eventuelle planer om sabotage af
> samværet bør derfor overvejes en ekstra gang....

Ja, og inden hun mister forældremyndigheden for gentagen sabotage får hun i
første omgang fogeden (politiet) på nakken, hvis hun saboterer faderens
samvær med barnet

Mvh Jarl